Gallring

Hur många gånger ska man gallra?

30 inlägg 17949 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur många gånger ska man gallra?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440080
Mangan skrev:Jag gallrade vid jul, och tycker redan det står tätt... :oops:

Tänk, sådär växer min skog också! Tror jag har bonitet på runt 30 på en del ställen......

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hur många gånger ska man gallra?

loppan  
#440088 Som Torbjörn skrev,de virkesrika slutavverkningar vi i dag har bygger på försiktiga beståndsgående gallringar.
Först med häst ,sedan med en grålle.Ofta 3-4 gallringar
Om man vill ha en virkesrik slutavverkning så kan man inte ta ut volymen i gallring genom högt uttag i vägen och täta mellanzoner.
Då tappar man tillväxt.
Se till att gallra i tid,försiktigt och ungefär var sjunde år.Detta gäller götaland.

Avatar Fallback

Re: Hur många gånger ska man gallra?

jannee  
#440089 Har du möjlighet att gallra manuellt kan du gallra kontinuerligt. Lejer du för gallring absolut inte mer än 2 gallringar.
Dessa instabila väderförhållanden och monokulturer gör att gallra fler än två gånger blir ett stort risktagande.

Användarvisningsbild

Re: Hur många gånger ska man gallra?

Vardon  
#440125 [quote="Uvskogen"
Så tycker jag med! Fast det är säkert annat om man har sin skog för försörjning, då söker man nog efter den bästa metoden för långsiktigt och stabil avkastning.[/quote]

Det är väl det man behöver fundera på när man gör sin plan. Vad vill jag med min skog. Få en ekonomisk bra, en vacker eller en kvalitetsskog behöver inte vara samma.

Tittar jag på min skog så är den egentligen ekonomisk katastrof - för det är för tätt så den växer inte. Samtidigt när vi renoverade och snickarna "klagar" på att det är tungspikat mot för det köpta virket - då minskar katastrofen och byts till lite stolthet.


Men jag anser samtidigt att överskott från gallring är en glad överraskning, ungefär som vinst på en trisslott - det är inte tråkigt men en överraskning. Vill man sen underlätta för överskott så gör det genom röjning, håll rågångar fria och bevara vägarna.

Avatar Fallback

Re: Hur många gånger ska man gallra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#440146
loppan skrev:Som Torbjörn skrev,de virkesrika slutavverkningar vi i dag har bygger på försiktiga beståndsgående gallringar.
Först med häst ,sedan med en grålle.Ofta 3-4 gallringar.


Det är möjligt, men där jag har gammal bonnaskog (80+) så har det varit ganska glest och blir runt 250-300 m3fub/ha. Plockhuggnig med liten maskin är nog lätt att få ner beståndets volym lte väl mycket ibland.

Tror många virkesrika avverkningar beror på att man INTE har gallrat under 70-90-talen.

Avatar Fallback

Re: Hur många gånger ska man gallra?

axwell  
#440152 Gallringsfritt sparar både tid och pengar - Inte självklart att gallra.

En rubrik i SkogsLand nr 7 10:e feb -17.

Folke Pettersson vid Skogsforsk Uppsala redovisade 4 försöksytor med låggallrat, kvalitetsgallrat, höggallrat och ogallrat.

Låggallrat och ogallrat ansågs ha gett bästa tillväxten dom senaste 20 åren i en tallskog i Västerbotten.
Två extra hårda röjningar var förutsättningen för att ogallrat skulle ge lite bättre resultat än låggallrat.
Klart sämst gav höggallrat.

Avatar Fallback

Re: Hur många gånger ska man gallra?

80-90  
#440203 Detta tror jag det finns lika många sätt å göra det på som det finns skogsägare !! Huvudsaken är att gör nått !! Själv försöker jag göra en vedhuggning/ försiktig gallring tidigt å sen en gallring , inget mera . Helst med stickvägsgående maskin då jag tycker det blir för mycket skador på rötter trähalsar med beståndsgående !! Som sagt va det är vad jag gör å tycker inget faci :-BD

Användarvisningsbild

Re: Hur många gånger ska man gallra?

KMS  
#440218 Förstagallring, står ganska tätt tycker jag, rätt bra diameter på dom grövsta stammarna.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur många gånger ska man gallra?

KMS  
#440219 Andra gallring

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur många gånger ska man gallra?

isteskog  
#440225 Ser ut som att den kan låggallras snarast! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hur många gånger ska man gallra?

tumpi  
#440241 Det är inte alltid så enkelt att hitta någon som utför gallringen med beståndsgående maskin. Jag gallrade förra hösten och där skulle jag säga att det är ca 25 meter mellan stickvägarna. Utförde förröjningen själv. Lämnade med pengar på kontot efter låggallringen medeldiameter ca 14-15cm. Lämnade kvar ca 1000-1100 stammar/ha. Anser att det i mittfall inte skulle vara ekonomiskt att köpa utrustning för att driva ut virket själv.

Avatar Fallback

Re: Hur många gånger ska man gallra?

Skogshuggaren83  
#440248 Var och en får ju göra lite som de själva vill i sina bestånd.
Om det skall gallras en eller två gånger eller 3,4,5 gånger beror på beståndets förutsättningar trädslag, röjt/oröjt mm mm
Min åsikt i barr bestånd i Götaland är att röja ca 3 ggr och då ställa ut till 2200 till 2500 per ha därefter en relativt tidig och hård gallring när kronorna börjar sluta sig där varg och låggallring utförs. Därefter får man se om det skall utföras någon gallring mer, och då uteslutande låggallring/städgallring.
När det gallras skall man inte räkna stammar utan gå mer på grundyta men ännu hellre på grönmassa. Och variera täthet och trädslag på vad som växer bäst med de förutsättningar som finns.
Hur det än görs med gallringar så är det röjningar som är mest avgörande för en slutavverkning med högt netto.

Avatar Fallback

Re: Hur många gånger ska man gallra?

Flax12  
#442666
Skogshuggaren83 skrev:Var och en får ju göra lite som de själva vill i sina bestånd.
Om det skall gallras en eller två gånger eller 3,4,5 gånger beror på beståndets förutsättningar trädslag, röjt/oröjt mm mm
Min åsikt i barr bestånd i Götaland är att röja ca 3 ggr och då ställa ut till 2200 till 2500 per ha därefter en relativt tidig och hård gallring när kronorna börjar sluta sig där varg och låggallring utförs. Därefter får man se om det skall utföras någon gallring mer, och då uteslutande låggallring/städgallring.
När det gallras skall man inte räkna stammar utan gå mer på grundyta men ännu hellre på grönmassa. Och variera täthet och trädslag på vad som växer bäst med de förutsättningar som finns.
Hur det än görs med gallringar så är det röjningar som är mest avgörande för en slutavverkning med högt netto.

Alltid lika roligt att läsa om alla goda råd här på sfo. Det visar på stor andel självverksamhet och ett brinnande intresse. Där i ligger mångfalden säkrad ett bra tag till. [emoji4]

Användarvisningsbild

Re: Hur många gånger ska man gallra?

skogshare  
#442839
Skogshuggare83 skrev :
Min åsikt i barr bestånd i Götaland är att röja ca 3 ggr och då ställa ut till 2200 till 2500 per ha därefter en relativt tidig och hård gallring när kronorna börjar sluta sig där varg och låggallring utförs.


Skogshuggare83. Spännande ! Vilken höjd och vilket stamantal rekommenderar du för respektive röjning ?

Avatar Fallback

Re: Hur många gånger ska man gallra?

Skogshuggaren83  
#442861 Lite förenklat är det samma tänk som med gallring, grönmassan är avgörande för tillväxt likaså stam för att hitta balans tillväxt volym kvalité. Träden skall helst inte trängas för mycket eller piskas.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).