Gallring

Vad kostar transporten av virket?

8 inlägg 4605 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad kostar transporten av virket?

Kristian84  
#485153 Om jag gallrar och skotar virket till väg vad blir mina kostnader om man bortser från själva avverkningen och skotningen.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vad kostar transporten av virket?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485158 Kan väl ingen förutom du svara på när du gjort det.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar transporten av virket?

Fredrik Reuter  
#485159 Hej,
Tänker du pp transporten från farbar väg till industri?

I så fall så har jag sett nationell statistik på runt 100 sek/fub.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar transporten av virket?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485161 Virkespriset gäller fritt bilväg. Vad det kostar sen behöver du inte fundera så mycket på.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar transporten av virket?

Andreas99  
#485168
Skogsola skrev:Virkespriset gäller fritt bilväg. Vad det kostar sen behöver du inte fundera så mycket på.

Nja, fritt bilväg är väl olika i olika delar av landet. Så frågan är ju omöjlig att svara på utan mer info. Var i landet, vems väg, snöröjning, återställning krav Osv.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar transporten av virket?

axwell  
#485169
Kristian84 skrev:Om jag gallrar och skotar virket till väg vad blir mina kostnader om man bortser från själva avverkningen och skotningen.


Det framgår av prislistan som köparen har, det brukar vara Xkr/km upp till en maxavgift..

Avatar Fallback

Re: Vad kostar transporten av virket?

Kristian84  
#485171 Ett exempel är farbar väg med 100m3 barr massa. 10km till industrin. Sen kan man kolla på den prislistan som jag går efter, mellanskog norra Värmland. Står nått där om 20 öre för kubiken och km men nån får gärna visa hur man räknar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad kostar transporten av virket?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485175 Det finns uträknade priser som gäller sockenvis. Så inom t.ex Ekshärads socken så är det samma transportavdrag från Lyckforsen till Åstrandsbron. Inspektoren ska kunna tala om vilket pris som gäller i ditt område. Gäller massaved. För timmer är det inget avdrag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).