Gallring

Gallring & avveckling av björkskärm

21 inlägg 18781 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

Qkeeper  
#446340 Har själv gallrat endel björkskärm på marker med tre väldigt blöta partier senaste åren. Har det vart något mot det torrare hållet har granen fått dominera i den utsträckning som vart möjlig. På de blötare partierna har jag faktiskt gjort lite olika. Första stället hade mycket halvtaskiga granar så där fick det bli ett rent björkbestånd förutom i luckorna. Parti 2 blev ett blandbestånd där jag skulle gissa på ungefär 40% björk och 60% gran vissa ställen mer gran och vissa mindre beroende på trädens utveckling innan gallring. Partiet som jag huggit i till och från i vinter rensas från all björk förutom i luckor. Skall bli mycket intressant att se hur detta utvecklar sig eftersom de gallrats ungefär samtidigt, ungefär samma höjd på bestånden, markerna har stor likhet förutom att bestånden att utgå ifrån har varierat i andelar som vart gran och björk samt kvalitén på de olika. Högg för ca 10 år sen ett blött parti där granen nästan var obefintlig så det lilla som fanns gallrades bort till förmån för lövträd men där har jag nu fått en väldigt fin självsådd av gran som ökar och blir bättre samt tätare för varje år som går så det känns som ett lyckat resultat. :-BD \M/

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

Seb macahan  
#448910 Hej
Har varit lite dåligt med aktivitet från min sida i denna tråd, men på vårarna ska "hela världen" byggas. Så den lilla tid jag har för skog går mest till o fortsätta skota.
Jag lägger in lite bilder.
Bilderna som nu kommer är från exakt samma bestånd som tidigare bilder, men här är det röjt och gallrat i tid. Jag vet att i princip ingen av er kommer att tro mig men det är helt sant.
Att tänka på när man står o funderar på om man ska ut o röja eller ligga hemma i soffan o pilla sig i naveln.
Första bilden "hörnan" området där björkskärmen nu är avvecklad. (inte röjt i tid och inte gallrat) stått blött och med en för långt gången "skärm" eller mer tak faktiskt.
Andra bilden, Området till vänster röjt och gallrat i tid, till höger endast röjt i tid. 3:e bilden Endast röjt i tid men inte gallrat, 4:e bilden: Röjt och gallrat i tid, Förvisso stormskadat pga mjuk mark, men som ni ser lite längre upp är där ett ganska fint och välslutet bestånd G34 269m3sk/Ha Grundyta 30.
Enligt plan 35år (nu 40år) stämmer om man räknar årsringar i både gran och björk. Området är planterat samtidigt och på "då" likvärdig mark (bonitet och vattenförekomst).
Man ser ganska tydligt vad lite skötsel kan göra. :surp: :surp: :surp:
Givetvis finns det många faktorer som spelar in här men det blir ändå ganska talande?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

Seb macahan  
#448934 Varför blir det olika ordning på bilderna i appen jämfört mot i pc'n?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

JensSkoog  
#448984
Seb macahan skrev:Varför blir det olika ordning på bilderna i appen jämfört mot i pc'n?

Har du inte en tonåring i huset du kan fråga - den här gamle gubben använder
sådana som konsulter och dom lyckas med det mesta :lol:

Det som är svårt är att när dom jobbar dansar fingrarna så
snabbt över skärmen att själv är jag lika dum i eftertid :-o

Användarvisningsbild

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

Seb macahan  
#449031 Tyvärr Jens, här är det jag som hjälper ungarna, det enda de kan använda datorn till är o spela och vara på Skype. De har inte ens fattat vad man kan använda Google till (förutom den äldsta sonen på 15år, han har visst kommit på vad man kan hitta på nätet.......vilket resulterar i slut på surf allt som oftast.....[emoji6]
Senast redigerad av Seb macahan ons 05 apr 2017, 20:04, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring & avveckling av björkskärm

tallen100  
#449033
Seb macahan skrev: (förutom den äldsta sonen på 15år, han har visst kommit på vad man kan hitta på nätet.......vilket resulterar i slut på surfa allt som oftast.....[emoji6]

=)) =)) =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).