Gallring

Gallring i norra Dalarna

7 inlägg 3782 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring i norra Dalarna

sodesand  
#490948 Hej!

Jag är relativt ny skogsägare och har näst intill noll koll. Därav har jag beslutat att gå med i det här forumet för att söka svar på en situation som ganska nyligen uppstått.

Jag äger ett skogsparti på cirka 1,0ha i en tätbebyggd landsbygd. Skogspartiet ligger nära huvudvägen som går genom byn, och några grannar har på initiativ av ett par skogsförvaltare valt att gallra ur sin skog i syfte att "öppna upp" byn från den tätväxta skogen. Jag har en spekulant i synnerhet som är extra engagerad i att vi bör gallra ur, och detta av anledningen att denne personen bor nära skogspartiet jag äger.

Nu har jag gått med på att de kan skicka mig ett avtal så att jag kan undersöka vidare vad detta innefattar. Jag har fått ett "Kontrakt för Avverkningsrätt, Leveransrötköp till Självkostnad" där man satt följande prislapp kr/m2fub (netto):
Talltimmer 40
Grantimmer 40,
samt Barr/Gran och Lövmassa för 10.

Man bedömmer att det är cirka 70 m3fub totalt på ytan.

Är detta ett rimligt marknadsmässigt pris för skogen med de få parametrar jag lyckats få med mig i det här inlägget. Krävs närmare information för att kunna avgöra?

Tacksam för all hjälp!



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring i norra Dalarna

Torbjörn Johnsen  
#490962 Välkommen till Skogsforum sodesand! Det finns förhoppningsvis någon här som kan bedömma vad som är rimligt i din del av världen. Sen beror väldigt mycket på hur grovt/klent beståndet är. Man använder sig av medeldiametet i brösthöjd (1,3 meter räknat från marken) eller ännu oftare av ”medelstam” vilket betyder den genomsnittliga volymen i kubikmeter per träd, t ex 0,06 m3fub (m3fub betyder kubikemeter där barken är borträknad). Spontant tycker jag att det låter dåligt men det kan ju vara ok om det är väldigt klent.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i norra Dalarna

Göt  
#491045 Ingen kan ju tvinga dej att gallra, du kan ju begära in flera offerter. Vet du ungefär hur gammal skogen är.

Avatar Fallback

Re: Gallring i norra Dalarna

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491058 Är det klent så är det ungefär så som det blir. Plus minus noll eller några kronor över. Dalarna ligger ju i det så kallade prisdiket med uselt massavedspris.
Gallra eller låt bli men ingen kommer att komma farande för att hugga 70 m3 om de inte redan är på plats.

Användarvisningsbild

Re: Gallring i norra Dalarna

sodesand  
#491090 Tusen tack för otroligt värdefull feedback allesammans.
Jag känner till mina rättigheter och vet att jag inte "måste" någonting, men med tanke på detta involverar bygdens relation så känns det rimligt att vara tillmötesgående om jag inte kan finna några direkta motsättningar.

Som Skogsola så fint poängterar så kan intresset vara svalt i att ta ut maskiner för att hugga 70m3 på 1ha, vilket gör att jag lutar mot att hoppa på tåget medan skogsmaskiner finns att bruka i regionen - med risk för att bli underbetald i processen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring i norra Dalarna

Lajodi  
#491193 Hej, du skriver "gallring" och jag förstår det som att syftet är att glesa ur partiet för de omkringboendes trivsel. Från vad som står i kontraktet du återger framgår ju inte det, kontraktsformen inbjuder till att de värdefullaste (typ största/grövsta) träden huggs.

Men en sån liten yta som 1ha kan du ju enkelt gå igenom och snitsla ut de träd du vill ha kvar. Det villkoret hade jag nog lagt in.

Avatar Fallback

Re: Gallring i norra Dalarna

Svendufva  
#491234 Det förefaller som om grannarna är mer intresserad av en parkliknande skötsel än att skogsbruk ska bedrivas. Det finns då anledning att överväga att istället upplåta marken som nyttjanderätt (upp till 50 år är möjligt) mot en ersättning som rimligtvis vida överstiger skogsbruksvärdet under motsvarande tid. Det är egentligen den enklaste lösningen för alla. Du blir ordentligt kompenserad och byalaget sköter marken. Win-win [emoji846]

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).