SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 252758 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#492568
ulf 1 skrev:ja egentligen är det ju så det ska vara för oss hundratusentals skogsägare som ändå inte kan leva helt på skogen, bara vara lycklig att man äger en bit av naturen .. förstår inte varför vi inbillar oss att vi ska hjälpa giriga kvartalsekonomer med deras exploateringar, vägra för fan .. vi har jagats att maximera profiten i vår skog av skogsstyrelsen i 25 år, tills för ett par år sen, när dom insåg hur sjukt det var att kräva att vi skulle behandla våra skogar som morotsland för att tillfredsställa en döende pappersindustri .. glöm inte att det är just den galna kalhygges och planteringshysterin som gjort att vi nu alla lever lite farligt om vi har fina artrika skogar . men om nu vi tar vårt ansvar att låta skogar vara skogar så kommer nog naturvården att slappna av också ...


-Ja, det är en skön känsla när man tänker efter. Att bara få vara en del av det man gör o äger ! För allt som kommer med en skog man sköter av värde för det egna välbefinnandet, går ej att ersätta i pengar !

Malwa
Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

sveakatten  
#492571 Ul1 har du hunnit genomföra något av dina ideer i din skog än.
Skulle vara intressant att se hur det blir att se ut.
Tror inte jag bor så långt från dig, så skulle gärna komma och se skogen.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

alias  
#492573
ulf 1 skrev:det är svårt om man ska vända den lavin av felaktigheter som svenskt skogsbruk består av.. det största problemet är att ingen är villig att erkänna att vi har ett felaktigt skogsbruk.. eftersom 80% av de avverkade träden ändå bara ska lämna sina fibrer så passar kalhyggesbruket baggbölarna bra, medan dom flesta tänker på ett avverkat träd som något som ska sågas till brädor och reglar .. så är det inte så man tänker i de led som styr över sveriges skogar, helst skulle vi bara göra om marken till ett slags åker som man lätt kunde plantera och skörda som en havreåker ... det är här någonstans jag sätter ner foten och säger stopp .. skogar måste vara skogar hela tiden, annars fyller dom inte sin livsviktiga roll för oss, (alla människor)och det görs bäst med "befriande gallringar" och det är inte dimensions eller plockhuggning jag pratar om .. det är det man inom industrin, skogsägarföreningar, (som jobbar för fibermaffian) och skogsforskarna tjatar om hela tiden .. trasskogar och bla bla bla.... jag har läst uno wallmo, som alla andra, som vill gå till roten med skogsbruket .. och jag har inte läst något om att han praktiserar dimensionshuggning, det är en lögn som beskrivs av ohederliga forskare som är springpojkar åt industrin ... han skriver 1897, om hur "träd ska väljas" och hur "tätt beståndet bör vara" han talar alltså redan för 120 år sen om hur man ska dana bestånd för att skapa bäst kvalitet på träden, att dom står så att dom har maximala förutsättningar att utvecklas till fina träd .. men det viktiga var ju att skogar var skogar hela tiden .. att sen giriga penningsugna skogsägare och deras föreningar raserar detta skogsbruk genom att plockar russin ur kakan, när dem "leker" alternativa skogsbrukare är en helt annan historia .. jag är så jävla trött på att höra att alternativt skogsbruk inte funkar.. när jag ser de klåpare som släpps in i skogarna och plockar russin och sen säger att det bara blev skit kvar, men ännu tröttare är jag på svensk skogsforskning som påstår dessa totalt felaktiga saker om skog "små träd som är gamla kan inte börja växa" gamla träd kan inte växa lika bra som unga" "stor virkesvolym är positivt för tillväxten" " stora träd som konkurrerar med små sänker tillväxten" " skogsmark ska läggas kal för att bli produktiv" eller som man hör så ofta att det är bra att svedja och bränna, för att det ska växa bättre, så jävla korkat .. eller det värsta... markberedning som något undermedel för allt från högre tillväxt till att plantorna ska överleva, och varför man ska plantera gran och tallplantor där det växer tiotusentals redan är ju skrattretande... hur mycket jag räknar att plocka ut ur skogarna undrar du älgfoderodlaren och det undrar jag också, men om jag inte plockar ut mer än med ett kalhyggesbruk, så ska jag flisa hela skogen med tänderna .. och sen dessa hagar, åkrar och ängar, det kallas för kultur, och om det är något som kalhyggesbruket kommer att bli hågkommet för så är det att det utplånade sveriges skogskultur, torpare, bergsmäns, skogsfinnar och alla andra som slet och levde i de stora skogarna .. det är tragiskt och hade aldrig hänt om inte hyggesbruket på nåt konstigt vis hade blivit det totalt dominerande ..


I likhet med Älgfoderoldare så har jag lite svårt att se frågorna jag ställde ovan som besvarade av detta inlägg.

Av ditt svar ser jag att det kanske är lämpligt att förtydliga vad jag avsåg med kulturskogar, nämligen av människan anlagda skogar via t.ex. hyggesbränning, markberedning, ställande av förträd, sådd eller plantering. Det var alltså inte kultur i form av musik, litteratur, historieberättande eller t.ex. kulturhistoriska lämningar såsom torpruiner m.m.

Om jag tolkar ditt svar ovan rätt så menar du att åkrar m.m. som tidigare funnits insprängt i skogslandskapet är något eftersträvansvärt trots att en premiss för dess tillkomst har varit avskogning och stubb- och stenbrytning för att skapa något odlingsbart - medan upptagande av ett hygge som sedan återbeskogas aktivt skulle vara något av en styggelse?

Att sedan trakthyggesbruket skulle ha drivit bort flertalet av torparna ur skogarna har jag svårt att finna något stöd för. Här i mina trakter fanns det ofta små torp där man utöver sin djurhållning och odling t.ex. jobbade åt t.ex. Domänverket, Stiftet eller något av de gamla bruksbolagen för att dryga ut sin försörjning. Jag vill påstå att skogsbruket har hållit tillbaka urbaniseringen/avfolkningen av skogsbygderna medan jordbrukspolitiken har påskyndat den då torpens ofta magra s.k. marginaljordar blev olönsamma att bruka innan de större gårdarnas bättre jordar närmare/runt byarna.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#492589 den här skogen köpte jag 2014 och de första tre åren har gått åt till att ta fram alla igenväxta gamla vägar och bygga ett par stugor, rastplatser, renovering av bostadshus osv, men nu är det full fart med mina trädgrupper ...ska försöka göra detta på två eller tre år .. men ju mer man vet, ju noggrannare blir man med förberedelserna, och varje gång jag kommer till skogen så är det lite nya (andra) grejer som ska fixas .. ett bra exempel är mitt rutsystem som jag ändrat på i två år nu, och jag är glad att jag väntat för det här senaste blir det jag kör med, det blir en liten pinne i högra nedre hörnet med plåtbricka på, tror jag får järnkoll på mina grupper med detta system utan att det kommer störa, vill ju inte att skogen ska vara nåt jäkla tivoli... jag ska fota lite på varje ruta före och efter, att jag gjort grupperna och föra lite lagom statistik över vad jag gör .. vem vet, det kanske blir en bok om några år .. jag vet ju från skogsbruksplanen ungefär hur det växer nu, så det ska bli kul att göra skogen efter mitt huvud... min favorit skog är ju bondskogen med en mosaik av skogsbryn, små åkerlappar osv har ju får också som dom ska få jobba .. alias du måste förstå att allt är inte vitt eller svart .. att man tagit upp skogar och gjort åkrar, hagar osv är väl inga problem när det rör sig om 5-10 %, problemet är om man gör om skogar på 90% av skogsytan, det klarar inte naturen att läka, den trivialisering/kalhyggesmetoden av sveriges skogar som nu har drabbat den på ca 60% är förödande, det finns 30 kärlväxter i en 50 årig granplantering, på mina 27 hektar finns det 250 kärlväxter, det är dessa som bildar fröbanken för framtiden, nästa kalhygge på granplanteringen minskar antalet kärlväxter ytterligare, då har jag inte nämnt mossar och lavar .. i norrland finns flera byar som har kvar lika många innevånare som 1950, det dom har gemensamt är att dom vägrade sälja sin skog till bolagen .. de bolagsägda skogarnas samhällen är döda eller döende ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#492818 idag såg jag ännu ett arvegods som hamnade i kalhyggesmaffians klor, jag hade inte varit upp till gubben på ett par år, så när det stod oplogat i vinter så tänkte jag att han åkt in på "hemmet" men det var som sagt värre .. och virkesköparna missar inte en dödsannons, som jag gjorde.. det sorgliga med den här skogen är att den verkligen var en bondskog av bästa märke, han brukade ta ner ett par tusen kvadratmeter och lämna 4-5 frötallar, men nu är det slut på den skogen och en plantering tar över och ännu en bit natur är borta .. alla ni som säger att vi hundratusentals skogsägare borgar för att en mångfald råder i skogen, sluta med det .. det är önsketänkande .. om inte kalhyggen förbjuds så kommer alla våra skogar att bli triviala gröna soptippar .. de åtta myterna om gallring är bara mumbo jumbo .. och ett slags rundsnackande om löjliga procent hit och dit .. gallra 25% och jämför om du gallrar 35 eller 45 , stickvägar var 18 meter eller var 30 meter, 4 meter breda eller 6 meter och bla bla bla .. ni på forumet uppför er, och säger att det är intressant, men är det verkligen det .. va fan, det är ju som kosmetika på ett lik .. gör ingenting i din plantering är ju lika bra eller bättre, baggbölarna kan verkligen snurra upp sveriges skogsägare så dom till slut knappt hittar hem .. läste nånstans på denna tråd att 3 av fyra försöksytor hade fått avslutas för dom blåst ner eller knäckts av snö eller grimella ... på ett annat ställe sa slu att hälften av deras gallringsskogar blåst omkull .. när ska ni som helt onödigt planterar 3000 plantor på ett nyupptaget hygge förstå att ni ska sluta med detta skogsbruk .. de pengar ni fick i handen för hygget är det ni minskade värdet på skogsfastigheten med, men ni har kvar alla åtaganden mot baggbölarna och det riskfyllda med att odla fiber till en marknad som kanske är borta när ni behöver pengar nästa gång, om träden står kvar .. om ni ändå ska leka storindustri med er skog så har lövsulfat en stor efterfrågan, men vem planterar löv nuförtiden .. stefan karlsson skogsstyrelsen presenterade en lönsamhetsutveckling i skogsbruket för några månader sen, där konstaterade han "bruttovärdet på virke har halverats sen 1950 talet" och i förädlingsligan ligger vi obotligt i botten i europa, vi har vår bulkproduktion och är lite blåsta i europernas ögon.. när det gäller hur vi bidrar till bnp med vår skogsnäring är vi också i botten om man räkna per kubik, riktigt bottennapp där, tyskland bidrar med 145% mer per kubik till sitt bnp.. vi måste börja titta på vad vi håller på med nu, inte stå och gapa om hur duktiga vi är, vi gör oss bara till fånar .. de som har tagit oss hit ner vet vilka dom är, ingen nämnd ingen glömd...

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#492845 Så blev det lördagskväll i tråden.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#492846 Ja, och Ulf brukar ju få rätt till slut ......





Enligt han själv iaf ... :wink:
Känner igen det där gagget ifrån andra bloggar .... :???:

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#492849
isteskog skrev:Ja, och Ulf brukar ju få rätt till slut ......





Enligt han själv iaf ... :wink:
Känner igen det där gagget ifrån andra bloggar .... :???:

Jag också. :-(
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#492930 men vad är fel i det jag säger, det är inte roligt att höra, det förstår jag givetvis, och ingen vore gladare än jag om vi verkligen bedrev ett bra och lönsamt skogsbruk, men det gör vi inte, fibermaffian har dragit oss ner i skiten till knäna och det är dags att göra upp en gång för alla ... det enda rätta är ett moratorium, där alla aspekter blir belysta, och inte bara som nu ur industrins perspektiv .. 70% av sågverken har röda siffror, 80% av entreprenörerna kämpar med sin ekonomi det enda som funkar är papper, men hur länge till ... och är det verkligen fiber vi ska producera när världsmarknaden skriker efter timmer ... finns det något timmer kvar i sverige, och är det timmer som planteringarna skapar .. 2017 var ett rekordår för den globala sågverksnäringen, kina ökade importen med 25% till höga priser och alla som kunde sälja sålde till bra priser, då minskar sågverken i södra sverige sin produktion med 4% och lönsamheten är usel, rörelsemarginalen borde vara tvåsiffrig, men setra har 3% och södra 1%, dags att börja annalysera det sjuka skogssverige tycker jag ... om man tittar på södra med sina 50 tusen skogsägare så ser man att sågverksrörelsen bidrar med 7 kr per sågad kubik och 200 kr per kokad kubik, vad säger det egentligen, jo att det vore bättre för södra att koka sågtimmret .. snacka om sjukt skogsbruk .. men hur går det för fiberkokarna egentligen, ja sen 2010 har produktionen papper minskat 2 miljoner ton, att kartong och mjukpapper ökat 0,6 gör ändå en stor minskning i den sektorn också, så bara där minskade virkesbehovet med 5 miljoner kubik och om konsulterna får rätt så är pappersproduktionen borta från sverige om 10-15 år, vilket betyder ytterligare 12 miljoner kubik att leverera gratis gallringsvirke från din plantering, så tänk om nu kära småskuttar, satsa på framtidens skogar, där du vårdar träd som ger dig 2-3 tusen kronor per kubik .. södra förresten, kanske dags att byta ut ledningen där, en vd som har en miljon i månadslön och inte förmår att ta ett enda vettigt beslut annat än att köra samma jävla baggbölar hjulspår som när ni bildades för en omloppstid sen ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#492944 en av dom absolut viktigaste näringsskaparna för dina träd är svamparna, de tar emot ungefär 50% av det socker som bildas i fotosyntesen ..därför är bladmassan viktig för tillväxten, att i en plantering ställa 3tusen träd är efter 20 år som att ha dragit ett täcke över sina träd, kronorna stoppar effektivt det livgivande ljuset och din skog går på sparlåga .. i ett systen där du har 15-20 skogsgrupper blir bladmassan bättre exponerad för ljuset du vinner många fördelar, en är att svamparna får mer socker och därmed tillsammans med bakterierna skapar en näringsrik mylla .. om du kalavverkar dödar du dessa livsviktiga svampar, det här är helt ny forskning och har inte alls tagits med i beräkningarna av det bra med kalhyggen .. läs det här .. lycka till med att tänka själva nu .. "Kerstin Varenius och hennes kollegor har också undersökt om träd som lämnas kvar på ett hygge förbättrar svamparnas möjligheter att leva kvar i marken, tills en ny generation av träd finns på plats. Så kallade hänsynsträd, som lämnas kvar permanent, verkar kunna fungera som "livbåtar" för vissa arter, som alltså kan leva kvar inom ett avgränsat område runt träden. Däremot verkar inte fröträd som får stå kvar i tio år efter en avverkning kunna kompensera för de mer övergripande förändringar som en avverkning orsakar i mykorrhiza-samhället. Detta tyder på att de miljöförändringar som en avverkning orsakar har större betydelse än trädkontinuitet för mykorrhiza-samhällens artsammansättning.
– För den som vill förvalta mykorrhizasamhällen liknande dem i naturskogar på sin brukade skogsmark är vår rekommendation därför att hellre spara intakta skogspartier än utspridda träd, säger Kerstin Varenius."

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Vedproducent  
#492947 Så här sammanfattar Skogforsk!

Andra mål än ekonomi och virkesproduktion måste väga tungt för att motivera hyggesfri skötsel. Det är en slutsats vi drar efter att ha analyserat fyra olika hyggesfria alternativ. Den framtida medeltillväxten 60-65 % av kalhyggesbruket och nuvärdet 55-90 %. I luckhuggning och högskärm i tallskog blev medeltillväxten 80-95 % av kalhyggesbrukets och nuvärdet 75 till knappt 100%. Kostnadskalkylerna bygger på tidsstudier och nya prestationsfunktioner för blädningsavverkning.

Liknande resultat finns att läsa från Tönnersjöheden och olika försök på andra ställen med den så kallade Lubeckmodellen.

Måste ändå på ett sätt beundra folk som frivilligt skänker bort 30-40 procent av sin skogsinkomst. Sen beundrar jag inte folk som kallar alla andra för idioter som vill få ut den skogsinkomsten som annars är möjlig.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#492954 om man har sin skog inne i kalhygges spiralen är det helt naturligt att vara förbannade på såna som mig, och kalla oss drömmare, naturmuppar och okunniga .. nu råkar jag vara påläst och öppen för nya tankar .. vilket verkligen inte är skogsforsk och andra industristödda hittepåställen .. dom fungerar som en usel bilverkstad där en hög bilmeekar står och ger råd om olika sätt att få bilen att fungera med rost i tanken, "byt bränslefilter", "töm tanken", "häll i en flaska stp", kör på högre oktan" osv ingen förstår att tanken måste bytas .. det värsta jag vet är folk som försvarar sina egna misstag med att skylla på andra .. ingen från det hållet ni pekar på, kommer att säga, vi har haft fel om sveriges skogsbruk, nya rön visar att det är både miljövänligare, mer ekonomiskt och skapar bättre kvalitet med att sluta med kalhyggesbruk .... vem tror du kommer att säga det på skogsforsk, skogsstyrelsen, slu skog,... antagligen skulle dom rullas i tjära och fjäder ... nä ska det bli nån ändring så är det vi småskuttar som måste ta steget ur kallhyggets dödsspiral .. och du får väl fortsätta med din vedtillverkning, om du tror det är framtiden .. förresten har man väl inte på tönnersjöheden varit annat än klåpare i 100 år nu, kalla inte deras "försök" för alernativt skogsbruk, möjligtvis alternativ svartmålning, vad ska dom göra, säga att kalhyggen är värdelösa ... vakna upp ur dvalan ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#492958
ulf 1 skrev:men vad är fel i det jag säger, det är inte roligt att höra, det förstår jag givetvis, och ingen vore gladare än jag om vi verkligen bedrev ett bra och lönsamt skogsbruk, men det gör vi inte, fibermaffian har dragit oss ner i skiten till knäna och det är dags att göra upp en gång för alla ... det enda rätta är ett moratorium, där alla aspekter blir belysta, och inte bara som nu ur industrins perspektiv .. 70% av sågverken har röda siffror, 80% av entreprenörerna kämpar med sin ekonomi det enda som funkar är papper, men hur länge till ... och är det verkligen fiber vi ska producera när världsmarknaden skriker efter timmer ... finns det något timmer kvar i sverige, och är det timmer som planteringarna skapar .. 2017 var ett rekordår för den globala sågverksnäringen, kina ökade importen med 25% till höga priser och alla som kunde sälja sålde till bra priser, då minskar sågverken i södra sverige sin produktion med 4% och lönsamheten är usel, rörelsemarginalen borde vara tvåsiffrig, men setra har 3% och södra 1%, dags att börja annalysera det sjuka skogssverige tycker jag ... om man tittar på södra med sina 50 tusen skogsägare så ser man att sågverksrörelsen bidrar med 7 kr per sågad kubik och 200 kr per kokad kubik, vad säger det egentligen, jo att det vore bättre för södra att koka sågtimmret .. snacka om sjukt skogsbruk .. men hur går det för fiberkokarna egentligen, ja sen 2010 har produktionen papper minskat 2 miljoner ton, att kartong och mjukpapper ökat 0,6 gör ändå en stor minskning i den sektorn också, så bara där minskade virkesbehovet med 5 miljoner kubik och om konsulterna får rätt så är pappersproduktionen borta från sverige om 10-15 år, vilket betyder ytterligare 12 miljoner kubik att leverera gratis gallringsvirke från din plantering, så tänk om nu kära småskuttar, satsa på framtidens skogar, där du vårdar träd som ger dig 2-3 tusen kronor per kubik .. södra förresten, kanske dags att byta ut ledningen där, en vd som har en miljon i månadslön och inte förmår att ta ett enda vettigt beslut annat än att köra samma jävla baggbölar hjulspår som när ni bildades för en omloppstid sen ..


Jag antar att det ligger mycket läsning bakom det du säger Ulf.Jag kan anta att det du säger är till stor del en sanning om hur vi skapar de bästa värdena i vad en skog skall innehålla som helhet, för att både producera bra o vara ett fungerande ekosystem. Tyvärr är det ju så att Dogmer som styr det vi tror på mest, behöver ju inte alltid vara sanningen. Det är nog därför många avfärdar det du säger( än så länge) innan man har själv lyckats finna den alternativa kunskapen som kan ändra ens inställning o förståelse. Vi har ett exakt liknande probelm inom svensk sjukvård idag, där Dogmer sitter i väggarna, producerade av Läkemedelsbolagen. Det är inte de sanningar som skulle kunna förändra vården för många till det bättre. Den styrs helt o hållet av pengar ! Förstår dig !
Jag hade ju i princip redan bestämt mig att jag aldrig skulle låta kalhugga någon av mina marker igen. Nu blir det defenitivt så. Skog för mig är de träd som bildar den, inte utrymmet mellan dom ! Lycka till Ulf med dina projekt du också !

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

lundqvist.r  
#492960 Intressant tråd detta. Som av en händelse fick jag vid senaste besöket på biblioteket med mig en bok från skogsbrukshyllan: "Skogspraktikan -varför vi bör gå över till naturnära skogsbruk". Trodde först den var skriven av någon från någon miljöorganisation, men författarna verkar vara skogsfolk.

Naturnära låter väl bra om än väl så diffust, men det de menar verkar förespråka är Lübeck-modellen som jag inte ska försöka mig på att beskriva. Ett citat: "Det är givetvis inte långsiktigt hållbart att hela tiden öka uttagen för att behålla ett visst kassaflöde. Det har varit möjligt att göra just på detta sätt under det senaste halvseklet men förr eller senare kommer våra skogar att slå i taket vad gäller möjliga avverkningsvolymer. Och det är en av anledningarna till att skogsbruket som vi känner det är dömt till förändring. Flr antingen byte vi till ett smartare sött att bruka våra skogar eller så accepterar vi mindre betalt flr en given virkesvolym. Men då kan inte plantageodlandets skötselaktiviteter motiveras."

Min egen erfarenhet brister, så jag kan inte annat än gissa om det de beskriver är vettigt. Men något verkar väl vara på tok när priserna utvecklats som de gjort?

Författarna verkar ha kopplingar till Silvaskog AB, på deras webbplats kan man hitta följande skrift: http://www.silvaskog.se/wp-content/uplo ... r-2014.pdf

Vad tror ni, är de ute och cyklar?

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#492967 jag tror det är mycket skam som styr vårt skogsbruk i dag .. vad menar han nu då, tänker dom flesta .. vi människor har ju några grundläggande affekter två positiva, glädje och intresse en neutral, förvåning och så de negativa som ska hjälpa oss att förstå när något är fel .. de negativa rädsa, ilska, avsky och skam ska ge oss budskapet att en förändring behövs, mycket negativa känslor är snabbare än våra tankar och startar ett automatiskt system, när väl faran är över kommer tankarna ikapp, ett exempel, du håller på att köra på en älg, allt du gör är nu rena reflexer utan tankar inblandade, när väl tankarna hinner ikapp börjar du skaka i kroppen och måste stanna bilen för att du blir så knäsvag .. men det helt styrande av negativa känslor är skam, utan den skulle vi inte kunna leva tillsamans med andra människor, barn får snabbt lära sig att inte säga rakt ut att dom är skitnödiga, osv . skam är en obehaglig känsla, och du försöker alltid undvika den .. men det tråkiga är att den ofta hindrar oss att ta vettiga beslut, risken att bli utskrattad för att man bedriver ett skogsbruk som inte andra gör tex ... ville bara meddela detta för den som känner sig träffad .. bra älgfoderodlare för att du har ryggrad att tänka själv och utsätta dig för risken att bli skrattad åt .. i det här fallet (avstå kalhygge) är risken minimal ...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).