Gallring

Halvmanuell gallring?

34 inlägg 12741 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

kungsis  
#436694
Axl skrev:tittade du på ytorna som var körda med stickvägsgående på gallringsdagarna? Jag tyckte inte dom var helt representativa för hur det brukar se ut men ändå goda exempel på vad som går att göra om man anstränger sig lite.


Jo jag kollade in dem, men ska jag vara ärlig så var nog min bedömning av dem färgad av mina egna fördomar :oops: . Dvs oavsett om det varit superbra eller normalt, så hade jag nog blänkt ogillande på det. Men visst, en bra förare är ju avgörande, fast jag vill absolut inte ha så breda vägar som krävs för dessa maskiner, samtidigt som jag ogillar tanken på att någon ska sitta 3meter upp bland grenar och bedöma vilka träd som ska tas bort 10-12 meter bort från maskinen. Och bara tanken på att de ofta inte gallrar bort de mindre träden, pga att det inte lönar sig, får mig att mumla irriterande. Det ska vara maskinen som ska passa till skogen och inte tvärs om, om någon frågar mig.

Mvh
Kungsis

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

kungsis  
#436695
Skogsola skrev:Tror att du skulle tröttna rätt så fort när din basväg blir så full av okvistade träd så du inte vet vart du ska vägen. Varför inte köra fram dem okvistade till flisning?


Jag tänker mig ju att jag ska dra fram träden så att de är nåbara från vägen. Inte över vägen.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436706
kungsis skrev:Jag har en granne som har en Snorre och det är inte omöjligt att han tar åt sig arbete eller att jag kan låna den. Jag vet om en person som har en H8, men han verkar bara köra lite extra på fritiden och verkar ha mera jobb än han hinner med. Eco log 560 håller en storlek som diskvalificerar den direkt. Jag håller till i nordvästra delen av Östergötland. Satt förövrigt och glodde runt lite och hittade en firma som heter Markskoningsgruppen http://www.markskoningsgruppen.se/. Ska försöka hinna och ringa dem i morgon.

Mvh
Kungsis

Det gänget som körde på Vimek gallringsdagarna skulle vara från Katrineholm. Lite fel håll men kanske hanterbart.
Nu var väl Vimekytan den cellen jag var minst nöjd med men stämpling och mellanzonfällning så skulle det bli toppen.

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

kungsis  
#436822
busholle skrev:
kungsis skrev:Jag har en granne som har en Snorre och det är inte omöjligt att han tar åt sig arbete eller att jag kan låna den. Jag vet om en person som har en H8, men han verkar bara köra lite extra på fritiden och verkar ha mera jobb än han hinner med. Eco log 560 håller en storlek som diskvalificerar den direkt. Jag håller till i nordvästra delen av Östergötland. Satt förövrigt och glodde runt lite och hittade en firma som heter Markskoningsgruppen http://www.markskoningsgruppen.se/. Ska försöka hinna och ringa dem i morgon.

Mvh
Kungsis

Det gänget som körde på Vimek gallringsdagarna skulle vara från Katrineholm. Lite fel håll men kanske hanterbart.
Nu var väl Vimekytan den cellen jag var minst nöjd med men stämpling och mellanzonfällning så skulle det bli toppen.


Jo jag pratade med dom. Tyvärr tyckte de att jag hade min mark för långt bort och jag fick intryck av att de hade så pass mycket jobb, på närmare håll, att de inte behövde krångla med resor åt mitt håll.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

Umea  
#437159 Många kloka och bra svar i tråden.

Hoppas du snart blir bättre i ryggen.

Lycka Till !

Trevlig helg !

Bästa hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

kungsis  
#437173
Umea skrev:Många kloka och bra svar i tråden.

Hoppas du snart blir bättre i ryggen.

Lycka Till !

Trevlig helg !

Bästa hälsningar från Umeå


Tack för de snälla orden. Tyvärr verkar ryggen bli sämre just = får ringa vårdcentralen på måndag. Jag pratade med det företaget jag länkade till tidigare. De jobbade även åt mitt håll och hade en Malwa och körde med. Både som skördare och skotare om jag fattade rätt. Så det kanske kan bli något. Sedan finns ju alternativet med traktorprocessor. Ni kanske har sett min köpesannons?

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Halvmanuell gallring?

mb-man  
#437268 Det borde bli mer skador på det sättet du beskriver då det är svårare att dra ut ett fällt träd utan att skada kvarvarande träd än att fälla det själv med en skördare. Tar även längre tid per träd att upparbeta fällda träd.
Om det inte är blötmark blir det inga körskador i beståndet oavsett maskinstorlek.
Jag som kör stickvägsgående skördare tycker det är tråkigt att många har bilden av att vi kör sönder både bestånd och mark! Det är ju inte maskinen som gör trädvalen!

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

kungsis  
#437397
mb-man skrev:Det borde bli mer skador på det sättet du beskriver då det är svårare att dra ut ett fällt träd utan att skada kvarvarande träd än att fälla det själv med en skördare. Tar även längre tid per träd att upparbeta fällda träd.
Om det inte är blötmark blir det inga körskador i beståndet oavsett maskinstorlek.
Jag som kör stickvägsgående skördare tycker det är tråkigt att många har bilden av att vi kör sönder både bestånd och mark! Det är ju inte maskinen som gör trädvalen!


För egen del är det inte körskador och skador på kvarvarande träd som gör att jag inte gillar stickvägsgående gallring. Det är de täta och breda vägarna i kombination med svårighet i att göra bra trädval. T.ex hur många gånger och från hur många håll kontrollerar du om ett träd har sprötkvist? Kan du lova att du ser lika många som jag, när jag går runt och manuellfäller, så skulle du kunna vara välkommen. Givetvis då under förutsättning att du inte behöver bredare vägar, som har avstånd på minst 30meter, än 2,4m och kör mellanzonen med motorsåg. Det är förutsättningarna, vid manuell gallring, som jag fick lära mig på skogsskolan.
Vad gäller tidsåtgång så förstår jag inte varför det skulle behövas mera tid för att upparbeta sådana :?: Tid för förflyttning och trädval minskas/försvinner ju och det behövs ju heller ingen planering av stickvägar, då dessa redan är gjorda av mig. Eller menar du kanske just själva upparbetningen? Förstår iaf inte varför det skulle ta längre tid.

Mvh
Kungsis

   TS
Användarvisningsbild

Re: Halvmanuell gallring?

mb-man  
#437533 Du skrev ju att vi tar de grova träden! Det gäller inte mig iallafall! Givetvis ser man inte runt hela trädet men det gäller ju även för mindre skördare. Då kan man som sagt stämpla beståndet. Om markägaren vill är det inget problem för oss att ha 30m mellan vägarna och mellanzonsfälla.
2,4m breda vägar blir det värre med! :wink: Vad skotar du med om du kan ha så smala vägar? Tex en Malwa är väl 2,15m bred då räcker det inte med 2,4m väg. Måste tänka på att träden växer vilket gör vägen smalare med tiden.
Vad gäller upparbetningen är det svårt att se om de fällda träden spänner mot något träd eller liknande så det kan bli släpskador särskilt om det ligger många på samma ställe. Jag tänkte på mellanzonsfällda träd som man tar från toppen och drar ut det tar längre tid än att fälla det själv.

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

kungsis  
#437666
mb-man skrev:Du skrev ju att vi tar de grova träden! Det gäller inte mig iallafall! Givetvis ser man inte runt hela trädet men det gäller ju även för mindre skördare. Då kan man som sagt stämpla beståndet. Om markägaren vill är det inget problem för oss att ha 30m mellan vägarna och mellanzonsfälla.
2,4m breda vägar blir det värre med! :wink: Vad skotar du med om du kan ha så smala vägar? Tex en Malwa är väl 2,15m bred då räcker det inte med 2,4m väg. Måste tänka på att träden växer vilket gör vägen smalare med tiden.
Vad gäller upparbetningen är det svårt att se om de fällda träden spänner mot något träd eller liknande så det kan bli släpskador särskilt om det ligger många på samma ställe. Jag tänkte på mellanzonsfällda träd som man tar från toppen och drar ut det tar längre tid än att fälla det själv.


Jag tror att vi reagerar hårdare än nödvändigt på ordval och liknande. Jag skrev inte att alla tar de grova träden. Men jag vet att det förekommer och även så vet jag att det är pga önskan från skogsägaren, för att få ut mera pengar från skogen. Kan dra mig till minnes iaf 2 exempel inom min bekantskapskrets.
Resonemanget att träden växer med tiden och därför skulle det kräva bredare gator instämmer jag inte i. Jag vet iaf inte hur maskinerna ser ut om 20-25år och då tänker jag inte redan idag göra något annat än vad som idag behövs. Fast 2,4m kanske är lite snålt alltid, men iaf ett riktmått. Det går ju aldrig att göra allt som man vill/har tänkt i skogen vettja.
Sedan var ju tanken ju inte att låta skördaren dra ut träden. Det skulle jag ju själv göra, i lugn och ro. Och det kan jag nog lova skulle innebära mindre skador på kvarvarande träd.
Och vad gäller möjligheten att göra bra trädval, så kan jag omöjligen förstå hur en maskin som sticker i en kran, i ett tätt bestånd, skulle kunna göra samma bedömning som en som bara står ett par meter bredvid. Och av de maskiner jag sett, så har alla beståndsgående haft sin förarhytt på betydligt högre höjd, dvs man hamnar ju med sikten i ett område som inte rensat sig från grenar lika mycket. Dock är jag väl inte tjurigare än att jag kan inse att med rätt förare, stämpling och manuellfällning av de träd som inte nås, så går det säkert att göra ett bra jobb, som får godkänt av mig. Under förutsättningar då att maskinen inte är mera krävande på utrymme än vad en beståndsgående är.
Fast fortfarande vill jag nog försöka hugga själv, men få hjälp med kvistning/kapning pga ryggproblem.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

Storken  
#437670 Tycker det låter mer och mer som att du ska ha en traktorprocessor...

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#437703 Vägbredd är alltid intressant, varit med och huggit hemma , kört med Boxer för att konstatera att den breda vägen gick inte Boxer igenom 10 år senare

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

kungsis  
#437832
Storken skrev:Tycker det låter mer och mer som att du ska ha en traktorprocessor...


Jo, det lutar däråt. Men samtidigt så tvekar jag, då de är så sabla dyra. Det perfekta vore ju att hitta någon granne med en sådan maskin. Eller om man har tur och hittar en till överkomligt pris,

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

mikael_s  
#438013 Å andra sidan verkar de hålla värdet väldigt bra.

Förstår inte riktigt ditt resonemang med så liten vägbredd, 2.4m är ju snudd på förband i röjskog. Har man planterat i 2m förband blir det bra att ta ut en rad för att få ca 4m väg. Kronorna växer ihop förvånansvärt snabbt och efter andra gallring är det i stort sett inte vägen bredare än vad du har mellan resten av träden i beståndet.

Vi har fått förstagallrat med 560 och det ser väldigt fint ut, fantastiskt smidig maskin som inte kräver enorma vägar (med bra förare som vanligt såklart).

Användarvisningsbild

Re: Halvmanuell gallring?

Janne Deutz  
#438503
kungsis skrev:Jag har inställningen att jag absolut inte vill släppa in en skördare i 1.a gallring. Problemet är bara att skogen växer så jag börjar få svårt att hinna med (iaf om jag ska ha skogen som jag själv vill) och jag har även råkat ut för problem med ryggen. Det har gjort att jag funderat på framtiden. Vad tror ni skogsbolagen säger om jag vill välja träden själv, fälla dem och vinscha fram dem, obearbetade till större basväg och där låta en skördare bearbeta dem. Vinsten med det hela skulle väl vara att jag kan göra ett bra val av vilka träd som ska bort, jag får mindre med körskador och det bör väl även bli billigare än att låta den ta hand om allt. Blir väl ungefär som att köra med traktorprocessor antar jag.
Synpunkter tack :smile:

Mvh
Kungsis



Hej Kungsis

Beroende på hur aktiv du är och hur mycket då ändå kan hålla på eå är en Hypro 300 ett perfekt alternativ och en liten traktor att hänga den på . Har du Traktor Själv ? och huggarvagn som du själv skotar ut ditt virke med ?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).