Gallring

Scorpion

6 inlägg 6025 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Scorpion

danne0702  
#437867 Hej!
Lite sugen på att höra erfarenheter om scorpion med h6 agg. I gallring?
För stor?
Smidighet?
Produktionsmässigt?
Jämfört med andra märken?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Scorpion

skogsjan695xl  
#437870 Vi har en i firman med h6.
Vi kör mestadels gallring och det fungerar jätte bra.
För stor är den inte iaf den ser väldigt lång ut men med 911an brevid så skilljde det inte många centimeter.
Enda jag vet de klagat lite på är att den är svår att backa med, den vill inte gå tillbaka i samma spår riktigt (kedjor runt om) blev något bättre med band bak.
Det är varker mer eller mindre produktion på den än 911an och 580in vi har.

Avatar Fallback

Re: Scorpion

danne0702  
#437953 Hej okej, ja vi mätte på en också och det visade sig jubatt det inte skillde avsevärt mkt,
Tycker du "bågen" på kran i toppläge är ivägen eftersom den kmr utanför maskinbredd?
Vad tycker du om aggr? Längdmätning, storlek, servicevänligt?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Scorpion

skogsjan695xl  
#437969 Jag har dock inte kört den nånting.
Bågen kan ta i bakomvarande träd när man viker ihop kran så man får backa maskin samtidigt.
Mätningen säger de som kör den är bra iaf.
Storleksmässigt är det en fin traktor att hugga allt möjligt med, därav valet av h6 ist för h5.
De kör med valsmätning och det ska fungera bra det också. Bättre än logmax iaf.

Avatar Fallback

Re: Scorpion

Beavern  
#438328 Finns en funktion att använda när man behöver som gör att den känner av medeldiametern på de sista 30 träden du huggit sen öppnar den så mycket plus ett angivet antal cm som du kan ställa in personligt. Väldigt bra funktion att använda i gallring. Då blir aggregatet inte större än vad du behöver just då.

Användarvisningsbild

Re: Scorpion

Fredrik Reuter  
#439345 Hej,
Det där är en bra funktion Beavern, konstigt att inte fler har det.
I och för sig har väl SP ett "gallringsläge" som öppnar mindre på 561 (tror jag).

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).