Gallring

Halvmanuell gallring?

34 inlägg 12737 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

kungsis  
#438651 Jo, jag har en Fiat 680 med kran och vagn och ett par traktorer till. Men problemet är att jag har överdj.... problem med att framföra ett fordon just nu, pga ryggproblem. Och inte blir det väl bättre av att gå och hugga med motorsåg. Hade läget varit som för några månader sedan, hade jag aldrig startat denna tråd. Så visst, en hypro vore finfint, då jag kan sitta kortare sträckor i en traktor och jag har inte gett upphoppet om att det väl iaf ska bli lite bättre med tiden. Men samtidigt är jag för mycket uppvuxen i företagaranda, eller vad man kan kalla det och allt som inköps övervägs i hur pass nödvändigt det är och även om det går att lösa på andra sett. Tyvärr så blir t.ex en Hypro för dyr. Då tror jag snarare att det är bättre affär att jag själv går och stämplar och låter någon annan manuellhugga. Det rör sig väl bara om ca 3-5ha förstagallring inom närmaste 5åren.
Men vem vet. Springer jag på ett aggregat till rätt pris, som jag vet att jag kan sälja om och få det mesta tillbaka, så kanske det kan bli affär.

Mvh
Kungsis

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#438663 Verkar som att på kort tid så kan man få pengarna tillbaka på en processor

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

mrvimek  
#438764
kungsis skrev:Jovisst vore det bra om man hittade en bra skördarförare med en mindre (liten) maskin, som man vet gör ett bra jobb. Men jag vet inte om någon och det är det som är problemet. Om ni känner till någon i mina trakter så får ni gärna tipsa. Skogsbolagen jag har kontakt med har bara stora JD och Eco Log el. liknande i samma storleksklass i kombination med förare som främst (endast?) ser till hög produktion/avkastning. Och visst, det är ju en avvägning i hur mycket det får kosta och det är väl även en anledning till att jag inte vill släppa in en skördare i min gallringsskog, då jag tror att det skulle bli så att jag får betala om jag ska få det lika bra som jag vill ha det (om jag nu överhuvudtaget hittar någon som ställer upp). Att hänga på ett aggregat på traktorn vore bra, men de kostar ju en bra slant. Så för att återgå till egentliga frågan. Tror ni att det går att få ett skogsbolag att ställa upp på min ide?

Mvh
Kungsis
vart i landet håller du hus ?

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

kungsis  
#439137
mrvimek skrev: vart i landet håller du hus ?


Nordvästra delen av Motala, nästan i Närke. Hör gärna av dig om det kan vara intressant. Fast jag gillar att vara ute i god tid, vilket i detta fallet innebär att det kan vara lagom med gallring om 3-5år. Bara så du vet.

Mvh
Kungsis

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).