SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 252623 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490926 Men att bygga sina kalkyler på att man jobbar gratis känns fel. Den egna arbetstiden bör ju rimligtvis vara lika värdefull som om man hade anställda till att sköta samma jobb.
/Niklas

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#490929
Niking skrev:Men att bygga sina kalkyler på att man jobbar gratis känns fel. Den egna arbetstiden bör ju rimligtvis vara lika värdefull som om man hade anställda till att sköta samma jobb.
/Niklas


Fast å andra sidan är ens egen tid så dyr så har man aldrig råd att vara ledig. När jag startade min firma så hamnade jag i den fällan de första åren. Hur ska jag kunna förmå mig att vara ledig när det kostar mig X kr/tim i utebliven fakturering.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

jannee  
#490933 När jag köpte min gamla stamfastighet började jag med att gallra ett bestånd där åldern varierade mellan 50 till 80 år. Jag lämnade kvar de träd som innehöll två stockar och mer. När jag senare (35 år) slutavverkade denna yta fick jag ut 4 till 5 stockar på varje träd. Hur skulle det sett ut om jag inte gallrat :?:

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#490937
Niking skrev:Men att bygga sina kalkyler på att man jobbar gratis känns fel. Den egna arbetstiden bör ju rimligtvis vara lika värdefull som om man hade anställda till att sköta samma jobb.
/Niklas


Med anställda kommer ju det ju ytterligare kostnader till som arb.givar avg., försäkringar etc. Som egenverksam skule det ju aldrig vara lönsamt att arb. om man skulle räkna på det sättet. Om du då räknar på samma sätt med all tid du lägger på röjning o gallring, kan ju knappast ditt eget skogsbruk bli lönsamt då heller ? Och då den privata medelskogsägaren i Sverige inte äger mer än ca. 45 ha, är det ju inget man kan leva på på heltid som skulle ersätta en tjänstelön. Det är ju därför en välsingelse att kunna förena nytta med nöje i den sit. som jag har. Jag behöver ju aldrig avstå en tjänste timme för att jobba "idiellt" åt mig själv. Men tillväxtutvecklingen lär ju gott o väl överstiga mina egentliga kostnader. Därför blir det än viktigare att minimera de externa kostnaderna o därmed bibehållen värdeutveckling på innehavet.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

sveakatten  
#490938
jannee skrev:När jag köpte min gamla stamfastighet började jag med att gallra ett bestånd där åldern varierade mellan 50 till 80 år. Jag lämnade kvar de träd som innehöll två stockar och mer. När jag senare (35 år) slutavverkade denna yta fick jag ut 4 till 5 stockar på varje träd. Hur skulle det sett ut om jag inte gallrat :?:


Tja, om man ska tro Urban Nilsson och hade tallskog så hade du haft 10% till. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#490940
jannee skrev:När jag köpte min gamla stamfastighet började jag med att gallra ett bestånd där åldern varierade mellan 50 till 80 år. Jag lämnade kvar de träd som innehöll två stockar och mer. När jag senare (35 år) slutavverkade denna yta fick jag ut 4 till 5 stockar på varje träd. Hur skulle det sett ut om jag inte gallrat :?:


Det lär du ju aldrig få svar på. Nya rön säger ju att det hade varit en marginell tillväxtminskning på huvudstammarna i ditt bestånd under samma tid. Så på kvarvarande bestånd o ogallrat, hade förmodligen intäkten varit densamma på dessa träd. Men den jämförelse du kan göra är ju skillnaden mellan den intäkt du fick vid din gallring o vad samma volym hade gett i tilläggsinkomst vid slutavverkningen. Och det är ju där som den stora skillnaden kan ses, om man haft en minuspost vid gallringen. Så även om drivningskostnaderna varit marginellt högre vid slutavverkning. Hade prisskillnaden i m3 priset vid gallringen o slutavverkning på den förmodat högre volymen som du tog ut vid gallringen, Gett en klart högre netto vid slutavverkningen. Så även om det blev ett netto vid gallringen, har du ju trots allt haft en hög kostand för åtgärden.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

valtra mega  
#490949 Om man inte behöver räkna någon lön för arbetet hur kan då en gallring bli en förlust affär om man utför den själv och säljer virket till industrin ?
Om jag sågar en trissa av en stam och räknar årsringarna i ett bestånd som blivit gallrat en gång eller 2-3 gånger kan man räkna tillbaka och se när det blivit gallrat för tillväxten har alltid ökat efter gallringen för att på nytt avta förre det blivit gallrat på nytt , så att inte huvudstammar skulle öka i tillväxt får ni tro om ni vill men jag fortsätter att gallra för har inte råd att förlora tillväxten jag kan få genom gallring .
Senast redigerad av valtra mega ons 10 jan 2018, 18:36, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490951
Älgfoderodlare skrev:
Niking skrev:Men att bygga sina kalkyler på att man jobbar gratis känns fel. Den egna arbetstiden bör ju rimligtvis vara lika värdefull som om man hade anställda till att sköta samma jobb.
/Niklas


Med anställda kommer ju det ju ytterligare kostnader till som arb.givar avg., försäkringar etc. Som egenverksam skule det ju aldrig vara lönsamt att arb. om man skulle räkna på det sättet. Om du då räknar på samma sätt med all tid du lägger på röjning o gallring, kan ju knappast ditt eget skogsbruk bli lönsamt då heller ? Och då den privata medelskogsägaren i Sverige inte äger mer än ca. 45 ha, är det ju inget man kan leva på på heltid som skulle ersätta en tjänstelön. Det är ju därför en välsingelse att kunna förena nytta med nöje i den sit. som jag har. Jag behöver ju aldrig avstå en tjänste timme för att jobba "idiellt" åt mig själv. Men tillväxtutvecklingen lär ju gott o väl överstiga mina egentliga kostnader. Därför blir det än viktigare att minimera de externa kostnaderna o därmed bibehållen värdeutveckling på innehavet.


Är man skogsägare så är man också företagare, å då är det högst rimligt att räkna med kostnaden för egen lön + diverse egenavgifter, försäkring m.m.

Å att införskaffa röjsåg och planteringsborr brukar ju vara det lönsammaste investeringar som en skogsägare kan göra, till skillnad från fyrhjulingar eller traktor + skogskärra.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490954
Älgfoderodlare skrev:
jannee skrev:När jag köpte min gamla stamfastighet började jag med att gallra ett bestånd där åldern varierade mellan 50 till 80 år. Jag lämnade kvar de träd som innehöll två stockar och mer. När jag senare (35 år) slutavverkade denna yta fick jag ut 4 till 5 stockar på varje träd. Hur skulle det sett ut om jag inte gallrat :?:


Det lär du ju aldrig få svar på. Nya rön säger ju att det hade varit en marginell tillväxtminskning på huvudstammarna i ditt bestånd under samma tid. Så på kvarvarande bestånd o ogallrat, hade förmodligen intäkten varit densamma på dessa träd. Men den jämförelse du kan göra är ju skillnaden mellan den intäkt du fick vid din gallring o vad samma volym hade gett i tilläggsinkomst vid slutavverkningen. Och det är ju där som den stora skillnaden kan ses, om man haft en minuspost vid gallringen. Så även om drivningskostnaderna varit marginellt högre vid slutavverkning. Hade prisskillnaden i m3 priset vid gallringen o slutavverkning på den förmodat högre volymen som du tog ut vid gallringen, Gett en klart högre netto vid slutavverkningen. Så även om det blev ett netto vid gallringen, har du ju trots allt haft en hög kostand för åtgärden.

Om träden varit 50-80 år vid gallringen, så torde den gallringen ha gett ett hyfsat netto.

Å hade det inte gallrats, så hade det kanske blivit ett avverkningsförbud idag?

Den som gapar efter mycket, mister hela stycket. Eller uttryckt på ett annat sätt: Bättre en tia i handen än en tjuga i foten. :-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#490964 det normala jannee, hade väl varit att slutavverka den 50-80 åriga skogen för 35 år sen....jag hoppas du nu lärt dig att tänka själv och inte lyssna på virkesköparnas korkade råd...... att du sen kalavverkar till slut ändå, är ju bara för sorgligt, men du börjar närma dig sanningen...ännu bättre lycka nästa gång om du är med då...en kille jag känner gör planer åt skogsägare för att bruka med lübeckmetoden som just nu är den metod som är närmast den perfekta och optimala för skogsägare och natur... (vi skogsägare kommer att bli allt bättre när fler förstår att ett annat skogsbruk är ett måste... och om vi sen slipper industrins och politikernas strupgrepp på forskarkåren kanske dom också börjar hjälpa oss, hallå lars lundqvist, kom ut ur garderoben nu och säg vad du egentligen vet.... ) den här killen har nog kommit längst i sverige, när det gäller kunskap om hur man jobbar med naturen och ändå tjänar mer på den....han märkte upp ca 10% av de stora träden i en skog så att man fick en start mot en fungerande skog enligt lübeckmodellen, han anlitade ett skogsbolag som högg de markerade träden, och 15tusen hamnade på kontot (alla vill ju inte hålla på själv) men skogen stod där något glesare, men med fina nya bladytor på toppexemplar som stod med kvistrena bottenstockar och mer ljus för de små telningarna som vill ta över i framtiden...nåväl på hösten kom skogsbolaget tillbaka med en skogsdag som skulle visa det ekonomiska resultatet av jobbet dom gjort ...bolagets representanter, 100 deltagare, tio forskare och skogsägaren och min kompis ..... två banderoller hängande i den vackra skogen mötte människorna, på den ena stod det "lübeckmetoden 15 tusen/hektar" på den andra bolagets logga och "vi skulle givit skogsägaren 150 tusen/hektar" kan man lära sig något annat än att industrin är ett ohederligt patrask, ja det kan man...... dom kan inget om ekonomi heller ..... träden som står där är ju ett kapital, du blir inte rikare av att ta ner ett träd, det är ju redan ditt..... om du inte förädlar det själv är en avverkning som att ta ut pengar från banken, lite mer i plånboken och lite mindre på banken, det är sorgligt att höra argumenten från industrin, och jag begriper inte mig på att man vill ha något med dom att göra, jag skulle hellre låta en naturkatastrof ta mina träd än att släppa dom till dessa arroganta lögnhalsar.... 80 % av virket som fälls i dag kokas eller eldas, den som inte förstår vad det betyder kanske ska tänka på att ett träd som slutavverkas i sverige inte ens är halvvuxet, de 85 åriga tallar som höggs och medeldiameter på 21 cm innehöll inte ens en halv kubik virke de var utskott det mesta, kvist och röta, visst var där täta årsringar, men till vilken nytta, det var det första riktigt stora experimentet med kalhyggesmetoden på 400 hektar i malå.... det borde ha slutat där..... jag fällde en tall idag, 57 cm i bröst höjd 4 kubik toppkvalitet, 160 år, den växte med lika breda årsringar idag som när den var 85 år och då var den 29cm... tänk er att en virkesköpare idag tycker att 29cm tallen är "mogen" sjukt... en kubik var den då och 4 kubik med kärnvirke nu 75 år senare.....vad är det för fel på svenskt skogsbruk... och dess forskare...

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#490970 Källa på Malåavverkningen?

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490978 Ulf1 skriver långt och tyvärr så är hopplöst att läsa texten.
Saknaden av Versaler och styckesindelning. Tyvärr Ulf så hr du säkert vettiga åsikter, men skivandet måste bli bättre
om det ska bli läsbart.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#490998
Röjkvist skrev:Ulf1 skriver långt och tyvärr så är hopplöst att läsa texten.
Saknaden av Versaler och styckesindelning. Tyvärr Ulf så hr du säkert vettiga åsikter, men skivandet måste bli bättre
om det ska bli läsbart.


Instämmer ! Skriv kanske inte alltid som du tänker. Och du är väl inte alltid förbannad Ulf, så det går bra att utelämna ett o annat nedlåtande ord också.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

jannee  
#491004 Min säkra uppfattning är att de som är emot gallring inte vet ett skvatt vad de pratar om.
Visst gles tallskog i norra Sverige kanske inte behöver gallras men granskog i södra Sverige som växer på torkutsatt mark måste gallras om det inte ska bli en stor självgallring och röta.
Nu planterar jag max 1500 plant/ha, torrare partier nere i 1000 - 1200/ha.
Den självföryngring av löv (björk) som kommer säkrare än ett brev på posten räknar jag med att först röja bort en del av för att vid ca 30 års ålder gallra bort resten.
Min mark bär på grund av vattenbrist max 1200 -1300 stammar fram till slutavverkning, vissa partier max 900.
M.a.o. måste man se till marken och vad den klarar av.
På de skiftet jag nämnde tidigare gallrade jag säkert bort över 60 kanske t.o.m. 70 % av stammantalet = alla små eftersatta och skadade (toppbrutna - omväxta)
Besserwissrar säger att det inte gå att få igång gammal granskog, min gallring bevisar raka motsatsen.
Har man tid ska man gallra kontinuerligt, plocka bort eftersläntrare och skadade.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Andreas99  
#491007 ulf1 du måste berätta hur många hektar man fick planterat för 15 000kr?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).