Gallring

Orört

15 inlägg 13350 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Orört

Sturestelben  
#459738 Såhär....en del av min skog består av 2-2,5ha med ett ca. 25-30 årigt granbestånd...där tidtagare ägare inte gjort ngt mer än tidig röjning...
Stammarna står med 1,5-2,5m lucka...
Kronorna är rejält upphissade och jag vill göra en vettig gallringsåtgärd så frågan jag ställer är hur gör jag bäst i detta fall!?
Kan nämna att min tanke spontant är att glesa ur beståndet medelst låggallring...
Alla tankar och tips är välkomna då jag är novis på området och vill göra så rätt som möjligt!



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Orört

Lamarhult  
#459739
Sturestelben skrev:Såhär....en del av min skog består av 2-2,5ha med ett ca. 25-30 årigt granbestånd...där tidtagare ägare inte gjort ngt mer än tidig röjning...
Stammarna står med 1,5-2,5m lucka...
Kronorna är rejält upphissade och jag vill göra en vettig gallringsåtgärd så frågan jag ställer är hur gör jag bäst i detta fall!?
Kan nämna att min tanke spontant är att glesa ur beståndet medelst låggallring...
Alla tankar och tips är välkomna då jag är novis på området och vill göra så rätt som möjligt!

Jag sitter i exakt samma sits. [emoji1]
Har börjat slåss lite med det men när jag ser det från huset så måste allt sly ner på backen och oj vilket jobb. Men kul [emoji12]

Användarvisningsbild

Re: Orört

Fredrik Reuter  
#459740 Försiktig låggallring låter applicerbart. Är det övre höjd över 18 meter så lägg till ett "Extra" i början av denna mening... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Orört

Sturestelben  
#459744
Fredrik Reuter skrev:Försiktig låggallring låter applicerbart. Är det övre höjd över 18 meter så lägg till ett "Extra" i början av denna mening... :wink:

Då tänkte jag lite rätt iallafall då[emoji4]
Antar att det blir stormkänsligt om jag tar ur för många stammar....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Orört

Sturestelben  
#459745 Kommer beståndet "rätta till sig" ngt efter åtgärder eller är det att räkna med som "kört"!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Orört

paan14  
#459753 Hade varit intressant med en bild o lite mer info, som övrehöjd och grundyta. Är beståndet skiktat eller bara tätt? Vart i landet är skogen? Tror vi är många som kan ha sådana bestånd, så intressant frågeställning. Låter som du skulle kunna praktisera Hyssnametoden (tror den heter så). Någon som har erfarenhet av den?

Användarvisningsbild

Re: Orört

Sturestelben  
#459756
paan14 skrev:Hade varit intressant med en bild o lite mer info, som övrehöjd och grundyta. Är beståndet skiktat eller bara tätt? Vart i landet är skogen? Tror vi är många som kan ha sådana bestånd, så intressant frågeställning. Låter som du skulle kunna praktisera Hyssnametoden (tror den heter så). Någon som har erfarenhet av den?


Jag återkommer med bilder inom kort[emoji4]

   TS
Användarvisningsbild

Re: Orört

Sturestelben  
#462909
IMG_2277.JPG
IMG_2282.JPG
IMG_2278.JPG
IMG_2285.JPG
IMG_2287.JPG
Image1499436360.942484.jpg
Image1499436395.596168.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Orört

Sturestelben  
#462910 Här kommer så ngr bilder på ovan nämnda bestånd som ligger strax norr om Borås...

   TS
Avatar Fallback

Re: Orört

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462912 Röj och låggallra så blir det bra.

Användarvisningsbild

Re: Orört

Lajodi  
#464276 Gallra ur det där kommande vinter så får du fin skog!

Användarvisningsbild

Re: Orört

Stavve  
#470904 Det ser minst 10 år äldre ut än 25. Jag säger gör inget och slutavverka så fort du får för lagen.

Vore dock skoj med lite volym samt höjd på beståndet.

Avatar Fallback

Re: Orört

jannee  
#470909 Verkligt grann skog, en lätt låggallring låt sedan stå tills skogen börja självgallra, avverka då hela beståndet.
Är bara vattentillgången optimal kan du få ett väldigt högt virkesförråd innan slutavverkning.

Användarvisningsbild

Re: Orört

Sturestelben  
#470914
Stavve skrev:Det ser minst 10 år äldre ut än 25. Jag säger gör inget och slutavverka så fort du får för lagen.

Vore dock skoj med lite volym samt höjd på beståndet.


Beståndet är planterat 1990-92[emoji4]

   TS
Avatar Fallback

Re: Orört

utgård  
#470922 Röj bort allt som inte blir gagnvirke och gallra till produktionsbestånd om 5-10 år.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).