Gallring

Vad tror ni om detta?

17 inlägg 8790 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad tror ni om detta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426781 Ja, så här ser det ut (jag kan alltid skylla på förre ägaren).

De flesta skulle tagit ner alla tre, men det blir allt en stor lucka då. Bhd på den i mitten knapp 2 dm. De kommer från samma rotsystem.

1482944660_20161228_132304.jpg


Jag tog ner den vänstra. Skall jag ta den högra också? Vad händer med rötan? Kan jag ta den 50 cm upp?


Senast redigerad av Mangan ons 28 dec 2016, 21:04, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om detta?

Blivande snickare  
#426793 Har du rötstopmedel (minns inte vad det heter :oops: ) att spraya på?
Antar att du har plusgrader där. Men jag skulle ta å spara den mittersta å spraya stubbarna på de två andra. Men det kanske är fel?
Granen klarar ju bevisligen av att stå tätt..

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om detta?

tallen100  
#426794 Svårt att säga men antingen hade jag nog tagit ner alla tre eller låtit alla stå kvar, tveksamt om det blir något av det där annat än röta...

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om detta?

Kristian84  
#426795 Hade jag kommit med maskin eller sågen där skulle dom få stå, eftersom de är samma rotsystem. Själv har ja försökt hitta svar på om de hjälper och hur länge de hjälper att hugge en 50cm stubbe men inte fått svar. Eftersom du redan tagit en så är de nog bara att hoppas att de inte går röta i dom andra två. Sen kanske dom inte har så stort ekonomiskt värde om några år, men dom hjälper ju omkringliggande skog nu. De blir högstubbar vid slutavverkning.

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om detta?

jannee  
#426801 Jag tar den vänstra och hoppas på att det inte blir någon röta i de andra två, fel eller rätt får framtiden utvisa.

Användarvisningsbild

Re: Vad tror ni om detta?

Göt  
#426812 Jag skulle ha sparat det mittersta, det är inte lätt du får olika råd

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om detta?

Umea  
#426820 Många goda råd !!

Lycka Till med ditt beslut !

Gott Nytt År !

Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om detta?

isteskog  
#426833 Skulle ha velat se topparna på de tre! Svårt att bedömma bara i brösthöjd .... :???:

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om detta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#426872 Den mittersta tillhör härskande skikt i bestånt. De andra två har klarat sig bra hitintills, definitivt medhärskande.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om detta?

isteskog  
#426877 Då har jag nog tagit den vänstra, den ser lite krokig ut! :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om detta?

80-90  
#426952 Om det inte blir för stort hål hade jag tagit alla !! Skulle nått få stå så vore de det i mitten !! Lite svårt å avgöra när man ser på bild !! Men tror nog du får till detta på ett bra sätt :-BD

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om detta?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427102 Två bilder på de kvarvarande. Från andra hållet då.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om detta?

80-90  
#427103 Jag hade nog tagit ner allt !!! Du har inte så du kan lägga vägen där ??

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om detta?

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427497 sett ur ett maskinavv. perspektiv är det väl bara att antingen lämna eller lägga vägen där och ta allt. för hand blir det kanske lite fler val och styrande faktorer.

köra ut med liten traktor över den där stubben blir nog inte riktigt bra. då är det lämna allt eller trädval kvar.

personligen tycker jag att "lämna allt" funkar , men i praktiken hade jag tagit 2 och lämnat den i mitten. :-) . rötrisken är väl svår att komma i från men spelar inte så stor roll om man jämför med att inte ha något alls där. att ta den ena höjer också rötrisken, då tycker jag att det är lika bra att helt enkelställa trädet.

ska man gissa något om hur det kommit att se ut om man lämnat allt, där är min personliga åsikt att stammen i mitten hade gått riktigt bra, nästan som det enkelställda runtomkring men flankerad av 2 lite sämre. Där den du redan tagit bort klarat sig sämst, då man kan gissa att den lutat en del extra med tjur osv som följd.

För att sammanfatta mitt resonemang så hade det från min synvinkel varit ekonomiskt bäst, utifrån formen för drivningen att lämna allt, men själv hade jag lämnat den i mitten. :-)

Avatar Fallback

Re: Vad tror ni om detta?

jannee  
#427500 Rötrisk???
Du har ju sprutan med dig jämt eller??
Har du inget urea hemma kan du ju alltid kissa (N 28 fungerar också) :grin:
Dock ska det göras omedelbart - och INTE vänta en kvart eller så, då är de försent = gäller att du är riktigt kissnödig när du börjar såga :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).