SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Skogsforum testar Gallringsklykan (video)

10 inlägg 20766 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsforum testar Gallringsklykan (video)  ARTIKEL

Torbjörn Johnsen  
#442928 Att få hugga förstagallringar manuellt är ju ett sant nöje för den som har tid och ork. Mycket av arbetstiden i sådant arbete består av kvistning. Speciellt när man hugger gran. Då blir skillnaden i både produktion och arbetsbelastning betydande om man lyckas få upp stammarna på en bekväm arbetshöjd. Det går att använda virkeshögar och avverkade stammar för att få upp träden från marken och med tiden lär man sig förhoppningvis en bra metodik. För att underlätta att få till en bra arbetshöjd har det under åren tagits fram olika typer av hjälpmedel. Gallringsrullen som togs fram av Lennart Berggren, Kartaby är ett exempel. Olika gallringsslingor typ"spännband" är andra. Den senast produkten i raden är en riktig lågprisvariant med en mycket enkel konstruktion: Gallringsklykan.

1488816102_p1000721.jpg


Gallringsklykan togs fram av Jan Johansson i Malå och den säljs nu av Skogma som Nordforest Gallringsklyka. Konstruktionen är "löjligt enkel". Ett metallrör där en grövre vinkelbockad ståltråd svetsats fast i toppen som ett V, eller en klyka. Det vore en enkel sak för den händige att knåpa ihop själv men priset på 195 kr gör det knappt lönt. Men fungerar den?

Jag beslutade mig för att testa och tog med mig en klyka från mitt besök hos Skogma i Hammerdal i början av februari. Under helgen var jag uppe i Värmland och tog med mig klyka och motorsåg till "föräldraskogen" som nu brukas av min bror. Testandet fick ske i ett välslutet granbestånd som jag själv planterat 1984 på en G34:a (man inser ju att man åldras :mrgreen: ). Beståndet har gallrats manuellt och försiktigt två gånger och var nog lite för grovt nu för att använda den här gallringsklykan. Men jag gjorde en lätt låggallring och fick ner stammar i lagom dimension.

När jag tittar på Skogmas sajt får jag intrycket att man ska använda en stående stam i beståndet. Kapa i lämplig höjd och sätta dit klykan. Det kanske fungerar om man är i ett väldigt stamtätt och klent bestånd. Där jag skulle hugga fungerade inte den modellen utan jag högg istället en pinne av en grantopp. Kapade den i lämplig längd för en bra arbetshöjd, vässade ena änden och slog fast klykan i den andra. Nu var det otjälad mark och då fungerar det men om det är ordentligt fruset föreställer jag mig att det kan vara svårt.

Metoden är att lägga ut en massavedsbit några meter från trädet som ska fällas. Den ska ligga i 90 graders vinkel i förhållande till fällriktningen och ena änden läggs upp i gallringsklykan efter att man slagit ner pinnen med klykan vid ena änden av massavedsbiten. Utnyttja gärna terrängen så att den andra änden hamnar så högt som möjligt (kanske på nån knöl eller gammal stubbe). Man kan använda massavedsbiten som slägga för att slå ner klykpinnen. Ni kan se hur det fungerar på videon här nere.

Resultatet? Jo visst fungerar det! Det var ganska lätt att få till en bra arbetshöjd och för klenare stammar så är det inga problem så länge det är mjukt i backen så klykpinnen går ner. Jämfört med att bära runt på en gallringsrulle så är det här en mycket mer lätthanterlig lösning. Med gallringsrullen är det lättare att dra och förflytta stammarna när de väl är på rullen men med sådant klent virke som jag jobbade med så går det ganska bra med klykvarianten också. Ibland välte pinnen ikull när man började släpa stammen men stamen gled ju lite på massaveden.

Min slutsats är att Gallringsklykan är en klart prisvärd grej att ha med sig till klengallringen. Det skulle vara intressant att höra om någon mer här har provat eller använt er av liknande hjälpmedel och vad ni tyckte?

Här finns en video från mitt test av Gallringsklykan:



Senast redigerad av Torbjörn Johnsen fre 02 feb 2018, 11:09, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar Gallringsklykan (video)

molnia  
#442932 Ser ut o fungera bättre än vad jag tänkt mig. :grin:

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar Gallringsklykan (video)

protwia  
#442937 Första tanken är ju att den här prylen borde funnits hur länge som helst. Enkelt är bra, och inte blir det någon direkt extra att bära runt på i skogen, i alla fall inte i jämförelse med en gallringsrulle. De här ska prövas.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar Gallringsklykan (video)

Flax12  
#442938 Ibland är det enklaste gott nog!

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar Gallringsklykan (video)

550  
#442953 I vinter har jag testat lite med en hemmagjord gallringsbock. Har ingen bild men har ritat den i solidworks. Enkel modell med tre ben där två formar en klyka som man lägger rotänden i, och det tredje benet är stöd. Måste säga att det gör förvånansvärt stor skillnad på hur trött man blir i ryggen. Det är lättare att lyfta upp halva trädet (rotänden) en gång än att lyfta motorsåget många gånger under kvistningen.

Gjorde den i överblivna bitar så materialet är i princip gratis. Jag ville ha något i trä, för det händer då och då att man råkar såga för nära, och jag är inte glad vid att behöva fila kedjan i onödan :lol: Den är väldigt lätt att bära med sig eftersom den är gjord i trä.

Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar Gallringsklykan (video)

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442975 I förstagallring tar jag ett klent träd (som borde röjts bort :oops: ) och gör bred brytmån en 50-70 cm upp. Låter trädet sitta fast i brytmånen, kvistar och gör ev markering för senare gagnvirke. Dessa håller och fälla på, med bra arbetshöjd. Inget att bära på, inget att tappa bort, inget att köpa. Kostnaden är den halvmetern man tappar i gagnvirke, i storleksordningen 0,5* 0,08 * 0,08 * 3.14/4 * 280 kr per stubbe. Dvs ca 70 öre.

Har inte jobbat så mycket i andragallring, så där vet jag inte hur metoden funkar.

En trefot med liten klycka som är ca 50-60cm hög är nog det hjälpmedel som jag tror mest på. Högre än så behöver inte trädet komma upp tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar Gallringsklykan (video)

Göt  
#443001 Fin film. Skönt med friska idèer

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar Gallringsklykan (video)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443019 Det enkla är det svåra, kul med film.
Jag har för mig jag läste att uppfinningen är från Lappland.

Användarvisningsbild

Re: Skogsforum testar Gallringsklykan (video)

Torbjörn Johnsen  
#443025 Ja, jag tror att Jan Johansson är från Malå och att han jobbat på Hultdins tidigare. Innovativt företag, det kanske finns ett samband:-)

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsforum testar Gallringsklykan (video)

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#443070 Jag kör med två rundslingar (stroppar) som jag snarar runt två lämpliga träd och trär en stam igenom. det är lätt att anpassa höjden och bänken blir rejält stadig.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).