Gallring

Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

77 inlägg 32089 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

Torbjörn Johnsen  
#421720 Tiden går och skogen växer! På besök i mina värmländska hemtrakter under helgen passade jag på att kolla ett skogsbestånd som jag planterade i maj 1983. Hela beståndet var 5,2 ha och Innan stod där en pelarsal av gran som avverkades 1982. Ca 500 m3/ha vid 75 års ålder var det då vill jag minnas.

Nu är det nya beståndet 33 år gammalt (eller 37 år om man räknar in plantåldern för 2+2 barrotsplantorna). Det är gallrat två gånger varav första gången 2007 då främst löv togs ut (det var ganska stamtätt efter svag röjning och stort lövinnehåll) och sen en gång till 2012. De högsta granarna är nu 22-23 m höga håller 25 cm i brh diameter. Det bör ju innebära att de största träden har runt en halv kubik i volyminnehåll redan idag. Frågan är ju hur långt det är kvar innan slutavverkning och hur det här beståndet ska skötas fram tills dess?

Det är gallrat med stickvägsgående maskiner och närmast stickvägarna är det välgallrat och idag ganska lagomt stamtätt. i mitten mellan stickvägarna står det dock fler stammar per ha och här kan man se att en del av de klenare stammarna kommer att börja dö av och självgallra ganska snart. Tittar man bara där så skulle man vilja in med en gallring igen men om man gallrar mer så kommer man att ta ut en del träd i mittzonen som har "fullhöjd" och öppna upp beståndet tillfälligt med ökad stormrisk innan det sluter sig igen. Rekommendationen är ju tydlig om att inte gallra bestånd som överstiger 20 m höjd och totalt sett känns det inte som det här beståndet ska gallras mer.

Möjligen skulle ju en självverksam skogsägare kunna gå in ibland och gallra ut "självgallringsvirke" för att slippa se det stå och dö men det kan ju bli ganska dyrt om man inte kan göra jobbet själv (och bokföra en del av kostnaden på motions- & nöjeskontot).

Jag tycker det här exemplet tydligt belyser gallringsproblematiken på bra boniteter, Skogen växer mer ellermindre ifrån skogsägaren. Det är svårt att hinna med att gallra. Eller också ska det gallras på ett annat sätt. Oftare med mindre uttag eller stenhårt och tidigt?

Frågan uppstår också när ett sådant här bestånd ska slutavverkas? Hur länge kan det stå utan att självgallringen tar fart? Det här går ju självfallet att räkna ut med hjälp av en gallringsmall men nu hade jag inget relaskop med mig så indata saknas för tillfället. Men jag skulle gissa att det här beståndet är lämpligt att slutavverka om 20 år, vid knappa 60 års totalålder. Och då räcker det nog inte med 600 kbm/ha. Snacka om att skogen växer!



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

machonisti  
#421723 Grym tillväxt! Själv kommer jag inte i närheten!
Dylika bestånd borde ju vara attraktiva gallringsobjekt för köpare?

Avatar Fallback

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

isteskog  
#421727 Problemet är ju när man stickvägsgallrar! Bra, ibland lite för hårt, gallrat i närheten av stickvägen och sämre gallrat mellan vägarna. Jag tror mer på att man ändrar gallringmetod. Röj tidigt ett par gånger, gallra tidigt med beståndsgående maskiner och kör en till gallring med samma system inom 10år. Låt det sen stå!! Mycket kubik kommer det att bli och inte för grovt. Här uppe får vi sämre betalt när stockarna är grövre än 34cm i topp. Det måste ju bli en billig avverkning när det mesta är jämngrovt och stamtätt.
Men det viktigaste är ..... Röj tidigt och inte för snålt. :geek:

Avatar Fallback

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

Blivande snickare  
#421729 Säkert en häftig känsla att gå där när du vet att du själv planterat det! :grin: 8)

Avatar Fallback

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421732 Du har ingen uppfattning om stamantal, Torbjörn? Ser ut att ha växt bra där uppe i norra Sverige! :)
Jag håller lite med Isteskog, ofta när man ser maskin/stickvägsgallrat så är det väldigt stor spridning på diametern. Lämnade träd som ser ut att vara undertryckta mellan vägarna. Det sägs ju att det jämnar ut sig, men vete tusan.

Användarvisningsbild

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

Torbjörn Johnsen  
#421736 Norra och Norra @Mangan? Det är väl ungefär 4 mil till Götalandsgränsen och 30 mil till Norrlandsgärnsen :mrgreen:
Visst är det en häftig känsla @Blivande snickare! Och lite kluvet: Har jag blivit så gammal? Fast håller jag mig frisk och kry kan jag ju få se slutavverkning nr 2 på samma skogmark. Det ger ju ett perspektiv på hur snabbt skog faktiskt kan växa.

Jag har inget stamantal heller men ska nog försöka ta reda på lite mer data nästa gång jagkommer åt. Jag försöke dock uppskatta och gissar att det ligger runt 1000 st/ha. I alla fall mellan stickvägarna. Sen 4m stickväg med <20m avstånd. Diameterspridningen är ganska stor men jag tror men det beror främst på att det står klenare stammar kvar i mitten mellan vägarna. De står tillsammans med ganska grova stammar som finns även i "mittzonen" så jag tror att en väldigt försiktig låggallring i mittzon skulle ge ett helt annat intryck och att det då skulle uppfattas betydligt mindre diameterspridet. Och ja! Jag håller allt mer med om att röjningen är otroligt viktig för gallringsskogens framtida liv!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

loppan  
#421738 Våga tänk annorlunda.
Varför inte gå in med beståndsgående grupp och konsekvent undergallra i mellanzonerna.
Det blir säkert lite dyrare men det blir ett fint bestånd.

Annars så håller jag med föregående talare.
Ett sådant bestånd skall gallras tidigt två gånger med beståndsgående och slutavv. vid 60 års åldern.

Användarvisningsbild

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

Torbjörn Johnsen  
#421741 Jag får ta fram lite mer data och kolla igenom gallringsmallarna vad dom säger. Så får jag konsultera markägaren tillika min yngre bror om vilka alternativ han kan välja på :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

Vedproducent  
#421748 Lägger in ett exempel till angående tillväxt. Första gallringen gjordes vid 24 års ålder manuellt och utkört med fyrhjuling. Andra gallring vid 35 år med skördare och stickvägar. På fotot är skogen 42 år. Den har växt 2 år till efter fotot togs. Åldrarna är exklusive plantålder. Manuellhuggningen utan stickvägar vid 24 års ålder formade ett jämnt bestånd. Här blir det inga fler gallringar. Räknar med runt 700 m3 sk/ha vid 55 års ålder. Beståndet är drygt 20 hektar.

Avatar Fallback

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#421749 Mmm, där har du ved som räcker en livstid... :) Ser nästan ut som högörtstyp det där?
Senast redigerad av Mangan sön 04 dec 2016, 20:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

Torbjörn Johnsen  
#421750 Intressant @Vedproducent! Vart i landet finns den här skogen. Har du någon uppfattning om SI? Det ser ut som gammal åkermark eller ser jag fel?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

Vedproducent  
#421756 Ja det är gammal åkermark i norra Bohuslän. SI är satt försiktigt till G34 i skogsbruksplanen. Den är på vissa ställen betydligt högre men är ett snitt på en 25 hektars avdelning.

Avatar Fallback

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

Axl  
#421757 Det är nog så att har man inte gallrat i tid så är det bättre att låta bli. Har sett för många exempel på motsatsen. Det är ju inte hela världen om det självgallrar lite om du ändå har 600 m3 i slutavv

Avatar Fallback

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

bgl  
#421802 Håller med @vedproducent!
Den gamla tumregeln att aldrig gå in i ett granbestånd och gallra de sista 20 - 25 åren före slutavverkning ska nog vara huvudregel fortfarande.

Avatar Fallback

Re: Skogen växer så det knakar - hur ska man hinna gallra?

Axl  
#421818
bgl skrev:Håller med @vedproducent!
Den gamla tumregeln att aldrig gå in i ett granbestånd och gallra de sista 20 - 25 åren före slutavverkning ska nog vara huvudregel fortfarande.


Precis. Sena åtgärder i granskog tenderar att snarare skynda på än skjuta upp slutavverkningstidpunkten.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).