SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 252605 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491924 Var det inte så att man konstaterade att skogsbruket hade fullständigt kört ner i diket med både blädning och dimensionshuggning, men genom trakthyggesbruket kom man äntligen upp på vägen?
/Niklas

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#491955 jag förstår inte varför alla småskuttar ska jämföra sitt skogsbruk med bolagen som sitter fast i fiberbankarna utanför sina fabriker, deras skogsfastigheter är väl inget att sträva efter, avskyvärda milslånga hyggen och värdelösa ungskogar som ingen har råd att ta reda på om några år när massapriserna sjunker och ekvatorns plantager producerar 150 kubik eller mer per år .. titta på en jordglob om ni glömt var vi har våra fastigheter, följ med ett finger rakt västerut från stockholm och ni hamnar i anchorage mitt i alaska, det är häruppe vi bor, allt i växtriket står still halva året här, och svensk skogsindustri tror dom kan konkurrera med att göra papper här i framtiden, ska man skratta eller gråta... varför ska man hänga på sån idioti .. och förresten varför ska man överhuvud söka maximal tillväxt i ett sånt paradis som ens skog kan vara om den slipper bli kalhuggen, det är ju lika korkat som att säga åt frun att skaffa ett jobb till för det finns lite tid till det och sen tvinga sina ungar sälja bingolotter i stället för att leka, var går gränsen mellan maximera och idiotisera sitt liv.....

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

jannee  
#491959 Bara dumheter att fördöma andras göranden och låtanden.
Förhoppningsvis kan var och en även fortsättningsvis få sköta sin skog på för den enskilde individens fördelaktigaste sätt.
Vi har olika förutsättningar, det som är optimalt för en (t.ex Ulf 1) behöver alls inte passa näste enskilde skogsägares mark.
Införskaffar du ett skifte som nyligen varit hårt dimensionsavverkat eller en 40 årig "granåker" innebär automatiskt skilda skötselåtgärder, eller som vi gjorde för något år sedan, ett skifte där ENDAST vedbrand avverkats (delar av Gudrun/och Pers vindfälle låg kvar, Egons tog jag hand om :mrgreen: ) under den senaste 40 års perioden.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

Brorsan  
#491970 ulf1
Skicka dina inlägg till skogsbolagen istället.

"värdelösa ungskogar"
"milslånga hyggen": Var hittar du ett sådant hygge hos oss privata skogsägare, sådana hyggen tar väl inte ens bolagen längre.


Jag ser ju istället en mosaik av mindre: Hyggen, pelarsalar med storskog, planteringar, mossar, bergimpediment, ungskogar, orörda skogar, plockhuggda skogar, välgallrade ungskogar med kommande kvalitetsvirke,luckhuggda skogar, surdrog som man inte vill röra i, glömda skogar.
Ja jag har väl glömt en mängd med skogstyper som finns hos alla privata skogsägare.
Det gör att det finns en Mångfald i Sveriges skogar med alla olika viljor och idéer hos de privata skogsägarna.
Jag säger inte att allt är rätt. Skogsbruket ändras hela tiden, ny kunskap kommer, politiken ändras, men mångfalden finns idag!

"ekvatorns plantager producerar 150 kubik eller mer per år"
Det var ju märkligt att dom får använda plantager och inte vi.
Lägg din energi på att låta regnskogen få växa då det är den som binder mest kol enl. nya undersökningar, se annan tråd på forumet.

"titta på en jordglob om ni glömt var vi har våra fastigheter, följ med ett finger rakt västerut från stockholm och ni hamnar i anchorage mitt i alaska"
Hallå! Vi har ett helt annat klimat här tack vare Golfströmmen.
Olle

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring9

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491989 Vad blir det om man planterar 3-3,5 m förband och röjer hårt ett par gånger, ser ju äldre skog dom står relativt tätt, och grovt vill sågverken inte ha längre

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#492011 det jag menar är att vi inte ska vara fiberproducenter, vi 99% som äger mindre än 500 hektar, de små fastigheterna lämpar sig mer för alternativ till planteringar .. amazonas regnskogar lämpar sig 30 gånger bättre att producera fiber till massa och pellets... det är 524 miljoner hektar, om vi tar 0,2 % av dessa marker till plantager för trädodling där ett plantage växer året runt, och lätt ger 100 kubik/år så producerar dessa 0,2 % lika mycket som tillväxten i sveriges skogar varje år. så lämna fibertillverkningen dit där den gör minst skada ... att göra om hela sveriges skogsyta till gran och tallplanteringar är nog det mest korkade vi kunnat hitta på ... se till att våra småskutteskogar blir fungerande vackra skogar, och ta upp gamla åkrar, ängar och hagar. så ska ni se att vi kommer att trivas betydligt bättre med våra fastigheter, och baggbölarna får tänka om en hel det när deras stora fastigheter plötsligt ska stå på egna ben .. tror ni dom lyckas få nån lönsamhet utan att skövla privata skogar.. jag garanterar att dom inte får det .. jag ska berätta hur jag gör, men jag har inte bråttom, det är alltid bättre att inte göra nånting med skog, än att utplåna den i ett kalhygge, simpelt men sant...

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#492015 Det som känns bra i en dag som denna, med snöstorm från syd-sydost. Är att jag kommer med all sannorlikhet att kunna åka upp i nästa vecka och inte finna ett enda stormfällt träd i mina täta ogallrade skogar. Med ett antal oväder som redan bevistat oss denna vinter, ökar ju risken inte bara för att träden ramlar, de kan ju få knäckskador i virket eller toppbrott, som ändå försämrar virkesvärdet. Men tätt ogallrat/självgallrat av låggallringstyp, står där den står. Det känns bra inför framtiden, att ha ALLA sina gagnträd kvar, när stormen bedarrat !

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

alias  
#492028
ulf 1 skrev:det jag menar är att vi inte ska vara fiberproducenter, vi 99% som äger mindre än 500 hektar, de små fastigheterna lämpar sig mer för alternativ till planteringar .. amazonas regnskogar lämpar sig 30 gånger bättre att producera fiber till massa och pellets... det är 524 miljoner hektar, om vi tar 0,2 % av dessa marker till plantager för trädodling där ett plantage växer året runt, och lätt ger 100 kubik/år så producerar dessa 0,2 % lika mycket som tillväxten i sveriges skogar varje år. så lämna fibertillverkningen dit där den gör minst skada ... att göra om hela sveriges skogsyta till gran och tallplanteringar är nog det mest korkade vi kunnat hitta på ... se till att våra småskutteskogar blir fungerande vackra skogar, och ta upp gamla åkrar, ängar och hagar. så ska ni se att vi kommer att trivas betydligt bättre med våra fastigheter, och baggbölarna får tänka om en hel det när deras stora fastigheter plötsligt ska stå på egna ben .. tror ni dom lyckas få nån lönsamhet utan att skövla privata skogar.. jag garanterar att dom inte får det .. jag ska berätta hur jag gör, men jag har inte bråttom, det är alltid bättre att inte göra nånting med skog, än att utplåna den i ett kalhygge, simpelt men sant...


Nu måste jag medge att jag har lite svårt att hänga med i resonemanget.

Om valet mellan någon form av kontinuitetsskogsbruk ställs mot trakthyggesbruket av ekonomiska skäl, så bör det rimligen få vara upp till markägaren själv att välja hur denne vill förfara med sin egendom, varför jag har lite svårt att förstå dina propagerande i tidigare inlägg om att förbjuda kalhyggen/trakthyggesbruket. Hade inte landets drygt 300 000 skogsägare varit mer eller mindre motvals så hade vi i dagsläget inte haft något s.k. skyddsvärt att spara i spåren efter 1970- & 1980-talets produktionsinriktade detaljstyrande skogsvårdslagar (den produktionshysterin var sannolikt lika galen som dagens naturvårdshysteri) - så att privatskogsbruket som kollektiv skulle gå i statens eller industrins ledband utan att ifrågasätta något tror inte jag på i alla fall, särskilt inte om det påverkar deras närmiljö eller plånbok negativt.

Om det å andra sidan beror på någon form av vurm för miljö-/naturvårdshänsyn, där fullskiktade heterogena skogar skulle anses som överlägsna likåldriga, tämligen homogena kulturskogar, så funderar jag över hur man med gott samvete kan "restaurera" gamla åkrar, ängar och hagmarker - detta då en förutsättning för så gott som all inägomark, infrastruktur och bostäder m.m. som som människosläktet anser sig ha nytta/behov av bygger på det du ovan benämner som att utplåna en skog i ett kalhygge. Sett ur perspektivet med permanent överföring av skogsmark till inägomark eller mark för bebyggelse eller infrastruktur så förefaller en avverkning med efterföljande återbeskogning som en tämligen mild störning av ekosystemet, ungefär som en kraftigare skogsbrand eller storm.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#492315
ulf 1 skrev:det jag menar är att vi inte ska vara fiberproducenter, vi 99% som äger mindre än 500 hektar, de små fastigheterna lämpar sig mer för alternativ till planteringar .. amazonas regnskogar lämpar sig 30 gånger bättre att producera fiber till massa och pellets... det är 524 miljoner hektar, om vi tar 0,2 % av dessa marker till plantager för trädodling där ett plantage växer året runt, och lätt ger 100 kubik/år så producerar dessa 0,2 % lika mycket som tillväxten i sveriges skogar varje år. så lämna fibertillverkningen dit där den gör minst skada ... att göra om hela sveriges skogsyta till gran och tallplanteringar är nog det mest korkade vi kunnat hitta på ... se till att våra småskutteskogar blir fungerande vackra skogar, och ta upp gamla åkrar, ängar och hagar. så ska ni se att vi kommer att trivas betydligt bättre med våra fastigheter, och baggbölarna får tänka om en hel det när deras stora fastigheter plötsligt ska stå på egna ben .. tror ni dom lyckas få nån lönsamhet utan att skövla privata skogar.. jag garanterar att dom inte får det .. jag ska berätta hur jag gör, men jag har inte bråttom, det är alltid bättre att inte göra nånting med skog, än att utplåna den i ett kalhygge, simpelt men sant...


På det sätt du beskriver Ulf, så blir ditt sätta att gallra en form av höggallring som kan senare utvecklas till en form av kontinuitets bruk. När stamutvecklingen gett långsam diametertillväxt och ett större antal produktiva stammar / areal. Har jag förstått dig rätt då ? Om man i slutänden skall kunna gallra vart 7:de år, hur stora uttag gör du då ? Uttagen grundyta måste ju i så fall bli ganska hög på få stammar. Samt hur stor behöver de obeväxta ytorna vara för att kunna producera nya plantor ?

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#492317 hej två bra frågor från er, jag ska svara på dom i helgen..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#492438 det är svårt om man ska vända den lavin av felaktigheter som svenskt skogsbruk består av.. det största problemet är att ingen är villig att erkänna att vi har ett felaktigt skogsbruk.. eftersom 80% av de avverkade träden ändå bara ska lämna sina fibrer så passar kalhyggesbruket baggbölarna bra, medan dom flesta tänker på ett avverkat träd som något som ska sågas till brädor och reglar .. så är det inte så man tänker i de led som styr över sveriges skogar, helst skulle vi bara göra om marken till ett slags åker som man lätt kunde plantera och skörda som en havreåker ... det är här någonstans jag sätter ner foten och säger stopp .. skogar måste vara skogar hela tiden, annars fyller dom inte sin livsviktiga roll för oss, (alla människor)och det görs bäst med "befriande gallringar" och det är inte dimensions eller plockhuggning jag pratar om .. det är det man inom industrin, skogsägarföreningar, (som jobbar för fibermaffian) och skogsforskarna tjatar om hela tiden .. trasskogar och bla bla bla.... jag har läst uno wallmo, som alla andra, som vill gå till roten med skogsbruket .. och jag har inte läst något om att han praktiserar dimensionshuggning, det är en lögn som beskrivs av ohederliga forskare som är springpojkar åt industrin ... han skriver 1897, om hur "träd ska väljas" och hur "tätt beståndet bör vara" han talar alltså redan för 120 år sen om hur man ska dana bestånd för att skapa bäst kvalitet på träden, att dom står så att dom har maximala förutsättningar att utvecklas till fina träd .. men det viktiga var ju att skogar var skogar hela tiden .. att sen giriga penningsugna skogsägare och deras föreningar raserar detta skogsbruk genom att plockar russin ur kakan, när dem "leker" alternativa skogsbrukare är en helt annan historia .. jag är så jävla trött på att höra att alternativt skogsbruk inte funkar.. när jag ser de klåpare som släpps in i skogarna och plockar russin och sen säger att det bara blev skit kvar, men ännu tröttare är jag på svensk skogsforskning som påstår dessa totalt felaktiga saker om skog "små träd som är gamla kan inte börja växa" gamla träd kan inte växa lika bra som unga" "stor virkesvolym är positivt för tillväxten" " stora träd som konkurrerar med små sänker tillväxten" " skogsmark ska läggas kal för att bli produktiv" eller som man hör så ofta att det är bra att svedja och bränna, för att det ska växa bättre, så jävla korkat .. eller det värsta... markberedning som något undermedel för allt från högre tillväxt till att plantorna ska överleva, och varför man ska plantera gran och tallplantor där det växer tiotusentals redan är ju skrattretande... hur mycket jag räknar att plocka ut ur skogarna undrar du älgfoderodlaren och det undrar jag också, men om jag inte plockar ut mer än med ett kalhyggesbruk, så ska jag flisa hela skogen med tänderna .. och sen dessa hagar, åkrar och ängar, det kallas för kultur, och om det är något som kalhyggesbruket kommer att bli hågkommet för så är det att det utplånade sveriges skogskultur, torpare, bergsmäns, skogsfinnar och alla andra som slet och levde i de stora skogarna .. det är tragiskt och hade aldrig hänt om inte hyggesbruket på nåt konstigt vis hade blivit det totalt dominerande ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Älgfoderodlare  
#492446 Nu undrade jag just mest av riktigt intresse och att jag använder ord som kan ge skavsår i huvudet på dig. Var ju för att jag trodde kanske att det var det lättaste sättet att skapa en så förstålig frågeställning som möjligt. Men om du återgår till frågorna o svarar med de ord som du skulle ha använt istället då. Så får jag se om jag förstår vad du skriver. För efter min senaste vandring på markerna o jag såg vad man har, började ju lite andra planer om HUR jag ska använda min träd att dyka upp. För även om jag nu kan skapa ett mervärde under min tid som ägare, vill jag ju samtidit lämna efter mig något som har ett lika stort värde till mina efterkommande. Så enkelt var det.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#492451 Sånna inlägg brukar vanligtvis bara komma här sent på fredags och lördagskvällar.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#492470 Då har Svampboben inte varit på Malin Sahlins och Herman Sundqvist bloggar ..... :wink:

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

källefall8  
#492477
ulf 1 skrev:det är svårt om man ska vända den lavin av felaktigheter som svenskt skogsbruk består av.. det största problemet är att ingen är villig att erkänna att vi har ett felaktigt skogsbruk.. eftersom 80% av de avverkade träden ändå bara ska lämna sina fibrer så passar kalhyggesbruket baggbölarna bra, medan dom flesta tänker på ett avverkat träd som något som ska sågas till brädor och reglar .. så är det inte så man tänker i de led som styr över sveriges skogar, helst skulle vi bara göra om marken till ett slags åker som man lätt kunde plantera och skörda som en havreåker ... det är här någonstans jag sätter ner foten och säger stopp .. skogar måste vara skogar hela tiden, annars fyller dom inte sin livsviktiga roll för oss, (alla människor)och det görs bäst med "befriande gallringar" och det är inte dimensions eller plockhuggning jag pratar om .. det är det man inom industrin, skogsägarföreningar, (som jobbar för fibermaffian) och skogsforskarna tjatar om hela tiden .. trasskogar och bla bla bla.... jag har läst uno wallmo, som alla andra, som vill gå till roten med skogsbruket .. och jag har inte läst något om att han praktiserar dimensionshuggning, det är en lögn som beskrivs av ohederliga forskare som är springpojkar åt industrin ... han skriver 1897, om hur "träd ska väljas" och hur "tätt beståndet bör vara" han talar alltså redan för 120 år sen om hur man ska dana bestånd för att skapa bäst kvalitet på träden, att dom står så att dom har maximala förutsättningar att utvecklas till fina träd .. men det viktiga var ju att skogar var skogar hela tiden .. att sen giriga penningsugna skogsägare och deras föreningar raserar detta skogsbruk genom att plockar russin ur kakan, när dem "leker" alternativa skogsbrukare är en helt annan historia .. jag är så jävla trött på att höra att alternativt skogsbruk inte funkar.. när jag ser de klåpare som släpps in i skogarna och plockar russin och sen säger att det bara blev skit kvar, men ännu tröttare är jag på svensk skogsforskning som påstår dessa totalt felaktiga saker om skog "små träd som är gamla kan inte börja växa" gamla träd kan inte växa lika bra som unga" "stor virkesvolym är positivt för tillväxten" " stora träd som konkurrerar med små sänker tillväxten" " skogsmark ska läggas kal för att bli produktiv" eller som man hör så ofta att det är bra att svedja och bränna, för att det ska växa bättre, så jävla korkat .. eller det värsta... markberedning som något undermedel för allt från högre tillväxt till att plantorna ska överleva, och varför man ska plantera gran och tallplantor där det växer tiotusentals redan är ju skrattretande... hur mycket jag räknar att plocka ut ur skogarna undrar du älgfoderodlaren och det undrar jag också, men om jag inte plockar ut mer än med ett kalhyggesbruk, så ska jag flisa hela skogen med tänderna .. och sen dessa hagar, åkrar och ängar, det kallas för kultur, och om det är något som kalhyggesbruket kommer att bli hågkommet för så är det att det utplånade sveriges skogskultur, torpare, bergsmäns, skogsfinnar och alla andra som slet och levde i de stora skogarna .. det är tragiskt och hade aldrig hänt om inte hyggesbruket på nåt konstigt vis hade blivit det totalt dominerande ..


Jag vet inte vart du håller till men här sågas ca 85-90% av rundvirket i en normal slutavverkning. Varför skulle man koka fiber när man får mer ut av att såga??? Tror knappast nån vill betala upp mot 530kr/m3sk å sen göra massa av allt. Givetvis blir det cellulosaflis när bakar reduceras bort.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).