Gallring

Röjning inför gallring

40 inlägg 15868 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

svampbob  
#435328 Jag förstår Moaims dilemma. Vrkesköparna vill ha bra relationer till virkessäljarna. Det blir svårt att göra affärer fler gånger med en säljare och säljaren blev skyldig för en utförd gallring.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

machonisti  
#435348 Svagaste parten tar smällen!

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435378 Ser också 1a gallring som skogsvård

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435402 Må så vara men huvuddelen av skogsägarna svider det nog för när de ser massavedstravarna vid vägen och vet att de kommer att få en faktura istället för en liten slant. Den dagen gallringarna inte ger ett netto kommer gallringarna att minska drastiskt. Entreprenörerna kommer inte att ha råd att ta smällen i längden.

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

bgl  
#435413 Slutsatsen här blir nog den samma som i en annan tråd.
Mycket hård röjning, ända ner mot 1500 stammar kvar är det ofrånkomliga alternativet.
Medför 2 fördelar, grövre medelstam i uttaget i 1:a gallringen och möjlighet att göra denna 1:a gallring vid senare tidpunkt.

Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

ananders  
#435415 Jag gallrade ett område i somras, där fick jag skriva under ett kontrakt för skogsvård (förröjning) och ett kontrakt för gallringen. På detta sätt hölls röjningen och gallringen isär så jag fick en separat faktura för röjningen så den redovisades aldrig ihop med gallringen.

Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435434
ananders skrev:Jag gallrade ett område i somras, där fick jag skriva under ett kontrakt för skogsvård (förröjning) och ett kontrakt för gallringen. På detta sätt hölls röjningen och gallringen isär så jag fick en separat faktura för röjningen så den redovisades aldrig ihop med gallringen.

Gick förröjning + gallring ihop sig?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

ananders  
#435439
Niking skrev:
ananders skrev:Jag gallrade ett område i somras, där fick jag skriva under ett kontrakt för skogsvård (förröjning) och ett kontrakt för gallringen. På detta sätt hölls röjningen och gallringen isär så jag fick en separat faktura för röjningen så den redovisades aldrig ihop med gallringen.

Gick förröjning + gallring ihop sig?
/Niklas


Nu var detta ingen ordinär första gallring utan en blötmarksgallring, myrgallring som i stort sett stått utan åtgärd sedan tidernas begynnelse. Mycket var grovt runt hela kantzonen men tätt och behovet av förröjning var stort och uttaget var stort.. Hela området var på ca 10 hektar och gav ett netto efter röjning och avverkningskostnad på ca 100.000 kr.
Lägger med ett par bilder som ger en liten bild av gallringen och jag tror att bilderna är tagna på ungefär samma plats.

Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435440 Ja, är det grovt, så blir det ju fortfarande ett netto.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

JPW  
#435471 Jag tycker det helt och hållet är virkesköparna som ska ta alla smällar. De kan inte förvänta sig att få köpa virke för lägre kostnad än vad det kostar att producera. Om gallring inkl förröjning inte går plus kommer väldigt många att strunta i gallring, kanske rent av börja tunna ut lite med motorsåg/röjsåg och låta ligga istället för att föda de giriga bolagen med gratis virke. Om snåljåparna inte betalar bättre än så då ska de inte få något alls.

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435616
JPW skrev:Jag tycker det helt och hållet är virkesköparna som ska ta alla smällar. De kan inte förvänta sig att få köpa virke för lägre kostnad än vad det kostar att producera. Om gallring inkl förröjning inte går plus kommer väldigt många att strunta i gallring, kanske rent av börja tunna ut lite med motorsåg/röjsåg och låta ligga istället för att föda de giriga bolagen med gratis virke. Om snåljåparna inte betalar bättre än så då ska de inte få något alls.


Nu tror t.o.m jag att du tänker helt fel, varför ska uppköparen stå för skogsägarens dumsnålhet att inte röja

Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

machonisti  
#435631 Normala marknadsregler röjer bort ickeröjande skogsägare från intressanta kartan, eller???

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

Värmlänning  
#435657
JPW skrev:Jag tycker det helt och hållet är virkesköparna som ska ta alla smällar. De kan inte förvänta sig att få köpa virke för lägre kostnad än vad det kostar att producera. Om gallring inkl förröjning inte går plus kommer väldigt många att strunta i gallring, kanske rent av börja tunna ut lite med motorsåg/röjsåg och låta ligga istället för att föda de giriga bolagen med gratis virke. Om snåljåparna inte betalar bättre än så då ska de inte få något alls.

Hur tänkte du nu?

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

JPW  
#435705
Värmlänning skrev:
JPW skrev:Jag tycker det helt och hållet är virkesköparna som ska ta alla smällar. De kan inte förvänta sig att få köpa virke för lägre kostnad än vad det kostar att producera. Om gallring inkl förröjning inte går plus kommer väldigt många att strunta i gallring, kanske rent av börja tunna ut lite med motorsåg/röjsåg och låta ligga istället för att föda de giriga bolagen med gratis virke. Om snåljåparna inte betalar bättre än så då ska de inte få något alls.

Hur tänkte du nu?


Ah, ser nu att jag som vanligt skriver illa, och i lite lätt affekt. Givetvis ska skogsägaren ta utgifterna för avverkning och skogsskötsel, det är ju hans egen skog. Det jag reagerar på är att virkespriserna tillåts sjunka kontinuerligt och nu är de så låga att det ofta inte ens lönar sig att gallra. I praktiken måste man då betala för att förse industrin med virke. Det är helt vansinnigt, men anses i industrin som helt i sin ordning. Precis som att en vanlig konsument skulle få betalt för att ta med sig en liter mjölk från ICA. Virkespriserna måste naturligtvis justeras så att skogsodling är lönsamt.

Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

ananders  
#435719
JPW skrev:
Värmlänning skrev:
JPW skrev:Jag tycker det helt och hållet är virkesköparna som ska ta alla smällar. De kan inte förvänta sig att få köpa virke för lägre kostnad än vad det kostar att producera. Om gallring inkl förröjning inte går plus kommer väldigt många att strunta i gallring, kanske rent av börja tunna ut lite med motorsåg/röjsåg och låta ligga istället för att föda de giriga bolagen med gratis virke. Om snåljåparna inte betalar bättre än så då ska de inte få något alls.

Hur tänkte du nu?


Ah, ser nu att jag som vanligt skriver illa, och i lite lätt affekt. Givetvis ska skogsägaren ta utgifterna för avverkning och skogsskötsel, det är ju hans egen skog. Det jag reagerar på är att virkespriserna tillåts sjunka kontinuerligt och nu är de så låga att det ofta inte ens lönar sig att gallra. I praktiken måste man då betala för att förse industrin med virke. Det är helt vansinnigt, men anses i industrin som helt i sin ordning. Precis som att en vanlig konsument skulle få betalt för att ta med sig en liter mjölk från ICA. Virkespriserna måste naturligtvis justeras så att skogsodling är lönsamt.


Att priserna till producenten av råvaran till industrin ska gå upp tror jag tyvärr inte mycket på. Allt går ju ut på att effektivisera, rationalisera så att produkterna ut till konsumenterna blir så billiga som möjligt. Så att de i sin tur kan hålla uppe konsumtionen och tillväxten. På min arbetsplats betyder det att vi vart år ska bli minst 5% effektivare vart år. Detta kan lösas genom att vi arbetar effektivare, sänker kostnader, bruka mer mark med samma resurser eller helst mindre men resultatet bör var det samma eller helst högre per produktions enhet (per hektar).

Så vi får helt enkelt finna nya metoder för att producera virket billigare till industrin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).