SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Beståndsgående skördare - om skogsägaren får välja

19 inlägg 21664 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beståndsgående skördare - om skogsägaren får välja

Torbjörn Johnsen  
#436954 Intressant och snygg bild @Xorcess. Hur är Tigercaten jämfört med H8 eller Sampos beståndsgående?

Malwa
Avatar Fallback

Re: Beståndsgående skördare - om skogsägaren får välja

Xorcess  
#437077
Torbjörn Johnsen skrev:Intressant och snygg bild Xorcess. Hur är Tigercaten jämfört med H8 eller Sampos beståndsgående?


Har själv inte prövat varken h8 eller sampo, så kan inte uttala mej om det. Men tigercaten är ett kraftpaket helt klart.

Avatar Fallback

Re: Beståndsgående skördare - om skogsägaren får välja

kungsis  
#437177
Klingstedt skrev:Min reaktion på detta är:
1. att inte markägarna lade mer vikt på vem som körde maskin.
2. vilken årstid gallring gjordes.

Att finansiera förlustgallring med att avverka lite slutavverkning när man är på plats är ju ett känt sett att köpa gallringsuppdrag på.
Men för markägaren är det dålig ekonomi.

Bättre då att slutavverka några Ha med stora maskiner.
Sedan gallra med en gallrings-maskin och gallrings-skotare.


Jag har ju ett litet ställe som inte tillför mera i pengar än att jag absolut måste ha en "riktig" inkomst. Det har gjort att jag är en besvärlig säljare, hos skogsbolagen, då jag har en massa åsikter och frågor. Och en av frågorna som jag alltid ställer är "vem är det som kommer och vad har han för maskin". Vår familj har haft fastigheten i 20år+ och än så länge har jag inte fått något svar på den frågan. Jag har alltid fått till svar att det beror på hur de ligger till och vilken maskin som är lämpligast att ta just då. Men två bolag har fått nobben pga det och ett bolag fick ändra sina planer i sista sekunden. Med detta inlägg vill jag belysa att det inte är lätt att ha krav på förare/maskin. Många/de flesta är ju även bundna till ett bolag och då blir det ju ännu svårare.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Beståndsgående skördare - om skogsägaren får välja

nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441556 Som markägare har du rätt att ställa krav på vem som skall komma. Det gör jag och det är inga problem.
Har även många bekanta som ställer samma krav och det är inga problem, man får den maskin man önskar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).