Gallring

Hjälp mig räkna

7 inlägg 13532 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp mig räkna

Kristian84  
#443499 Ett bestånd ska gallras enligt ett bolag, en person är tveksam (ej markägare) till gallring pga att de blir för dåligt uttag.

Personligen tycker ja de är perfekt att gallra och i rätt tid.

Men jag behöver hjälp att räkna ut vad uttaget blir i m3fub, antal stam per ha, skriv gärna hur ni räknar (formeln)

G24
Grundyta 28
Längd 15
Uttag 30-35% enligt bolaget.
Medelstam 0.1



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig räkna

alias  
#443501
Kristian84 skrev:Ett bestånd ska gallras enligt ett bolag, en person är tveksam (ej markägare) till gallring pga att de blir för dåligt uttag.

Personligen tycker ja de är perfekt att gallra och i rätt tid.

Men jag behöver hjälp att räkna ut vad uttaget blir i m3fub, antal stam per ha, skriv gärna hur ni räknar (formeln)

G24
Grundyta 28
Längd 15
Uttag 30-35% enligt bolaget.


Stamantal går ej att säga utifrån de uppgifter du har angett (hänger ihop med gallringsform och diameterspridning i beståndet samt gallringsstyrka).

Enligt Södras gallringstabeller så kan du gallra ner till 21 i Grundyta (uttaget av grundytan skulle således bli 7 m²/ha) på en G24 vid 15 meters övre höjd.

Det får jag till att bli ca 45 m³sk/ha i gallringsuttag, vilket torde motsvara ca 36 m³fub/ha.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig räkna

Kristian84  
#443502 Hur räknade du m3?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig räkna

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443503 Stamantal går inte att säga med de uppgifterna.

Volymen går att bedöma från grundyta och höjd, här finns det hjälp.

http://www.skogskunskap.se/rakna-med-ve ... kesforrad/

Sen från m3sk till fub kan du dela med 1,25 eller så.

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig räkna

Kristian84  
#443504 Tack för snabba svar[emoji122][emoji106]

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp mig räkna

alias  
#443505
Kristian84 skrev:Hur räknade du m3?


Interpolerade tabellvärden för virkesförrådstabellen som hör till gallringsmallen (övre höjd 15 m & GY 28-21=>7). Därefter ett grovt överslag om att 1 m³sk borde ge ca 0,8 m³fub.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hjälp mig räkna

Kristian84  
#443507
alias skrev:
Kristian84 skrev:Hur räknade du m3?


Interpolerade tabellvärden för virkesförrådstabellen som hör till gallringsmallen (övre höjd 15 m & GY 28-21=>7). Därefter ett grovt överslag om att 1 m³sk borde ge ca 0,8 m³fub.

MVH
Alias


[emoji106]

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).