Sida 1 av 4

Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)  ARTIKEL

Postat: tor 23 mar 2017, 10:06
av Torbjörn Johnsen
(Do you want to read this article about Rottne H8 and Malwa 560 in English? You can find it here at nordicwoodjournal.com)

Det hör inte till vanligheterna att Rottnes minsta gallringsskördare H8 är den största maskinen i avverkningsgruppen. Oftast går den tillsammans med en stickvägsgående 10-tonsskotare i gallringarna. När Skogsforum besökte entreprenören Egon Jonsson med företaget Saxebo Skogsavverkning i en gallring utanför Skepplanda väster om Alingsås så kändes H8:an dock stor jämfört med skotaren. Egon driver nämligen sen ett drygt år tillbaka en gallringsgrupp bestående av en Malwa 560F-skotare och en Rottne H8 skördare. Skogsforum fick ett intressant samtal med Egon och fick se ett smidigt gallringskoncept med smala stickvägar och fint bestånd som slutresultat. Det finns en film och lite bilder från besöket här i tråden.

1490259330_p1000813.jpg


1490259330_p1000837.jpg


Kört gallringsmaskiner sen 70-talet
-Från början körde jag Husqvarnas gallringsprocessor men sen blev det engreppare i form av ÖSA EVA och Gremoskördare. Sedan 2009 har jag kört en beståndsgående Rottne H8 och nu är jag inne på min andra maskin av den modellen, säger Egon. Det är en två år gammal H8B som idag har 3900 timmar på mätaren. Fram till i fjol körde Egon gallringar där andra entreprenörer skotade med stickvägsgående skotare men sedan några år har han funderat över om det inte skulle gå att skota med en mindre maskin och på så sätt få ner stickvägsbredden.
-H8:an är bara 2,26 meter bred inklusive kedjorna och att då köra och hugga upp vägar som är mer än fyra meter är ju inget vidare för skogen säger Egon.
Alla pusselbitar ramlade på plats när han fick reda på att en duktig kille och skogsägare i bygden hade tröttnat på sitt industrijobb och hellre ville till skogen.
-Jag hade sett att han var bra på att köra och gjorde fina jobb med sin traktor och griplastarvagn och när han fick reda på att jag var intresserad av en skotarförare nappade han direkt. Egon och Peter, som han heter åkte runt och tittade på vilka alternativ som fanns bland mindre skotare och valet föll till sist på Malwas 560F.

1490259329_p1000828.jpg


Det är enligt Egon en mindre maskin som ändå har kapacitet att användas professionellt. Malwan har en bra drivlina och med Cranabs FC45DT med dubbelutskjut får man en kran med bra kapacitet och räckvidd. Att det sen bara är en timme till Malwas fabrik i Skene hade också visst avgörande för beslutet.

-Jag ville ju pröva det här konceptet med en mindre skotare och kunde inte förvänta mig att någon annan skulle ta risken att testa de här idéerna utan alternativet var att köpa en egen maskin, förklarar Egon. Malwan levererades i februari i fjol och har idag 1750 timmar på mätaren. Nu har vi kört det här konceptet i ett drygt år och jag tycker att det fungerar väldigt bra, säger Egon.

Första årets produktionssiffror
Han har gått igenom produktionssiffrorna för det första året och de visar att H8:an har avverkat 10500 m3fub. Medelstammen har under året legat på 0,091 m3fub. Malwan har skotat 9500 m3fub under samma period. Mellanskillnaden på tusen kubik har dels skotats av skogsägare som valt att köra ut med egen maskin eller huggarvagn och dels har han vid något objekt med långa köravstånd lejt in en större gallringsskotare.

Det finns bevisligen entreprenörer och maskinförare som producerar 15 000 m3fub eller mer per år med en H8:a. Egon är dock tydlig med att han inte har några ambitionsnivåer att ligga på de nivåerna.
-Jag tycker att det är en bra balans mellan H8:an och Malwans kapacitet och det är bara om köravståndet sticker iväg som det börjar halta. Egon uppskattar att köravståndet i genomsnitt ligger runt 250 meter.

När Egon körde H8 med stickvägsgående skotare efter körde han på ”traditionell” H8-metod. D v s bredare stickvägar för skotaren med 20-25 meters avstånd och slingerstråk för skördare där emellan. Virket från slingerstråken la skördaren ut till stickvägen.

Det finns många trådar på skogsforum om beståndsgående och/eller stickvägsgående gallring. Här är några exempel:
Stickvägsgående vs beståndsgående
Beståndsgående skördare - om skogsägaren får välja
beståndsgående skördare på väg att dö ut?

Stickvägsgallring med smala stickvägar
Nu blir metoden delvis lite annorlunda. Egentligen kan man kalla det stickvägsgallring men med smala stickvägar. Malwa-skotaren kör på alla vägar som H8:an hugger upp och H8:an behöver inte köra slingervägar mellan ”stickvägarna”. Vägbredden ligger runt 3 meter om det är plant. Lutar det behövs det bredare väg. Allt ris hamnar i vägen och ger bra skydd för rötter och rothalsar. Avståndet mellan stickvägarna ligger runt 14-15 meter från vägkant till vägkant. Jag stegade några ”stickprov” och det stämde bra. Vägarna är inte spikraka utan Egon slingrar gärna runt huvudstammar som han tycker ska stå kvar. Det gör att vägavståndet kan variera något och ibland behöver skördaren göra ett ”instick” för att komma åt att gallra igenom helt mellan vägarna vilket går smidigt med den smala H8:an. Successivt har Egon och Peter lärt sig vart gränserna går för ”slingrandet” innan det blir stamskador eller problem.
Eftersom Malwan är relativt kort så sticker virket ut en bit bakom vagnen och kan ta i och skada stammarna om vägen blir för krokig.

1490259327_p1000802.jpg

1490259328_p1000809.jpg

1490259325_p1000801.jpg


Saknar ett hjulpar
Jag träffar Peter som kör Malwa-skotaren när han lastar av ett lass vid en stor massavedstrave. Det börjar bli fullt på avlägget så han får använda hela kranlängden för att få upp virket på höjden. Peter säger han att han är väldigt nöjd över hur allt fungerar i Malwan. Det blir fint efteråt och så länge det inte är för långt att köra så klarar han att hålla jämna steg med Egon i skördaren. Maskinen har fungerat väl och det har inte varit några bekymmer att lösa mindre problem som uppstått. Närheten till Malwa i Skene är ett plus. Jag försöker pressa honom på förbättringsmöjligheter och det första som kommer upp då är att det ibland skulle vara skönt att ha boggi även på framvagnen.
-Ibland skulle det bidra med lite mer stadga och framkomlighet för maskinen, säger Peter. Sen skulle ju frigångshöjden kunna vara lite bättre men för det mesta går det bra ändå säger Peter innan han tömmer lasset och sen skyndar vidare för att hämta nästa.

1490259327_p1000800.jpg


Ekonomin
Enligt Malwas sajt så väger deras skotare 560F 5,4 ton och den lastar 5,5 ton. Lastarean är exakt 2 kvadratmeter och enligt Egon så snittar de lassen på 4,5 m3fub. Knappt hälften mot vad en ”normal” stickvägsgående gallringsskotare lastar. Man kan ju fråga sig hur då ekvationen går ihop ekonomiskt men Malwan bör ju ha en lägre kapitalkostnad och bränslekostnad per timme medan maskinföraren ju bör kosta detsamma oavsett om han kör en Malwa 560 eller en stickvägsgående skotare. Egon säger att han får 10-15 kr mer per kubikmeter för Malwan än vad en normal bortsättningslista för skotning ger men för skördaren kör han enligt normala priser beroende av medelstam. Uppdragsgivaren Vida betalar tillägg för längre skotningsavstånd men det är samma oavsett typ av skotare. Egon tycker att produktiviteten i skördaren blir högre när han ”bara” kör stickvägarna jämfört när han också gjorde slingerstråk men han har ingen uppfattning om hur stor skillnad det i så fall blir. En annan sak som Egon dock är tydlig med är att planeringsarbetet minskar i omfattning med det här körsättet.
-Om det inte är en massa diken och ledningar som behöver tas hänsyn till går det att minska ner förplaneringsarbetet avsevärt och det räknar Egon med att det motsvarar 5-10 kr/m3fub i kostnad. Med små vägar som ligger ganska tätt och som kan slingra lite går det enkelt att köra upp nästa parallella väg enbart med den förra vägen som referens vilket då minskar behovet av att märka upp stickvägsstrukturen i förväg.

1490259326_p1000823.jpg


Gott om uppdrag
-Från början fick jag jobba rätt hårt med inköparna på Vida innan de accepterade det här maskinkonceptet, säger Egon. Det var främst markägarna som drev på och ville ha mindre maskiner och i ärligheten ska också sägas att det fanns en inköpare också som var positiv från start. Nu, när vi varit igång ett år så är det enbart positivt bland virkesköparna och det är inte ovanligt att skogsägare som hört talas om oss kommer ut och tittar och vill ha in oss i sina gallringar. Det finns enligt Egon mycket gallringsjobb och det är inga problem att få full beläggning för den lilla maskingruppen.

Lite mer om maskinerna
Det har skrivits mycket om både Malwas skotare och Rottnes H8 här på Skogsforum genom åren. Här hittar du några trådar där du kan läsa mer:

Rottne H8 (video)
Rottne H8, för och nackdelar
Rottne H8b
Studiebesök hos Malwa (Video)
Malwa presterar bra på SkogForsk testbana
Malwa 560 premiär på Elmia Wood
swetrac - FILMER - skotare


En intressant detalj på Egons H8 är att han kör med 600 däck utan vätskefyllning. På förra maskinen hade han 500-däck med vätskefyllning och han upplever att H8:an med 600-däck utan vätska är precis lika stadig (eller ostadig) som den gamla maskinen med vätska i däcken.
-Det gör 400 kg per hjul gånger fyra, alltså mer än 1,5 ton i skillnad och jag tycker det märks skillnad till det bättre när man kommer på lite mjukare marker säger Egon innan han drar igång skördaren igen och smyger iväg mellan träden.


Video från besöket hos Saxebo Skogsavverkning



Kort fakta om respektive maskin

Malwa 560F
Längd: 6,3 m
Bredd (600 hjul fram/500 hjul bak): 2,15 m
Markfrigång: 40 cm
Vikt: 5 400 kg
Lastförmåga: 5500 kg
Lastarea: 2,0 kvm
Motor: CAT 3.4 B, Tier 4 Final EU Stage IIIB
Effekt: 75 hk/55 kW
Kran: Cranab FC45 DT (dubbelutskjut)
Räckvidd: 8 m
Lyftkraft: 45,6 kNm
Centralsmörjning (Specma/tillval)


Rottne H8B
Längd: 4,8 m
Bredd (600 hjul & kedjor): 2,26 m
Markfrigång: 26-103 cm
Vikt: 8 500 kg
Motor: John Deere 4045HF 485, Power Tech Plus, Tier 3
Effekt: 155 hk/116 kW
Kran: Rottne RK 50 vikarmskran
Räckvidd: 7 m
Lyftkraft: 80 kNm
Aggregat: Rottne EGS 406
Max kapdiameter: 43 cm
Max kvistningsdiam: 33 cm
Vikt aggregat: 480 kg

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Postat: tor 23 mar 2017, 10:26
av Amatörhuggare 62
Som vanligt ett fint och bra reportage.
Från Skogsforum teamet.
Mvh Amatörhuggare 62 :-bd

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Postat: tor 23 mar 2017, 10:33
av snurra
Intressant Torbjörn, bra film [MOVIE CAMERA]

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Postat: tor 23 mar 2017, 10:38
av loppan
Som skogsägare myser man när man ser reportage om en sådan gallringsgrupp.
Det är skotaren som måste bli mindre.

Jag ser att ni börjar bli duktiga på att redigera filmerna med.

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Postat: tor 23 mar 2017, 10:40
av moiam
Trevligt reportage :) Som malwaentreprenör var det kul läsning/tittande.

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Postat: tor 23 mar 2017, 11:49
av Torbjörn Johnsen
Kul att den här typen av reportage uppskattas. Det blir mer sådant framöver. När det gäller redigeringen så finns det nog mer att önska men vi kämpar på:-)

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Postat: tor 23 mar 2017, 12:16
av Magnuc
Proffsigt reportage!
Man skall inte få sånahär reportage någon annan stans än här!

Gör gärna något mer med lantbrukstraktorer, åk över till Närpes Österbotten och gör ett reportage om JJP-Trailer. :wink:

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Postat: tor 23 mar 2017, 12:16
av moiam
Vad har de för medellängd på virket? Om du fick med dig den infon vill sägs :)

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Postat: tor 23 mar 2017, 12:33
av Torbjörn Johnsen
När jag tittar på filmklippen ser det ut som han kapar den mesta massaveden på drygt 4,3m

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Postat: tor 23 mar 2017, 15:01
av Mowi850
Mycket bra reportage. Och det blev väldigt bra gallrat. Roligt med nån som vågar satsa på små maskiner. Och att vida tror på en sån entreprenör.

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Postat: tor 23 mar 2017, 16:21
av LarsoJanny
Hej
Som skogsägare kan vi bara säga att vi är jättenöjda med resultatet efter insatsen och ser med tillförsikt fram mot beståndets framtida utveckling[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Postat: tor 23 mar 2017, 18:10
av Mikael
:-bd Mycket intressant reportage. :-bd

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Postat: tor 23 mar 2017, 19:42
av Torbjörn Johnsen
LarsoJanny skrev:Hej
Som skogsägare kan vi bara säga att vi är jättenöjda med resultatet efter insatsen och ser med tillförsikt fram mot beståndets framtida utveckling[SMILING FACE WITH SMILING EYES]

Häftigt! @LarsoJanny Var det din/er skog jag var i i måndags?:-)

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Postat: tor 23 mar 2017, 21:04
av gnisten83
När jag kollade på videon så var längden på massaveden 434-435
Riktigt trevlig video :-BD

Re: Malwa 560F och Rottne H8 som gallringsteam (video)

Postat: tor 23 mar 2017, 21:11
av LarsoJanny
Hej
Ja det stämmer.
Vi tycker reportaget var bra gjort och tror att konceptet kan ligga helt rätt i tiden med tanken framåt
vad gäller att stormsäkra skog, gallra, skota, få god ekonomi och framförallt nöjda o glada skogsägare.
Bra jobbat alla.
Mvh. LarsoJanny.