SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 249790 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

sveakatten  
#490596 Jag är ju inte speciellt förvånad över att den gallrade skogen producerar sämre, när man ser hur den gallrade skogen ser ut här om kring. Stora gator efter maskinerna, och träden kring dessa är endera ruttna eller har blåst omkull. Att bolagen vill förstöra så mycket skog är jag förvånad över,
Detta som jag hittade är dock lite intressant, bläddra ner till effekter av gallring.
https://stud.epsilon.slu.se/7825/7/edlund_l_150420.pdf

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490605 Stamskador på kvarvarande träd beror snarare på skit bakom spakarna än på maskintypen, vill jag bestämt hävda. Sedan finns ju de som kör skift och de som bara kör dagtid. Skulle spontant tro att som bara kör dagtid generellt får färre stamskador än när det körs skift.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490609
ulf 1 skrev:men niklas.... menar du att de råd du får är riktiga, vi lever numer på den upplysta sidan historien och noterar 2018 .. vill vi så kan vi skaffa de kunskaper som står närmast sanningen, och där är väl inte gallring den boost som virkesköparna säger... " nu ska du få se hur det börjar växa så det knakar" säger man utan minsta ryckning i örsnibben (för man tror ju på vad man säger) det gör alla "försäljare, det är förresten konstigt att man utbildar sig till det finaste man kan bli i skogsakademiska världen (jägmästare) och sen blir "försäljare" åt skogsindustrin... högst märkligt... nä när det gäller gallring så är det hittepå grejer från en industri efter att man "lurat" människor att förstöra sina skogar för 20-30 och 40 år sen... lurat är förresten fel ord när jag tänker på det, man trodde ju faktiskt det här fram till för ett decennium sen... men idag... nä va.. ta nu tag i era egendomar, det kommer bättre tider, och vi som förstår det här med skogsbruk satsar givetvis på kvalitet, visst, ingen frågar efter det idag, men om 10-15 år är alla klentimmersågar gamla och trötta och de som överlevt sågar bara från skogar som får vara skogar, annars vill ingen ha bräderna givetvis, jag brukar få rätt när jag kollar kristallkulan ...och då din skog växer dubbelt upp mot vad det står i skogsbruksplanen så blir det inte så svårt att få lönsamhet .... bara att lära och läsa och varför inte en tur till lybeck till våren... hur var det tennyson skrev i nyårsklockan "Ring in det nya och ring ut det gamla i årets första, skälfvande minut.
Ring lögnens makt från världens gränser ut, och ring in sanningens till oss som famla.
gott nytt skogsår till oss alla..

Skulle gissa att om du skulle satsa på kvalitet, så ökar risken för att du får avverkningsförbud. Å vad har du då fått för nytta av din satsning?

Å bort med det gamla kommandoskogsbruket, som Skogsstyrelsen numera åter satsar på, och fram med äganderätt och tillhörande bestämmanderätt och fri förfoganderätt! -:BD
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 13 apr 2020, 11:15, redigerad totalt 2 gånger.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

sveakatten  
#490611 Stamskador fick jag lära mig hur man fixade när jag hade en skotare.
Det sista man gör var att gå runt och plocka ner träd som var skadade, men ju mindre blev det kvar. :oops:

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

Flax12  
#490627 "Gallring" är ett brett begrepp och ingen absolut vetenskap som väl är. Vad som är rätt eller fel är som upp till betraktaren.... men kul är det :wink: . Några tusen ha gallring har det blivit hittills på mitt samvete med både vinschning, beståndsgående, stickvägsgående och manuellt. "Profeterna" i gallrings skogen har varierat genom åren. Men att få komma med en gallringsskördare till en markägare 80+ som kan sin skog utan och innan va alltid en spännande utmaning.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#490631 skäribo, jag är ingen stor skogsägare dryga 40 hektar på tre ställen med tillhörande boställen, men jag är ovanlig då jag köpt skogarna och inte fått ärva minsta pinne, allt är köpt för att vara en extrainkomst till mitt företag och för att jag inte bara ska vara en teoretiker i mitt snackande, min favoritskog är den skog vi hade i sverige när jag föddes 1953, det är bara att titta på fastighetskartorna från 50 talet, de gjordes på flygfoton från 1943-1948 (ortofoton) och är en blueprint på hur det ska se ut i din skog idag, varenda jävla åker ska tas upp igen och givetvis ängar och hagar...det är vad jag kallar en riktig skog, tänk att det ska vara så svårt att förstå....och den kultur vi har här i bergslagen ska givetvis bevaras, jag har ett ställe som togs upp av skogsfinnar 1618, idag går på jorden 20 tusen livs levande människor som härstammar från denna gård, det är mitt livsverk att återställa denna gård och dess marker.... får nog hoppas på hälsan om det ska lyckas, men drömma är inte förbjudet...

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490654 Så ängar och hagar är en riktig skog?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

mikael_s  
#490657 Det är väl jättebra Ulf att du får sköta din mark som du vill, så den blir precis som du vill ha den. Ingen som tvingar på dig något annat sätt att sköta din fastighet och ingen som dumförklarar dig eller kallar dig blåst.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#490668 Nämen vad roligt att "Ulf" från Hermans och Malins bloggar har hittat hit! Hoppas du tillför något i denna blogg och inte brer på som du gjort i de andras. :smile:

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#490669 Nämen vad roligt att "Ulf" från Hermans och Malins bloggar har hittat hit! Hoppas du tillför något i denna blogg och inte brer på som du gjort i de andras. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490680
isteskog skrev:Nämen vad roligt att "Ulf" från Hermans och Malins bloggar har hittat hit! Hoppas du tillför något i denna blogg och inte brer på som du gjort i de andras. [emoji2]

Det önskemålet lär nog tyvärr stanna vid en from förhoppning, är jag rädd. Svårt att lära gamla hundar att sitta... ;-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#490692
Niking skrev:
isteskog skrev:Nämen vad roligt att "Ulf" från Hermans och Malins bloggar har hittat hit! Hoppas du tillför något i denna blogg och inte brer på som du gjort i de andras. [emoji2]

Det önskemålet lär nog tyvärr stanna vid en from förhoppning, är jag rädd. Svårt att lära gamla hundar att sitta... ;-)
/Niklas


Så, så, nu kan vi sansa oss o föra en disk. värdig Forumet. Det som tycks vara sanning idag för många, behöver ju inte nödvändigtvis vara det imorgon. Jag kan ju tycka att det ligger poänger i det ulf1 säger vad gäller gallring o virkeskvalitet. Jag tror att rätt många som utfört en 1 gallring med inhyrd externt maskinellt utförande, blivit ganska besvikna på det eko. utfallet. Sen bör väl vi skogsmarkbrukare verkligen gå ihop om VAD som SKALL vara vår framtid ! Om vi visar på en samsyn om vad som vi kan tolerera av intrång, önska i respekt, visa på kunskap, önska i avkastning av vårt arbete. Kan vi förhoppningsvis då påverka i större utsträckning det som vi önskar få ha i en snar framtid: - Självbestämmande över vårt brukande !

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

Bosse1  
#490694 Malinbloggen har tystat opinionen. Ja det brukar sluta så med sån politik.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490695
Älgfoderodlare skrev:
Niking skrev:
isteskog skrev:Nämen vad roligt att "Ulf" från Hermans och Malins bloggar har hittat hit! Hoppas du tillför något i denna blogg och inte brer på som du gjort i de andras. [emoji2]

Det önskemålet lär nog tyvärr stanna vid en from förhoppning, är jag rädd. Svårt att lära gamla hundar att sitta... ;-)
/Niklas


Så, så, nu kan vi sansa oss o föra en disk. värdig Forumet. Det som tycks vara sanning idag för många, behöver ju inte nödvändigtvis vara det imorgon. Jag kan ju tycka att det ligger poänger i det ulf1 säger vad gäller gallring o virkeskvalitet. Jag tror att rätt många som utfört en 1 gallring med inhyrd externt maskinellt utförande, blivit ganska besvikna på det eko. utfallet. Sen bör väl vi skogsmarkbrukare verkligen gå ihop om VAD som SKALL vara vår framtid ! Om vi visar på en samsyn om vad som vi kan tolerera av intrång, önska i respekt, visa på kunskap, önska i avkastning av vårt arbete. Kan vi förhoppningsvis då påverka i större utsträckning det som vi önskar få ha i en snar framtid: - Självbestämmande över vårt brukande !

Varför ska vi skogsägare över huvud taget tåla intrång utan en marknadsmässig kompensation?

Dessutom lär ju drygt 300 000 skogsägare ha rätt olika syn på hur de vill sköta sin skog. Å det är ju grunden för den variation vi ser idag inom det privata skogsbruket.

Den eventuella samsyn som jag vill se, är att var skogsägare ska ha rätt att sköta sin skog som man vill, istället för ett påtvingat statligt kommandoskogsbruk. Detta gäller oavsett om kommandoskogsbruket har en slagsida åt produktionshållet (typ bort med alla 5:3-skogar) eller som idag åt naturvårdshållet (med nyckelbiotoper och avverkningsförbud).
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 09 jan 2018, 10:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#490697 Som påtalats i någon utsträckning tidigare, bedrev vi generellt ett annorlunda skogsbruk som innehöll mer av det som naturvårdssidan efterlyser, gav oss markägare en högre avkastning, gynnade miljöarbetet i större utsträckning. Då behövdes ingen konfiskering. Det kan ju vara ett annat sätt att se på de problem vi har idag med den nu förda hotpolitiken mot vårt skogsbruk. På ett sätt kan vi säga att VI just nu äger bollen. Frågan är HUR vi kommer att förvalta vår möjlighet att gå i mål inför framtiden, med bibehållen förfogande o äganderätt !

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).