Gallring

Kan markägaren gå plus på gallringen?

32 inlägg 16810 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kan markägaren gå plus på gallringen?

Kristian84  
#474522 En markägare kontaktade mig och frågade om jag var intresserad av att gallra manuellt åt honom.
Det är en sist gallring på nästan 4ha, har inte sett skogen själv men chansar på att den ligger runt 0.09 i medelstam. Det är gran som ska gallras.
Eftersom jag har företag så räknade jag lite snabbt och kollade hur tim priserna ligger och kom fram till: dessa är inkl moms.
350:- för den manuella huggningen.
350-400:- för Skotning med traktor och timmerkärra.
Jag har aldrig utfört ett sådant jobb åt någon förut, utan de har bara varit mindre avverkningar där markägaren bara betalat och sett glad ut när virket försvunnit.
Kollar man mellanskogs prislista ligger granmassa priset på 255:- klentimmer ca 340:-
Nu till frågan.
Blir markägaren skyldig eller kommer den att få nån krona för avverkningen?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Helmer95  
#474527 känns som att huggningen blir dyr...

Det är inte billigare att leja in en liten skördare (Rottne H8 eller liknande) om de nu är viktigt med små vägar å liknande å sen köra ut de själv med traktorn? 4 hektar låter kanske inte så mycket men de kan bli mycket när man väl börjat beroende på hur stamtätt å jävligt det är.

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Kristian84  
#474533 De kan de nog va, de verkar som att markägaren vill ha de manuellhugget av någon anledning. Jag tror inte han vet hur dyrt de blir med manuellhuggning

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Göt  
#474538 Du måste ju berätta för honom att det inte kommer att gå ihop och att det blir en kostnad, det är bra att vara ärlig där.

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Kristian84  
#474540 De är de ja har tänkt. Men ja ville ha lite hjälp att räkna eftersom ja aldrig sålt skog själv, och därför inte har koll på om de tillkommer kostnader som inte jag kan styra.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

halvproffs  
#474544 Du kan gå in på gallringsdagarna 2016 i Tidaholm. Där finns tidrapport om manuellgallring bla.

Användarvisningsbild

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Andreas99  
#474545
Kristian84 skrev:En markägare kontaktade mig och frågade om jag var intresserad av att gallra manuellt åt honom.
Det är en sist gallring på nästan 4ha, har inte sett skogen själv men chansar på att den ligger runt 0.09 i medelstam. Det är gran som ska gallras.
Eftersom jag har företag så räknade jag lite snabbt och kollade hur tim priserna ligger och kom fram till: dessa är inkl moms.
350:- för den manuella huggningen.
350-400:- för Skotning med traktor och timmerkärra.
Jag har aldrig utfört ett sådant jobb åt någon förut, utan de har bara varit mindre avverkningar där markägaren bara betalat och sett glad ut när virket försvunnit.
Kollar man mellanskogs prislista ligger granmassa priset på 255:- klentimmer ca 340:-
Nu till frågan.
Blir markägaren skyldig eller kommer den att få nån krona för avverkningen?

Hur kom du fram till dom timpriserna? Har aldrig hört någon som skulle ta så lite betalt. Vet inte vad en huggare ligger på idag men borde inte vara under 380kr + moms.

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

jannee  
#474551 Du får ett betydligt bättre netto om du hugger massaved och 250 cm kubb.
Du säljer massaveden till Södra eller Sydved, kubb till ett sågverk som just sågar kubb - dock INTE Södra.
En bekanting har i dagarna gjort en 1:a gallring i 30 årig granskog (väl röjd).
Avverkning ( H 8 )+ utkörning kostade 80 % av virkesvärdet, därtill kommer en efterlikvid - (för massaveden från Södra).
M.a.o. kan en 1;a gallring tydligen gå ihop, dock ska enligt utsago vägarna blivit "något" breda eftersom de gjorde fullbreda vägar redan nu vid 1;a gallringen.
Har själv inte sett "eländet" men kan nog tänka mig att vägarna nu till början vill skrämma en snål smålänning :grin:
Som svar på din fråga så kommer det INTE att gå ihop sig för din arbetsgivare (markägare).
Lite off, men lönsamheten blir bättre efter H 14 än med en H 8 trots att H 14 är betydligt dyrare.
En H 14 har större räckvidd, arbetar upp stammarna betydligt snabbare än H 8;an och det är skotaren som tar plats och behöver "stora" gator.
M.a.o. är dina dinke toys prylar lite av Ebberöds bank, dock blir det säkert både betydligt finare och bättre - kortsiktigt i alla fall, vid nästa gallring måste det tas upp vägar om skogsägaren inte fortsättningsvis ska plockhugga och köra ut med huggarvagn :mrgreen:
Exempelvis tar en Gremo 950 F (numera 1050 F) obetydligt större plats än en traktor med huggarvagn, visst något bredare men tar sig fram där du inte ens skulle tänka på att köra med traktor och huggarvagn.

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

NH TL90  
#474561 Är 0,09 medlemstam på beståndet eller på träden du tar ut? Om de är på uttaget är de kanske inte helt orimligt att hugga knappt en kubik i timmen, 350-400kr/fub?Skota med traktor är ingen hit om de inte är åt sig själv, lastar du 5m3 och kör ett lass i timmen landar du på 80kr/fub om vi räknar 400kr i timmen. Då kostar de alltså 430kr vid bilväg vilket knappast är ett rimligt rotnetto i en gallring med dem priserna du pratar om...
Kör stickvägs gående skördare i Halland så har viss erfarenhet utav räknandet i sig :d

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#474564 Som Janne säger, kostnaderna äter med effektivaste systemet upp ca 80% av intäkterna. Dvs om du ökar kostnaden med mer än 25%/fub så går markägaren back.

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

röjar kalle  
#474569 Det är bara att lägga ner dom funderingarna det går inte. :sad:

Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Kristian84  
#474599 Han har något lurt i tanken. Prata med markägaren tidigare idag och berätta att de kommer bli dyrt om jag ska ta hand om hela avverkningen. Men han är tveksam till att ta in maskiner och pratar gärna gott om att jag ska göra de. Hm[emoji848] Om de är taktik att försöka få mig gå ner i pris så kommer han gå bet

   TS
Avatar Fallback

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Kristian84  
#474600
Andreas99 skrev:
Kristian84 skrev:En markägare kontaktade mig och frågade om jag var intresserad av att gallra manuellt åt honom.
Det är en sist gallring på nästan 4ha, har inte sett skogen själv men chansar på att den ligger runt 0.09 i medelstam. Det är gran som ska gallras.
Eftersom jag har företag så räknade jag lite snabbt och kollade hur tim priserna ligger och kom fram till: dessa är inkl moms.
350:- för den manuella huggningen.
350-400:- för Skotning med traktor och timmerkärra.
Jag har aldrig utfört ett sådant jobb åt någon förut, utan de har bara varit mindre avverkningar där markägaren bara betalat och sett glad ut när virket försvunnit.
Kollar man mellanskogs prislista ligger granmassa priset på 255:- klentimmer ca 340:-
Nu till frågan.
Blir markägaren skyldig eller kommer den att få nån krona för avverkningen?

Hur kom du fram till dom timpriserna? Har aldrig hört någon som skulle ta så lite betalt. Vet inte vad en huggare ligger på idag men borde inte vara under 380kr + moms.

Jag vet inte heller hur mycket en manuellhuggare tar i timmen, så ja drog till med nått. Men man kan ju alltid höja sig lite[emoji4]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Traktordave  
#474603 Kanske är så att han tycker det är värt att betala för en manuell huggning/gallring. Han kanske ser ett värde i få den gallrad som han vill. Skulle gissa på ngt högre rotnetto vid slutavverkning på det sättet (rätt stamval, smala vägar etc) än med stickvägsgående, men total ekonomin är kanske svårare att visa positiv. Men det kanske inte är kronor och ören som är hans drivkraft, han kanske är beredd att betala för att få det på sitt sätt!?

Användarvisningsbild

Re: Kan markägaren gå plus på gallringen?

Gunnebyarn  
#474617 Hej! Jag har för någon vecka sedan fått nästan exakt samma typ av uppdrag. Fast mindre, knappt 1ha.
Grannen är 70+ och inte så noga om det blev så mycket över, sade han. Men han var bestämd över att han inte ville ha stora maskiner.
Han vill ha en promenad och svamp -skog. Kunna lätt promenera (han är lite stapplebent) fram till sin stubbe och sitta och lyssna på fåglarna.

Arbetet görs med motorsågen, oxelunnare max 50 m till huggarvagnen sedan till avlägg...

Ni som inte tappat hakan än över upplägget... håll i er [emoji6]

Det ingår att kvistar ska läggas i små högar! [emoji28]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).