SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 252397 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#493431 Skogen fungerar nog utan att vara 60 år eller ha 25% lövinblandning! Och att blanda in naturskogsdefinitionen i vanligt skogsbruk är förkastligt, det leder bara till mer krav på avsättningar. Inte ens Ulfs blädade skogar kan räknas in i naturskogsbegreppet ...... Slå upp ordet Naturskog så förstår ni varför! :???:

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493432
ulf 1 skrev:virkesförråd är en sak, men hur är det med fördelningen av träden, om man ska ha en fungerande skog som är frisk och bevarar förutsättningarna för att många arter ska trivas, måste den ha minst 25% löv och en snitt ålder på 60 år..
om vi då tittar på hur verkligheten ser ut så tar jag dalarna, då jag inte hittar nån uppgift på örebr län ... någon .. som kan gissa hur många procent av dalarnas skogar som har den naturskogs struktur jag beskrev (vi talar om produktiv skogsmark) och vi pratar om att vi hundratusentals skogsägare borgar för en mångfald i sveriges skogar .. ja jag ska inte hålla er på halster, det är 2,2% ...

Så det är alltså 97,8% välskötta skogar i Dalarna då? :-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Vedproducent  
#493434
Niking skrev:
ulf 1 skrev:virkesförråd är en sak, men hur är det med fördelningen av träden, om man ska ha en fungerande skog som är frisk och bevarar förutsättningarna för att många arter ska trivas, måste den ha minst 25% löv och en snitt ålder på 60 år..
om vi då tittar på hur verkligheten ser ut så tar jag dalarna, då jag inte hittar nån uppgift på örebr län ... någon .. som kan gissa hur många procent av dalarnas skogar som har den naturskogs struktur jag beskrev (vi talar om produktiv skogsmark) och vi pratar om att vi hundratusentals skogsägare borgar för en mångfald i sveriges skogar .. ja jag ska inte hålla er på halster, det är 2,2% ...

Så det är alltså 97,8% välskötta skogar i Dalarna då? :-)
/Niklas

I Stockholm, Skåne, Blekinge och Halland sköter dom skogarna sämre. Där är det över 20 procent.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#493440 ja är det inte konstigt att vi i glesbygden sitter i kåkar på blåsiga fula hyggen och låter storstadsborna få dom vackra skogarna att gå i, det verkar som det saknas självförtroende och känsla för det som är viktigt ... här i bersglagen säger folk "det gåår alldrii" innan dom ens försökt.. och "man ska int brååk me dom som har makta" men det är väl i generna sen brukspatronerna styrde, att skogsbolagen tagit över patronernas roll är ju helt klart, jag har aldrig förstått mig på hur man tänker när sketna baggbölare och tyranner får styra över ens liv .... fan vet om inte patronerna på 18talet var ett snäpp bättre ... det verkar bara vara vi som flyttar ut i busken som har nåt driv ...

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493442 Tja, patronerna på 1800-talet förordade ju dimensionshuggning, vilket tycks vara din melodi.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#493448 Själv sitter jag i en träkåk och har en omväxlande skog runt omkring mig! :smile:
Här i Hälsingland låter vi inte skogsbolagen styra oss, de får köpa vårt virke, men vi "kan själv" också. :wink:

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

MDin  
#493489 Jag har läst och begrundat denna tråd. Konstaterar att det finns divergerande åsikter om skogen. Samt att Ulf 1 har lagt rabarber på tråden.
Börjar det inte spåra ur???
Punkt slut!

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#493490 Brukar bli så när en viss person dominerar en tråd, men det har vi väl exempel på vissa andra trådar också! ..... dieselbilstråden är väl ett exempel! Skämt åsido, så länge debatten är hyfsad så finns det väl ingen anledning att avsluta den, man får väl låta bli att följa den då ..... :wink:

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

tallen100  
#493492 Tycker den här tråden är ganska underhållande :-bd
Men som tur är så är det valfritt att läsa... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

mb-man  
#493494 Tror det är ganska många som iaf delvis skulle vilja bruka sin skog med typ L-metoden. Många vill inte hugga ner sin gammelskog utan håller på den.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#493501 Ja i den bästa av världar vill alla hugga skogen och ha den kvar men i den värld som vi nu har så är det i princip alltid det sämsta alternativet att ge sig in och plockhugga i gamla bestånd.
Jag har hittills bara sett skräckexempel. Ofta ursäktar sig ägaren med att han hade otur då stormen blåste ned hans blädade skog. Sanningen är att det blåser och stormar varje år. Andra skyller på otur med röta i beståndet osv.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#493504 För att kunna bläda ska man vara insatt i den tekniken.... men skiter det sig så är det ju bara att börja om .... en erfarenhet rikare får man hoppas! :ugeek:

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

mb-man  
#493512
svampbob skrev:Ja i den bästa av världar vill alla hugga skogen och ha den kvar men i den värld som vi nu har så är det i princip alltid det sämsta alternativet att ge sig in och plockhugga i gamla bestånd.
Jag har hittills bara sett skräckexempel. Ofta ursäktar sig ägaren med att han hade otur då stormen blåste ned hans blädade skog. Sanningen är att det blåser och stormar varje år. Andra skyller på otur med röta i beståndet osv.

Håller med dej!
För många blir det ändå plockhuggning av skadade träd och vindfällor tills de känner sig tvingade att kalhugga.
Om förutsättningar finns borde det inte vara farligt att testa.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

MDin  
#493513
isteskog skrev:Brukar bli så när en viss person dominerar en tråd, men det har vi väl exempel på vissa andra trådar också! ..... dieselbilstråden är väl ett exempel! Skämt åsido, så länge debatten är hyfsad så finns det väl ingen anledning att avsluta den, man får väl låta bli att följa den då ..... :wink:


Lätt att missuppfatta, jag menade inte att tråden skulle avslutas, ibland trevlig läsning.
Meningen var jag satte punkt för min medverkan i tråden. Har jag tid så följer jag rätt många inlägg[emoji847][emoji849]

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#493538 det blir väl ofta så att om en har en helt annan uppfattning än övriga om vad som är rätt, och står på sig om det så blir det ju denne som ska försvara sig mot övriga ... och då blir det ju jag i detta fall som ska "försvara" mig .. vet inte hur jag ska undvika att göra många kommentarer, och "ta över" ..nu är det ju så också att jag har många åsikter som går på tvärs med med det rådande skogsbruket och dessutom inte är med på skogshistorikernas beskrivning, så mycket blir det .. jag har lovat att redovisa hur det går med att genomföra mina ideer och det kommer att gå ganska snabbt att se om de håller rent tekniskt, tillväxt kan väl dra ut på tiden men efter ett par år borde det gå att simulera lite .. och det kan väl inte skada att vi får pröva något nytt ... ni som är skeptiska och tror det är ännu ett misslyckat blädningsprojekt på gång .. kommer nog att tänka om när jag redovisar vad jag gör, jag har alla nya rön i mitt hjärnkontor och mer nytt kommer ju hela tiden nu, så det vore konstigt om det skulle bli en kopia på något som gjorts förr, sen är jag ju ganska kaxig och ingen "å ena sidan å andra sidan" typ .. och någon mesig forskare som ägnar mest tid åt att söka politiskt korrekta forskarpengar är jag inte heller .. och inte ett dugg seriös, utan jag kör mitt rejs och försöker inte bevisa något annat än att det funkar att ha sin skog kvar och göra den finare och ändå tjäna mer pengar och få ut mer och finare virke .. om jag räknat ut det här rätt så är det en baggis, och ni andra får skämmas att ni inte gjort en sån enkel grej själva ... på nåt sätt känns det som att ni sveriges små skogsägare (de 99% som har under 500 hektar) har blivit åtsagda av bolagen och industrin att "den där dörren är låst" och ni har inte ens brytt er att kolla, men jag kan lugnt säga ... den står öppen ..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).