Gallring

Halvmanuell gallring?

34 inlägg 12739 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Halvmanuell gallring?

kungsis  
#436449 Jag har inställningen att jag absolut inte vill släppa in en skördare i 1.a gallring. Problemet är bara att skogen växer så jag börjar få svårt att hinna med (iaf om jag ska ha skogen som jag själv vill) och jag har även råkat ut för problem med ryggen. Det har gjort att jag funderat på framtiden. Vad tror ni skogsbolagen säger om jag vill välja träden själv, fälla dem och vinscha fram dem, obearbetade till större basväg och där låta en skördare bearbeta dem. Vinsten med det hela skulle väl vara att jag kan göra ett bra val av vilka träd som ska bort, jag får mindre med körskador och det bör väl även bli billigare än att låta den ta hand om allt. Blir väl ungefär som att köra med traktorprocessor antar jag.
Synpunkter tack :smile:

Mvh
Kungsis



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436465 Leta reda på en skördarförare du litar på och stämpla gallringen åt honom. Sedan kan du vara med och mellanzonsfälla. Låt skördaren gå på timme, så stor skillnad mot ackordlista kan det inte bli i slutändan.

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

alias  
#436479
busholle skrev:Leta reda på en skördarförare du litar på och stämpla gallringen åt honom. Sedan kan du vara med och mellanzonsfälla. Låt skördaren gå på timme, så stor skillnad mot ackordlista kan det inte bli i slutändan.


Tror också mer på alternativet med att förstämpla vilka träd som skall bort och sedan ev. mellanzonsfälla om det behövs.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

Jckssn  
#436480 Om du ändå ska vinscha fram träden till en väg med traktor är det inte lika bra då att ha processor på traktorn och upparbeta träden?

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

Kaipa  
#436487 Alternativt att låta en beståndsgående maskin typ Malwa, Finntrac eller Wimek göra jobbet. Dom är så smidiga så att det blir inga körvägar efter dom och inga markskador hellre. Men du kanske har för grov skog för dessa maskiner.

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

isteskog  
#436491 Håller med Busholle :geek:

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

Trocadero  
#436510 Håller också med busholle.
Det finns ju förare som är jättebra också och som tycker att det viktigaste är att se till att beståndet blir bra efter gallringen. Jag har hittat en sådan och när han har kört blir det bättre än om jag skulle gjort jobbet själv.
Sedan finns det ju andra förare där det inte ser något vidare ut efter gallringen med körskador och alldeles för högt uttag i första gallringarna och dom vill i alla fall jag inte ha.
Prata med folk och åk runt och kolla på förstagallringar som ser ut som du vill ha dom och fråga markägaren vem som kört.

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

kungsis  
#436662 Jovisst vore det bra om man hittade en bra skördarförare med en mindre (liten) maskin, som man vet gör ett bra jobb. Men jag vet inte om någon och det är det som är problemet. Om ni känner till någon i mina trakter så får ni gärna tipsa. Skogsbolagen jag har kontakt med har bara stora JD och Eco Log el. liknande i samma storleksklass i kombination med förare som främst (endast?) ser till hög produktion/avkastning. Och visst, det är ju en avvägning i hur mycket det får kosta och det är väl även en anledning till att jag inte vill släppa in en skördare i min gallringsskog, då jag tror att det skulle bli så att jag får betala om jag ska få det lika bra som jag vill ha det (om jag nu överhuvudtaget hittar någon som ställer upp). Att hänga på ett aggregat på traktorn vore bra, men de kostar ju en bra slant. Så för att återgå till egentliga frågan. Tror ni att det går att få ett skogsbolag att ställa upp på min ide?

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

kungsis  
#436663 Jag kan tillägga att jag under några mässor jag varit på (bl.a gallringsdagarna), gått runt bland maskintillverkarna och frågat om de vet om det finns någon maskin i mina trakter, men inte hittat någon.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

isteskog  
#436671 Låter märkligt Kungsis! Till och med här uppe i Södra Norrland så börjar det komma beståndsgående skördare. :???:

Användarvisningsbild

Re: Halvmanuell gallring?

Vardon  
#436674 Var håller du hus?

Jag fick typ välja mellan H8 och eco log 560 för en vecka sedan

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436675 Tror att du skulle tröttna rätt så fort när din basväg blir så full av okvistade träd så du inte vet vart du ska vägen. Varför inte köra fram dem okvistade till flisning?

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

Axl  
#436681 Vill du skota själv? En stickvägsgående skördare behöver inte mer plats än du behöver med traktorn, kombinera det med stämpling och mellanzonsfällning om du vill. Tycker du det blir för stort så kan det inte vara något problem att få tag i en Sampo eller H8. Var har du skogen?

Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

kungsis  
#436687 Jag har en granne som har en Snorre och det är inte omöjligt att han tar åt sig arbete eller att jag kan låna den. Jag vet om en person som har en H8, men han verkar bara köra lite extra på fritiden och verkar ha mera jobb än han hinner med. Eco log 560 håller en storlek som diskvalificerar den direkt. Jag håller till i nordvästra delen av Östergötland. Satt förövrigt och glodde runt lite och hittade en firma som heter Markskoningsgruppen http://www.markskoningsgruppen.se/. Ska försöka hinna och ringa dem i morgon.

Mvh
Kungsis

   TS
Avatar Fallback

Re: Halvmanuell gallring?

Axl  
#436693 tittade du på ytorna som var körda med stickvägsgående på gallringsdagarna? Jag tyckte inte dom var helt representativa för hur det brukar se ut men ändå goda exempel på vad som går att göra om man anstränger sig lite.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).