Gallring

Röjning inför gallring

40 inlägg 15870 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

T Landström  
#435736
ananders skrev:
Att priserna till producenten av råvaran till industrin ska gå upp tror jag tyvärr inte mycket på. Allt går ju ut på att effektivisera, rationalisera så att produkterna ut till konsumenterna blir så billiga som möjligt. Så att de i sin tur kan hålla uppe konsumtionen och tillväxten. På min arbetsplats betyder det att vi vart år ska bli minst 5% effektivare vart år. Detta kan lösas genom att vi arbetar effektivare, sänker kostnader, bruka mer mark med samma resurser eller helst mindre men resultatet bör var det samma eller helst högre per produktions enhet (per hektar).

Så vi får helt enkelt finna nya metoder för att producera virket billigare till industrin.


Jag som jobbar i byggbranschen kan ju inte påstå att den förädlade produktens pris sjunker...vilket den borde om råvaran blir billigare och billigare... ;)
Va det inte för något år sedan som råvarupriset på olja va lågt...och då sjönk ju även priset på bensin och diesel...

Malwa
Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

JPW  
#435742
T Landström skrev:
ananders skrev:
Att priserna till producenten av råvaran till industrin ska gå upp tror jag tyvärr inte mycket på. Allt går ju ut på att effektivisera, rationalisera så att produkterna ut till konsumenterna blir så billiga som möjligt. Så att de i sin tur kan hålla uppe konsumtionen och tillväxten. På min arbetsplats betyder det att vi vart år ska bli minst 5% effektivare vart år. Detta kan lösas genom att vi arbetar effektivare, sänker kostnader, bruka mer mark med samma resurser eller helst mindre men resultatet bör var det samma eller helst högre per produktions enhet (per hektar).

Så vi får helt enkelt finna nya metoder för att producera virket billigare till industrin.


Jag som jobbar i byggbranschen kan ju inte påstå att den förädlade produktens pris sjunker...vilket den borde om råvaran blir billigare och billigare... ;)
Va det inte för något år sedan som råvarupriset på olja va lågt...och då sjönk ju även priset på bensin och diesel...


Jag har naturligtvis ingen insikt över huvud taget, men jag tror att råvarans pris är en försvinnande liten andel av produkternas pris. Skogsindustrin genererar stora mervärden, men ytterst lite av dessa når virkessäljaren. Varför? Därför att de inte måste betala bättre. Och jag tycker, rent känslomässigt, att när jag måste betala för att ge dessa drakar mitt virke då har det gått alldeles för långt. Kan man inte nå gallringseffekten utan att ta ut virket ur skogen? Om gallring är en förlustaffär, då finns det väl många alternativ, att tex strunta i att samla ihop virket borde väl göra kostnaden lägre? Kan man se förstagallring som en mycket grov röjning istället?

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

isteskog  
#435752 Skogsskadeskyddet då? Blir ju virke som kusarna kan yngla i?

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435754 Oftast är det, det bästa i ett eftersatt bestånd att göra en rejäl underväxtröjning och skjuta upp gallringen något år. Men det är en arbetskrävande röjning och den markägare som inte röjt förut lär inte göra det sen heller.

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435952 Kommer åtskilliga tåg från Norge till Sverige i veckan med massaved som håller priset nere då det sista åren har minskat på industrin i Norge

Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

Fredrik Reuter  
#435994 Hej,
Får vara lite tråkig och börja med att det allt som oftast är det som står i kontraktet mellan virkesköparen och skogsentreprenören som gäller.
De kontrakt jag hört om det senaste är att underväxtröjning oftast skall vara utförd innan gallring och genom det så kan man som skogsentreprenör åberopa avtalet och virkesköparen får ombesörja röjning. Sedan vet jag inte riktigt vad som är vanligast, om skogsbolaget tar smällen de gånger det gäller eller om de lägger det på skogsägaren, troligtvis det senare i normalfallet?

Sedan kan det ju skilja otroligt mycket på förröjningar och förröjningar beroende på hur beståndet ser ut. Om vi skippar gravt eftersatta områden så tycker jag personligen efter min tid i en gallringsskördare att för hård förröjning inte är optimalt. Själva röjningen blir då väldigt dyr då det är krävande att vräka omkull träd upp till 10 cm BHD (typ) och oftast är dessa träd inget problem att hugga med, visst, medelstammen sjunker men samtidigt blir det mer virke i massahögen och liggandes kvar i beståndet skapar de bara otyg. Tänker då på gran och barkborre, problem att gå i skogen (hinder) och ett aber för skotaren som troligtvis kommer få kämpa med att sålla ur dessa ur virkesknippena.

Det viktigaste tycker jag är att få bort all klen underväxt (ej gagnvirke) som stör både matning och sikt. En sådan röjning blir oftast ganska kostnadseffektiv då röjaren kan svepröja och närapå springa över beståndet.

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436012 Om entreprenören ska hantera det professionellt då ska det avtalas om att allt ska vara förröjt. Är det inte förröjt då ska entreprenören beställa röjning och ta fakturan i första svängen. Sen ska han fakturera beställaren med ett påslag på 10-15%. Extra flyttning ska också debiteras om entreprenören har flyttat till ett skifte som visar sig oröjt.

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#436054 Men är det röjt från början så det gynnat virket så är väl det bättre, är väl där förtjänsten för skogsägaren ligger

Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

Fredrik Reuter  
#436055
bengt.a skrev:Men är det röjt från början så det gynnat virket så är väl det bättre, är väl där förtjänsten för skogsägaren ligger

Jag håller med.

bgl skrev:Slutsatsen här blir nog den samma som i en annan tråd.
Mycket hård röjning, ända ner mot 1500 stammar kvar är det ofrånkomliga alternativet.
Medför 2 fördelar, grövre medelstam i uttaget i 1:a gallringen och möjlighet att göra denna 1:a gallring vid senare tidpunkt.

En liten passus bara, 1.500 stam/ha efter röjning kan vara lite beroende på bonitet. Har gallringsdagarna i färskt minne, ex Sydveds gallringsyta som ni kan se här: http://gallringsdagar.se/gallringsdata/ ... l-gd16.pdf

Tror inte det var någon som klagade på dålig underväxtröjning i något av dessa bestånd, ändå hade vissa över 3.000 stam/ha innan gallring.

Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

RTH  
#436087 Här i Finland betalas ett högre rotpris på förröjda bestånd. Finns behovet förröjs det nästan alltid, maskintaxan är fixerad vid volymer, uttag och övriga rörliga faktorer.

Dvs i slutändan står skogsägaren alltid för kostnaden

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).