Gallring

Hjälp med gallringsmall och grundyta

14 inlägg 11416 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hjälp med gallringsmall och grundyta

Kristian84  
#439982 Va till en markägare och skulle göra en grundyta för att sedan kunna se lite vad som skall göras.
Men jag behöver hjälp att friska upp minnet lite.

Fråga:1 i ett granbestånd ska man bara räkna barr träden gran/tall, eller ska alla träd inklusive björk räknas in?

Fråga:2 En förstagallring där man får runt 40-45 stam före gallring i grundytan, hur gör man då med gallringsmallen? Kan man inte hugga efter gallringsmallen i förstagallring?

Fråga 3 hur gör man när man får för många träd än vad gallringsmallen klarar av?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med gallringsmall och grundyta

Fredrik Reuter  
#439983 Hej,
Tänkte kolla om ditt bestånd kan appliceras i stödprioriteringen nedan (bild). Om så, vart hamnar du?

Avatar Fallback

Re: Hjälp med gallringsmall och grundyta

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#439986 1. Man räknar alla träd och räknar ut procenten av olika trädslag.
2. Man gallrar.
3. Man gallrar tills det ser bra ut.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med gallringsmall och grundyta

Kristian84  
#439987 Hamnar på en låggallring 30-40%.
Problemet är att när de röjdes så röjdes de för dåligt, så de är fruktansvärt mycke stam.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med gallringsmall och grundyta

alias  
#439999
Kristian84 skrev:Va till en markägare och skulle göra en grundyta för att sedan kunna se lite vad som skall göras.
Men jag behöver hjälp att friska upp minnet lite.

Fråga:1 i ett granbestånd ska man bara räkna barr träden gran/tall, eller ska alla träd inklusive björk räknas in?

Fråga:2 En förstagallring där man får runt 40-45 stam före gallring i grundytan, hur gör man då med gallringsmallen? Kan man inte hugga efter gallringsmallen i förstagallring?

Fråga 3 hur gör man när man får för många träd än vad gallringsmallen klarar av?


Vad har du för ålder, SI/Bonitet och övre höjd på avdelningen?

Låggallring känns som given gallringsform, men grundyteuttag på 30-40 % tycker jag låter högt. Om det är stor diameterspridning så kan det ju dock vara så att ett stort grundyteuttag ändå lämnar kvar så gott som samtliga grövre, stabilar stammar i beståndet.

Jag har ett minne av att jag läst rekommendationer för överslutna bestånd någonstans om att gallra ut ca 20-25 % av grundytan eller ner tills man kommer mitt emellan ursprunglig grundyta och botten på gallringsmallens rekommendation för givet SI och höjd/ålder.

Därefter skulle man försöka närma sig "normalskötsel" med ytterligare ett par svaga låggallringar inom inte allt för avlägsen tid.

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hjälp med gallringsmall och grundyta

Kristian84  
#440002 SI G18
Övre höjd 14
Ålder ca 40
Brösthöjds dia allt mellan 6cm till strax över 20cm
Tätt som en vägg är de.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med gallringsmall och grundyta

alias  
#440005
Kristian84 skrev:SI G18
Övre höjd 14
Ålder ca 40
Brösthöjds dia allt mellan 6cm till strax över 20cm
Tätt som en vägg är de.


14 meters över höjd och 40 år gammalt vill jag få till en G28, snarare än en G18.

Var i landet är beståndet beläget?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Hjälp med gallringsmall och grundyta

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440007 Låter som att det första du ska göra är en rejäl underväxtröjning.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med gallringsmall och grundyta

Kristian84  
#440016 Norra Värmland, de är väldigt blött. Som mina frågor va från början så får ja inte in objektet i nån mall eller SI tabell.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med gallringsmall och grundyta

Kristian84  
#440019
Skogsola skrev:Låter som att det första du ska göra är en rejäl underväxtröjning.
De får markägarn göra[emoji4] jag va bara nyfiken på hur man gör med såna objekt när dom inte passar in i nån mall

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med gallringsmall och grundyta

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440023 Var har du hittat det diagrammet, @Fredrik Reuter?

Avatar Fallback

Re: Hjälp med gallringsmall och grundyta

Fredrik  
#440028 Hej,
Det är från en gallringsinstruktion till utövare hos en av de större skogsägarna i Sverige... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med gallringsmall och grundyta

Fredrik Reuter  
#440073 Hamnade du i orange område i mallen ovan? I vilket fall är jag inne på Skogsolas linje.

Avatar Fallback

Re: Hjälp med gallringsmall och grundyta

Kristian84  
#440092
Fredrik Reuter skrev:Hamnade du i orange område i mallen ovan? I vilket fall är jag inne på Skogsolas linje.
ja de blev de oranga.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).