Gallring

Röjning inför gallring

40 inlägg 15866 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjning inför gallring

moiam  
#435139 Hej!

Jag tänkte kolla vad andra här tycker. När vi kör i skogen i gallring så är det ganska ofta inte röjt i tid och detta får då göras innan gallringen för det över huvud taget ska gå att gallra.

Problemet som uppstår då är att det blir en kostnad. Denna kostnaden anses då att gallringen ska täcka. Då förväntas vi som entreprenörer få mindre så gallringen inte går back. I mitt huvud så blir det fel. Det är ju inte vi som missat röjningen som värde gjorts långt tidigare.

Det är ju som om man ska lägga kostnader för spolarvätska under samma pott som tvätt av bil.

Vad tycker andra om detta?



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

isteskog  
#435140 Underväxtröjning inför gallring är en skogsvårdskostnad enligt mig! :geek:

Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

Sunilorblede  
#435141 Hej,

Utveckla gärna på vilket sätt du menar att "då förväntas vi entreprenörer få mindre" och hur det blir så i verkligheten? För inte är det väl nån som bestämmer priset som rent ut säger "här är det oröjt, då får ni x kr mindre för att skogsägaren inte ska gå back"..eller?

Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

moiam  
#435145 Ja det är ju så att det inte sägs så rakt ut, men pratet går ju i de banorna. Virkesköpare kan säga: "Försök att tala om för en markägare att se får betala istället för att få något över" eller kommentera gallringskostnaderna och ifrågasätta när det är knapert och nästan inte går ihop. Än har vi inte rakt fram fått uppmaningen att dra ner kostnaden, men det pratas så mycket om det magiska + resultatet att det är uppenbart att om vi tar mer än vad virket ger så kommer det inte vara uppskattat. Det är svårt att sätta ord på många diskussioner och ordväxlingar man har dagligen, men jag tror att många entreprenörer med mig känner en press från virkesköpare att det måste lösas annars hänger jobbet löst.

Det blir draget nu till sin spets för nu kommer ett projekt som inte går ihop alls.

Röjning innan och låååång skotväg. Jag tänker inte backa ner på kostnaderna utan tänker ta den striden och se vad som händer.

Som sagt. Har svårt att återge i detalj vad som sägs och hur diskussionerna går. Kan förstå att det iom det blir luddigt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435160 Avverkningskostnaden blir ju lägre om man tar bort dom klenaste stammarna. Så man får grövre medelstam. Det vill säga att tar ordentligt när man förröjer.

När vi förstagallrade sist. Så sas det att skulle det göra 30 kr fub i lägre avverkningskostnad.
Eftersom förröjningen var i egen regi så var det ren förtjänst. :wink:

Dom kan ju inte komma här o skylla ifrån sig tidigare vanvård. Då får man ta den försenade röjningskostnaden nu. :smile:

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

ÅsaNisse  
#435169 Varför röjer man inte så att huvudstammarna slipper konkurrera om växtkraften? :surp: För mig obegripligt.

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

bgl  
#435217 Finns en tråd från 2013 på ungefär samma tema. Börjar med inlägg 214735.
Den tråden dog snabbt, kan kanske ses tillsammans med denna?

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

jannee  
#435219 Är det inte så enkelt att en röjning helst 2 år innan gallring betalar sig själv. Ni behöver inte klippa av stammar som ej ska upparbetas, synfältet över gallringen ökar i.o.m.d.blir gallringen bättre gjord men framförallt snabbare utförd. Röjer man tillräckligt bra ökar medeldiametern. Det högre nettot kompenserar mer än väl röjningskostnaden.
En skogsröjare för 350 kr/tim är betydligt effektivare än en skördare för 900 kr/tim när det gäller att röja :grin:

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

Sture Andersson  
#435224 I min värd är det rätt otroligt tro att en gallring ska gå plus om man inte har röjt före gallring .Och resultat lär väl inte bli så bra heller om man ska sitta och titta rakt in i en vägg av busk och trä.

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435233 Men så länge det finns entreprenörer som går med på att ta den ekonomiska smällen själva i oröjda bestånd så går det väl bra?

Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

Huggar Herman  
#435235 Om jag som markägare har fuskat med röjning så är det väl bara jag själv och ingen annan som ska behöva ta smällen för det?
Framför allt så ska inte entreprenören som gör jobbet straffas för att jag inte har gjort det jag ska!
Röjningen är ju en kostnad som ligger med i kalkylen. Om man skiter i den för att spara pengar (Oerhört dumsnålt och korkat enligt mig.) så kommer ju givetvis den kostnaden att skjutas på framtiden.
Jag tycker nog att även förstagallring ska ses som en skötselåtgärd som får lov att kosta pengar.
Blir genast misstänksam mot de virkesköpare som lovar "ett högt gallringsnetto". Då har man oftast gjort ett för stort uttag som kommer att straffa sig i slutänden genom ett lägre slutavverkningsnetto.
Fast det kanske inte drabbar den som beställer gallringen, men det borde gå under avdelningen byxkissande vid kallt väder.

Användarvisningsbild

Re: Röjning inför gallring

moiam  
#435241 Kul att det är många som reagerar. Och kul att jag inte verkar vara ensam i mitt tänk.

Smart jannee med argumentet att en röjning i tid lönar sig.

Skogsola :) Ja tyvärr är det många entreprenörer tycker jag som skjuter sig själva i foten genom att tyst acceptera och foga sig i negativa saker.

Huggar Herman. Precis! Tyvärr verkar det vara en kulturgrej (iallafall här hos mig) att oavsett vad så ska en gallring inte gå minus. Det är tabu att prata så...

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

Icegrip  
#435255 Kör på din linje! Klart du inte ska dra ner på kostnaderna bara för att glädja någon markägare/virkesköpare med ett positivt netto på gallringen.

Jag tycker att det är virkesköparens uppgift att förklara för markägaren vilka faktorer som påverkar netto vid gallring.

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

Amatörhuggare 62  
#435292
1486151180_20161228_131444.jpg
1486151180_20161228_131444.jpg
Här skall gallras om 2 år.

Avatar Fallback

Re: Röjning inför gallring

isteskog  
#435294 Så ska det se ut .... :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).