Gallring

Maskinval/kontrakt avverkningsrätt (första-)gallring

17 inlägg 12065 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Maskinval/kontrakt avverkningsrätt (första-)gallring

gremo  
#42890 problemet för min del är ju när det är små avverkningar med långa avstånd.ibland är det inte mer än 2 dagars jobb på samma ställe då tar det på tålamodet att passa upp samtidigt som man måste få skördaren till att rulla.Jag lägger hellre tiden när man har kommit med maskinen än att åka runt med bilen.Känns lite som att när det är små markägare så tycker inköpare att det tar för lång tid att snitsla in osv så att dom säger till markägaren att entreprenören ringer för visning istället,för ibland verkar inte markägaren särskilt sugen på att visa . Och har vi inte varit på fastigheten innan så springer vi om den innan maskinen kommer,men då kan man göra det när man har 1-2 timmar över.Hadde jag haft skog själv så skulle jag nog med vilja visa själv :smile:

Malwa
Avatar Fallback

Re: Maskinval/kontrakt avverkningsrätt (första-)gallring

Jacob U  
#43180 Hej tycker är roligt att man kan mötas så här och diskutera i detta fall Gallring. Tycker du ska titta lite närmre på föreningen skogens gallrings exkursion som enligt tidningen skogen som ut ger sig för att vara "DEN OBUNDNA SKOGSTIDNINGEN".
Har hört att det är på gång med att revidera gallrings mallarna för ingen har missat att det kommer med största säkerhet att bli ett lite varmare klimat i framtiden. kolla på www.skogen.se
men i det senaste numret är det ett reportage om just gallring och resultatet av 40års forskning finner detta intressant det står så här
TIPS OCH RÅD FRÅN EXKURSIONEN

HUGG EN REJÄL STICKVÄG I TID
snåla inte med stickvägsbredden vid förstagallring. Lägg ut permanenta vägar med minst 4 meters bredd som kan användas vid kommande åtgärder, Då får du mindre skador, och tillväxtförlusten i vägen kompenseras på sikt av att kantträden är friskare och växer bättre. stickvägar kan också med fördel användas vid vindfällor, gödsling och aska

SATSA PÅ GROVA TRÄD OCH VINN PÅ SIDUTBYTENA.

De värdefullaste delarna i trädet ligger inte i centrumplankorna.oriana pfister visade att sidoutbytena har lägre årsringsbredd, slårsig mindre och har bättre hållfasthet mätt med stressgradning. Grova välväxande träd kan därför ge bättre kvalitet. Centrumutbytet har en stor andel så kallad juvenilved , med sämre virkesegenskaper.

GALLRING GER INTE FLER GROVA TRÄD.
Skolboken säger att gallringen ökar trädens medeldiameter. Det må vara riktigt, men tittar vi på de grövsta träden, de som ger störst inkomster vid slutavverkingen, är det inte lika sant, De 300 grövsta tallarna kan ha samma volym i en välgallrad som i en ogallrad skog. I granskog ger gallringen en viss dimensionseffekt även på de grova träden, men inte så stor som man kunde tro.
Det här beror bland annat på att många grova träd gallras bort, antingen för att de uppfattas som förväxande vargar eller för att de står för tätt.
BRA TRÄD TRIVS TILLSAMMANS.
Det är inte nödvändigt att fördela alla träd lika över hela beståndet. Risken finns att många värdefulla träd huggs bort i en nitisk iver att åstadkomma jämna förband de grövsta träden står ofta gruppställda, och de klarar av att växa i grupp. Låt dem stå kvar,sannolikheten att ett stort träd skulle bli utkonkurrerat är liten.

GALLRA MOT STORM KLARA RÖTAN!
Storm och rötbekämpning går hand i hand. Gallra färre gånger och behandla stubbarna med pergament svamp eller urea. Då slår du två flugor i en smäll

Tycker personligen att detta låter sunt ut ifrån referenser som maskin förare

MVH Jacob

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).