Gallring

Hur många m3f per tank vid gallring?

4 inlägg 3565 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur många m3f per tank vid gallring?

Frigge  
#432267 Hej!

Jag undrar om någon har en aning om hur många m3f man sågar per tank med MS 201 M-tronic. Jag vet ju att det har stor betydelse hur grova träden är och vem som håller i sågen osv. Gör ett försök i alla fall, rent generellt. Tänk er klenare gallring, medel stamdiameter kring 10-13 cm.

Från och med nu ska jag skriva upp hur många tankar jag sågar men det vore roligt om någon kan ge mig en fingervisning hur det kan ligga till.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Hur många m3f per tank vid gallring?

svampbob  
#432272 Jag har inte gallrat så väldigt mycket med min 201 men gissar på 0,3 m3f

Avatar Fallback

Re: Hur många m3f per tank vid gallring?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#432305 På en liten stihl så skulle jag gissa på 0,3-0,5. Baserat på 35-40 min per tank.

Avatar Fallback

Re: Hur många m3f per tank vid gallring?

Frigge  
#432310 Jag har lite liknande funderingar som dig busholle. I lördags blev det sju tankar på 6h inklusive matpaus och kortare drickapauser. Tycker det är väldigt svårt att uppskatta hur mycket virke som ligger i skogen om man hållit på en 10-15 dagar. Då är det bra med lite riktlinjer att gå efter om man vet på ett ungefär hur många tankar man sågat.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).