Gallring

Lämpliga omloppstider och skötselplaner för tall och björk ?

3 inlägg 4961 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Lämpliga omloppstider och skötselplaner för tall och björk ?

skogshare  
#428789 Med tanke på hur mycket debattutrymme och tankemöda som på ett värdefullt sätt ingående sätt ägnas åt omloppstider, röjning och gallringsprogram när det gäller gran, vore det spännande om en liknande diskussion kan utvecklas också avseende tall, björk och blandskog. Gärna med utgångspunkt från konkreta exempel på olika boniteter, i olika delar av landet och även i övrigt under skilda förutsättningar.



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Lämpliga omloppstider och skötselplaner för tall och bjö

Torbjörn Johnsen  
#429191 Helt klart ett intressant diskussionsämne @skogshare! Tyvärr är det väl så att det är betydligt tunnare med fakta och forskning när det gäller både blandskog och björk. Det gjordes en del forskning om gran under björkskärm på 80-talet både av SLU och jag vet att Skogsstyrelsen också jobbade med skärm över gran av olika typer, både gran under samtidigt etablerad björk och gran under skärm av äldre tall (Kronobergsmetoden eller nåt liknande).

Tittar man t ex på Kunskap direkt (heter numera Skogskunskap) så finns ganska lite information om skötsel av blandbestånd. Det jag kan hitta handlar om röjning: http://www.skogskunskap.se/skota-barrsk ... d-rojning/

Gran under skärm: http://www.skogskunskap.se/skota-barrsk ... der-skarm/

Det skulle vara intressant att få dela erfarenheter och kanske se lite bilder från medlemmarnas egna blandskogar. Kombinationen av björk och tall som båda är utrymmeskrävande pionjärträdslag skulle vara intressant att se men även blandskog av tall och gran. Egentligen är det ju lite ensidigt att man ska välja t ex SI och gallringsmallar efter trädslag. Finns det gallringsmallar för blandskog?

Användarvisningsbild

Re: Lämpliga omloppstider och skötselplaner för tall och bjö

Höglandserik  
#434999 Det finns vissa studier som tittar på produktionen i blandbestånd mellan tall och björk och den visar på små skillnader. Dessutom finns det bra kvalitetseffekter av att blanda dem, kvaliteten på tallen blir bättre. Däremot är skötseln knepig, tror inte man har studerat anlagda bestånd utan naturligt uppkomna. Men tallen behöver nog ett försprång mot björken för att inte tappa i tillväxt i ungdomen. Björken och tallen behöver vara hyfsat samspelta i tillväxt och därför är väl den här blandningen mest lämplig på medelboniteter, typ T22, där tallen och björken är likvärdiga i tillväxt. Gallringsmallar, och framförallt röjningsmallar, saknas. Ska man ge sig på en gissning så får man tillämpa någon form av krongallring. Du tar bort de träd som är undertrycka men även träd som kam bli dominerande och försöker på så sätt upprätthålla en jämvikt mellan trädslagen. Detta är en personlig tolkning av vad jag läst i ämnet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).