Gallring

Så här är roligt när det ser ut.

27 inlägg 20238 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Så här är roligt när det ser ut.

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38158 Tänkte se om ja kunde få upp nån några bilder på en gallring som ja körde för ett tag sen,den finaste dungen ja har kört i tror jag.Andragallring ca 40år låg i syd/sydväst sluttning,markägaren skotade själv med traktor och ville ha ett försiktigt uttag pga stormkänsligheten och att marken klarar hålla många stam/ha.Så här bör bli några kubik te slutavverkningen :) ... 8)
har inte kört slingerstråk(ej gallrat färdigt) på vänster sida på denna bilden och på höger sida gick rågången ganska nära.



   TS
Malwa
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38161 Blev ca 300fub på ca 5ha även om uttaget va försiktigt och sen va det ju lite sämre skog uppe på kullen. Ser ut som vägarna ligger väldigt tätt på denna bilden men det va pga att det var ett hörn och vägarna gick ihop,annars försökte ja hålla ca 20-25 meter i mellan och ca 3 m breda vägar.

   TS
Användarvisningsbild
OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38162 Är den skogen endast 40 år?! Då måste det vara mkt bra bonitet!

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38163
OAS-forests skrev:Är den skogen endast 40 år?! Då måste det vara mkt bra bonitet!


ja den är ca 40 år,första gallrades försiktigt för ca 15 år sen(har lite minnen av det för ja var med far och morfar någon gång då,min morbror äger skogen).

Ja det är den bästa bonitet ja har kört på iaf,där det var som bäst och man fällde någon för vägens skull(som inte va undertryckt,låggallrade ju för övrigt pga stormkänsligheten) och den gick över till nästa väg är det inte lätt att inte skava rothalsarna när det är tätt som vass,vet ja högg nåt träd som va runt 23 meter högt. Grym skog helt enkelt 8)

tur att det har hållits tätt iaf,annars hade det ju varit en "pyntegrönt odling" nu var kvaliteten och årsringarna ganska normal. :)
men det kommer bli många kubik till slutavverkerningen här skulle ja tro :)

   TS
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38165 Kanske skulle ha in en bild på" husqarnamopeden" oxå då..hehe.. :wink:..eller rottne 2004 kan man ju oxå säga.

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38169 detta kan väl ingen klaga på !! :lol: , ser mkt fint ut (men du tog väl inga foton få skadorna ) :lol: :lol: , nejdå fy f-n jag bara j-vlas lite .. det var riktigt fin skog på bilderna :wink:

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#38175 En smula spret måhända ..

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38210
Nolltax AB skrev:En smula spret måhända ..


hmm..spret?

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#38211 Tror han menar att det inte ligger ett helt griptag i varje hög utan lagt lite på tvären emellanåt.
Något som måste göras med en husqvarnamoppe om man ska undvika trädskador mm.
I mina ögon bra upplagt 8)

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38213 varför har du mowi kran är inte den kortare en orginalet

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38222
masterchief skrev:Tror han menar att det inte ligger ett helt griptag i varje hög utan lagt lite på tvären emellanåt.
Något som måste göras med en husqvarnamoppe om man ska undvika trädskador mm.
I mina ögon bra upplagt 8)


aha,tänkte det kanske va nån kvisttyp som ja aldrig hört talas om eller nåt 8) ...hehe.
Men det var så extremt tät och lång skog så det gick inte vrida träden särskilt mycke(och han ville ha många stam kvar oxå ju),så de hade inte hjälp med stickvägsgående och sen har han väldigt kort kran på skogskärran(men han har rotator :wink: ) så man fick joxa lite för att få ut allt till vägen redigt.
en före bild oxå kanske:

   TS
Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38223
Mowi skrev:varför har du mowi kran är inte den kortare en orginalet


den kranen satt på när vi köpte maskinen(påsatt 2005),vet inte varför dom bytt. men dom säger att paralellföringen inte va särskilt bra på en av orginalkranarna(rk42 kanske?) så dom är svårkörda men jag vet inte.

Den är ganska grovt byggd mowi kranen iaf,något tyngre än orginal troligtvis. Har lite problem att få bultarna som håller plattan på kranfundamentet(till tilten) att hålla på den bara,sen en nackdel är att vridhuset är något bredare så att man kan inte ha kjedjor och ha pendelarmarna fram i högsta läget.

räckvidden är ungefär samma beroende på om man har utskjut på orginalkranen eller inte(utskjut va extrautrustning,iaf på dom tidigare),vet inte om det va utskjut på orginalkranen men mowi kranen är knappt sju meter(6,80 eller nåt har ja för mej)

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#38228 Så här ser inte spret ut :wink:

Avatar Fallback
jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#38238 väl upplagt ,ospret...hehe 8) men det där är väl tre meters massa?,det är ju fusk :wink: . ja tycker det är mycke lättare att lägga fint i slutavverkning i gallring tycker ja de känns som man inte har så mycke tid till det,och högen blir ju där den blir man vill ju inte vrida och skava och så. tallgallring är ju lättare att lägga väl i känns det som,och glesare/senare gallringar. Men ofta uppskattar markägarna här i trakterna en något försiktigare gallring och då blir ju högarna mindre och spretigare. Men ja skotar gärna efter mej själv iaf 8)

   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#38240 Det är 4m finlandsmassa 8)
Senaste objektet jag körde, Tallboda.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).