Gallring

Gallring G34

9 inlägg 8614 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring G34

Olas  
#440358 Vad anser ni om att gallra ett bestånd g34, medeldiameter 24 cm och medelhöjd 21m v.förråd 360 m3sk. Årlig tillväxt 19,9 m3sk.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring

Olas  
#440364 Bommade g-ytan där som är 42.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring G34

Vedproducent  
#440365
Olas skrev:Vad anser ni om att gallra ett bestånd g34, medeldiameter 24 cm och medelhöjd 21m v.förråd 360 m3sk. Årlig tillväxt 19,9 m3sk.

Det förhållandevis låga virkesförrådet sett till boniteten och höjden säger spontant att det kan stå utan fler gallringar.

Användarvisningsbild

Re: Gallring G34

Olas  
#440371 Då tycker du och jag lika iaf Vedprducent. Jag är rädd att höjden på beståndet och läget fåren ökad risk för stormskador om man skulle ta ut 20-30%

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring G34

Vedproducent  
#440373
Olas skrev:Då tycker du och jag lika iaf Vedprducent. Jag är rädd att höjden på beståndet och läget fåren ökad risk för stormskador om man skulle ta ut 20-30%

Nu när jag såg grundytan också verkar det som virkesförrådet skulle vara lite högre för gran södra Sverige. Vad är åldern? Men över 20 meter höjd då ska man vara försiktig.

Användarvisningsbild

Re: Gallring G34

Olas  
#440379 Ålder är 36. Samt att jag visserligen tror/tycker att virkesförrådet är lite snålt tilltaget i planen men kanske inte extremt fel. Men lite orolig är jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring G34

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440383 Låt granen stå och trängas tills slutavv,det blir säkert endel torrträd i beståndet men det är bättre än vindfällen,barkborre angrepp och röta.

Användarvisningsbild

Re: Gallring G34

Vedproducent  
#440384
Olas skrev:Ålder är 36. Samt att jag visserligen tror/tycker att virkesförrådet är lite snålt tilltaget i planen men kanske inte extremt fel. Men lite orolig är jag.

Ok, ja man måste ju se hur där ser ut. När och hur är det gallrat tidigare? Det är ett gränsfall om man nu vill att skogen ska bli kanske 60 år.

Användarvisningsbild

Re: Gallring G34

Olas  
#440387 Vi började en gallring samma vecka som Gudrun hann väl gå igenom 33% sedan fanns det annat å göra om man säger. Tycker ändå att det ser ok ut lite angrepp enstaka röta 100% gran

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).