SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Åtta myter om gallring

1371 inlägg 252631 visningar 45 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

svampbob  
#493058
Skogsola skrev:
mb-man skrev:Uppfriskande med lite drag i en tråd!
Har svårt att förstå att man blir upprörd över det Ulf 1 skriver. Tror man något annat behöver man ju inte ta åt sig!
Ska väl inte avfärda något som idioti vilken syn man än har, man kan ju ha fel...
Vore intressant att se hur skogen du beskriver Ulf 1 ser ut i bild.
Lite svårt att föreställa mig hur du menar!

Man kan ju bli mer road än upprörd över Ulfs utläggningar. Det är ju lite kul att se hur han idiotförklarar alla andra samtidigt som han inte själv ens har börjat sitt fantastiska skogsbruk.


Så är det väl alltid med de tomma bullrande tunnorna. Det är lättast att uttala sig tvärsäkert om det man ingenting vet om.

Jag kollade upp Silvaskog som refererades till och han verkar föra en tynande tillvaro med sjunkande omsättning för varje år så det verkar vara färre och färre i gruppen som har sett ljuset i skogen.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#493072 lübeck stad tex, äger 5000 hektar, de har ökat volymen i de skogarna med 5,5 kubik/hektar varje år sen 1992, när kalhyggen förbjöds i tyskland, (angela merkel var miljöminister då) men det är också så att man under denna tid plockat ut betydligt mer än 5,5 kubik varje år .. industrin i tyskland var rasande då för 25 år sen, men har lugnat sig.. det är faktiskt så att den numera tycker reglerna är bättre .. det är ju detta som sveriges industri nu är livrädda för, att vi småskuttar ska vägra att bli blåsta genom att släppa ifrån oss tillväxten som borde ligga på 6-7 hundra kubik under en omloppstid, men som slutar på snittet 250 kubik i slutavverkningarna, det är ju bara i dessa som du kan tjäna några ören och det händer en gång i ditt lilla korta liv.... det andra som dom trollar bort för dig i sina illusionstrick är ju det egentliga intresset för dom, och det som tex södras vd får en miljon i måndslön för .. jävligt dåligt betalt egentligen, för han lurar ju till sig miljarder .. när han lurar skjortan av "sina" 50 tusen medlemmar... men du älgfoderodlare, redan när du gör dina grupper, och tar fram lite gläntor och annat smått och gott i din skog så får du ju lite virke, om du gör det rätt så kommer de rätta träden att växa sig stora relativt snabbt, och att gå och se hur en 35cm fin bottenstock grovnar på 7 år till en 45 cm är ju pure magic på riktigt, ca 400 spänn är ju ingen dålig belöning för att man höll bolaget stången .. ta det gånger 16 så har du bara på det trädet i gruppen tjänat över 6tusen på ett hektar, sen kanske man har det bra ekonomiskt, så då tar man och står över till nästa gång man ska skörda, och en sak till, när skogen är en barnkammare i maj juni juli då står en vettig skogsägare över att avverka, de här två åren när jag bygger mina grupper kommer jag att tvingas avverka en del utanför dom ända vettiga vintermånaderna, men maj-juli blir det ingen avverkning, ornitologer säger att det i en normal naturskog finns mellan 20-40 fågelbon .. värt att tänka på, jag påpekade detta för en avverkningsansvarig på stora enso för några år sen, och han sa "men hur många myror trampar du ihjäl när du går i skogen .. det är väl lite på den nivån hela vårt skogsbruk är just nu ...

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493076 Hur var det nu igen, hyggesfritt i Tyskland innebär inga hyggen större än 6-7 ha, eller?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#493078 svampbob .... mikael karlsson silvaskog har skrivit en bok det senaste året och lagt all energi på det, det han håller på med är helt fantastiskt och du kommer att bli förvånad över vad han i framtiden kommer att göra med svenskt skogsbruk, jag är en västanvind i jämförelse med den mannen, och det börjar nu ... http://www.mynewsdesk.com/se/tgim/press ... og-1973620 och här har ni hans bok som kom ut för ett par månader sen, mycket bra, köp den .. http://www.konstenatthuggatradochhaskogenkvar.se/ tänk vad praktiskt med påhopp om tomma tunnor osv ..jag får tillfälle att svara och göra er ännu mer upplysta, snart hittar ni vägen ut ur tunneln själva ... och niklas 5000kvadratmeter är det ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493079
ulf 1 skrev:svampbob .... mikael karlsson silvaskog har skrivit en bok det senaste året och lagt all energi på det, det han håller på med är helt fantastiskt och du kommer att bli förvånad över vad han i framtiden kommer att göra med svenskt skogsbruk, jag är en västanvind i jämförelse med den mannen, och det börjar nu ... http://www.mynewsdesk.com/se/tgim/press ... og-1973620 och här har ni hans bok som kom ut för ett par månader sen, mycket bra, köp den .. http://www.konstenatthuggatradochhaskogenkvar.se/ tänk vad praktiskt med påhopp om tomma tunnor osv ..jag får tillfälle att svara och göra er ännu mer upplysta, snart hittar ni vägen ut ur tunneln själva ... och niklas 5000kvadratmeter är det ..

5000 kvadratmeter är gränsen för hyggesanmälan i Sverige ja, men hyggesfritt i Tyskland gäller helt andra siffror vad jag förstått.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

sundelius  
#493083 Jag är nyfiken så jag beställde precis boken.
Ska jag skapa mig en egen uppfattning om denna man

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Vedproducent  
#493089
ulf 1 skrev:lübeck stad tex, äger 5000 hektar, de har ökat volymen i de skogarna med 5,5 kubik/hektar varje år sen 1992, när kalhyggen förbjöds i tyskland, (angela merkel var miljöminister då) men det är också så att man under denna tid plockat ut betydligt mer än 5,5 kubik varje år .. industrin i tyskland var rasande då för 25 år sen, men har lugnat sig.. det är faktiskt så att den numera tycker reglerna är bättre .. det är ju detta som sveriges industri nu är livrädda för, att vi småskuttar ska vägra att bli blåsta genom att släppa ifrån oss tillväxten som borde ligga på 6-7 hundra kubik under en omloppstid, men som slutar på snittet 250 kubik i slutavverkningarna, det är ju bara i dessa som du kan tjäna några ören och det händer en gång i ditt lilla korta liv.... det andra som dom trollar bort för dig i sina illusionstrick är ju det egentliga intresset för dom, och det som tex södras vd får en miljon i måndslön för .. jävligt dåligt betalt egentligen, för han lurar ju till sig miljarder .. när han lurar skjortan av "sina" 50 tusen medlemmar... men du älgfoderodlare, redan när du gör dina grupper, och tar fram lite gläntor och annat smått och gott i din skog så får du ju lite virke, om du gör det rätt så kommer de rätta träden att växa sig stora relativt snabbt, och att gå och se hur en 35cm fin bottenstock grovnar på 7 år till en 45 cm är ju pure magic på riktigt, ca 400 spänn är ju ingen dålig belöning för att man höll bolaget stången .. ta det gånger 16 så har du bara på det trädet i gruppen tjänat över 6tusen på ett hektar, sen kanske man har det bra ekonomiskt, så då tar man och står över till nästa gång man ska skörda, och en sak till, när skogen är en barnkammare i maj juni juli då står en vettig skogsägare över att avverka, de här två åren när jag bygger mina grupper kommer jag att tvingas avverka en del utanför dom ända vettiga vintermånaderna, men maj-juli blir det ingen avverkning, ornitologer säger att det i en normal naturskog finns mellan 20-40 fågelbon .. värt att tänka på, jag påpekade detta för en avverkningsansvarig på stora enso för några år sen, och han sa "men hur många myror trampar du ihjäl när du går i skogen .. det är väl lite på den nivån hela vårt skogsbruk är just nu ...

https://www.slu.se/globalassets/ew/org/ ... 7_02_2.pdf
Bifogar en fil så kan du fräscha upp kunskaperna i ekonomin i deras skogar. Med en tillväxt på 9 m3 per hektar så har man ett resultat på 110 euro per hektar :mrgreen: Känns som det är ett resultat som de flesta skulle gråta över med den tillväxten. Den har vi ju med halva tillväxten per hektar :-bd

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493092 9 kubik per hektar är inte speciellt inponerande på de breddgraderna och med de trädslagen som de kan använda. Vad gäller hyggena i Tyskland så gör de som vi på de ställen där skogen liknar vår. I delstater med väldigt lite skog är hyggena begränsade till fyra hektar och ska ha fröträd. Vartannat hygge i Södra Sverige lär klassas som hyggesfritt enligt tyska normer.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Vedproducent  
#493095 https://www.skogen.se/nyheter/hur-natur ... -skogsbruk

Ja det där med att det inte är kalhygge i Tyskland är ju en gammal myt bara. Bifogar en länk där med för att fräscha upp kunskaperna för den som behöver.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Vedproducent  
#493100
Skogsola skrev:9 kubik per hektar är inte speciellt inponerande på de breddgraderna och med de trädslagen som de kan använda. Vad gäller hyggena i Tyskland så gör de som vi på de ställen där skogen liknar vår. I delstater med väldigt lite skog är hyggena begränsade till fyra hektar och ska ha fröträd. Vartannat hygge i Södra Sverige lär klassas som hyggesfritt enligt tyska normer.
Nej 9 m3 i tillväxt där är ju inte så mycket. Men det är väl tillväxten som är när dom har huggt efter sin metod. Då sjunker ju tillväxten ner till 60-70 procent om man ska gå på dom siffrorna som finns. Så annars skulle väl tillväxten varit 12-13 m3 per hektar.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#493101
Vedproducent skrev:
Skogsola skrev:9 kubik per hektar är inte speciellt inponerande på de breddgraderna och med de trädslagen som de kan använda. Vad gäller hoyggena i Tyskland så gör de som vi på de ställen där skogen liknar vår. I delstater med väldigt lite skog är hyggena begränsade till fyra hektar och ska ha fröträd. Vartannat hygge i Södra Sverige lär klassas som hyggesfritt enligt tyska normer.
Nej 9 m3 i tillväxt där är ju inte så mycket. Men det är väl tillväxten som är när dom har huggt efter sin metod. Då sjunker ju tillväxten ner till 60-70 procent om man ska gå på dom siffrorna som finns. Så annars skulle väl tillväxten varit 12-13 m3 per hektar.

Det är ett rimligt antagande. I Lübecks stad proiriterar de rekreations- och vandringsskogar mera än virkesproduktion och det kan man ju göra om det är ett medvetet val och man vet vad man gör.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

Chainsaw Charlie  
#493104 Tillåten storlek på hyggen i Tyskland varierar oerhört mycket från delstat till delstat. Jag var på studiebesök i Niedersachsen förrförra året och där var största tillåtna hyggesstorlek 0,2 ha! Men det var vad jag förstod också den mest restriktiva delstaten.

Ett problem med det var att det var svårt att föryngra ek. Mer skuggföredragande trädslag som bok och sykomorlönn tog i stället över i befintlig ekskog. Det som vi skulle klassa som övergrov gran fick dom ca 1100 kr/m³ för.

En annan intressant iakttagelse är att varken Tyskland, England eller Danmark verkar ha några begränsningar i certifieringen hur mycket exoter man får ha medan FSC i Sverige begränsar andelen till högst 5 % av arealen.

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

ulf 1  
#493149 som ni ser så haglar uppgifter åt alla håll och baggbölarna svettas .. men nu är det ju så att tyskarna är 145% bättre på att tillföra bnp till sitt land på varje kubik än sverige, det borde väl avsluta den delen av diskussionen så då undrar man varför man hänvisar till slu och föreningen skogen och deras avundsjuka och villseledande artiklar om tyskland .. ett exempel från vedproducentens länk till slu tidningen, om 110 euro/år, läs vidare så står det så här "Vi jobbar fortfarande med att öka volymerna i bestånden. I dag har vi 400 kubikmeter per hektar, men målet är 600. Det tar väl 30 år till. Då kan vi börja avverka i paritet med tillväxten, som är cirka nio kubikmeter per hektar. Det kommer att öka resultatet en hel del – i dag avverkar vi inte alls så mycket. Men vi producerar ju inte bara virke, utan en massa andra ekovärden. Det måste få kosta." svenskt skogsbruk är på ångmaskin nivå och ni försvarar det, man blir bara trött... läste en artikel om holmens skogar där årsnettot är 260/hektar, men varför bryr jag mig om detta tjafsande egentligen, jo för att jag står inte ut med att lämna ifrån mig dessa skitskogar till nästa generation.. vi människor blir numera allt mer ointelligenta enligt forskare, och fan vet om det inte är bevisat med svenskt skogsbruk ..

Användarvisningsbild

Re: Åtta myter om gallring

Vedproducent  
#493150
ulf 1 skrev:som ni ser så haglar uppgifter åt alla håll och baggbölarna svettas .. men nu är det ju så att tyskarna är 145% bättre på att tillföra bnp till sitt land på varje kubik än sverige, det borde väl avsluta den delen av diskussionen så då undrar man varför man hänvisar till slu och föreningen skogen och deras avundsjuka och villseledande artiklar om tyskland .. ett exempel från vedproducentens länk till slu tidningen, om 110 euro/år, läs vidare så står det så här "Vi jobbar fortfarande med att öka volymerna i bestånden. I dag har vi 400 kubikmeter per hektar, men målet är 600. Det tar väl 30 år till. Då kan vi börja avverka i paritet med tillväxten, som är cirka nio kubikmeter per hektar. Det kommer att öka resultatet en hel del – i dag avverkar vi inte alls så mycket. Men vi producerar ju inte bara virke, utan en massa andra ekovärden. Det måste få kosta." svenskt skogsbruk är på ångmaskin nivå och ni försvarar det, man blir bara trött... läste en artikel om holmens skogar där årsnettot är 260/hektar, men varför bryr jag mig om detta tjafsande egentligen, jo för att jag står inte ut med att lämna ifrån mig dessa skitskogar till nästa generation.. vi människor blir numera allt mer ointelligenta enligt forskare, och fan vet om det inte är bevisat med svenskt skogsbruk ..

Holmens resultat för 2016 är 1149 kr per hektar. Lite mer än Lubecks skogar också på en bonitet som inte ens är hälften skulle jag tro. Resultat i siffror 1 197 000 000 kr på produktiv skogsareal 1 042 000 hektar.

Men jag håller med dig att det kan finnas andra värden som får kosta men kom inte och påstå då att det är bättre ekonomi. Sen har vi inte möjlighet att sälja enstaka ekar här för 60-80000 kr st tex. Det som man framförallt slås av är ju att man lägger 2/3 delar av omsättningen i kostnader i Lubeck.

Avatar Fallback

Re: Åtta myter om gallring

isteskog  
#493151 Prata för dig själv, Ulf! Du börjar låta som veganer, djurrättsaktivister och dylika extremister (iaf de som inte kan tåla att det finns olika sätt att se på saken) :???:

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).