Låggallring lönsamt i tallskog

Malwa
 Svara  22 inlägg  3815 visningar  5 följer
Användarvisningsbild

Re: Låggallring lönsamt i tallskog

Älgfoderodlare skrev:Jag tror att den största skillnaden i varför vissa av oss resonerar olika, är förmodligen hur man tänker sig en framtida skogsåtgärd som skall vara av större mått med stora maskiner. Jag kommer nog aldrig mer att låta större maskiner än ATW eller skoter, åka i mina skogar. Självgallringsuttagen bär jag fram som helstockar eller upparbetar på plats o kör bort i skottkärra eller pulka. Så länge jag inte behöver avverka skog för att tjäna pengar på och prisnivåerna är så höga som de är på maskinella skogsåtgärder. Så gör man kanske oftare förluster än att få någon som helst vinst vid denna typer av försäljning av ens skog. Och vid de tillfällen jag låtit slutavverka, har man tyvärr känt sig lite lurad till slut. Mest tror jag för att den man står o förhandlar med. Inte tror att man har någon som helst kunskap om vad skog har för värde. Då tjänar den ett större syfte med vad jag tar ut själv för egen konsumtion och för vår framtid vad gäller CO2 inlagringen i många träd / areal !

Ta nu inte detta som kritik men jag är nyfiken på hur du tänkt när skogen är slutavverkningsmogen och du inte vill ha in större maskiner än ATV?

Malwa Gallring

#415642 Vid slutavverkning har man ju massor av ris att köra på, så med intelligenta förare får man inga skador även med större maskiner.

Användarvisningsbild

sundelius skrev:
Älgfoderodlare skrev:Jag tror att den största skillnaden i varför vissa av oss resonerar olika, är förmodligen hur man tänker sig en framtida skogsåtgärd som skall vara av större mått med stora maskiner. Jag kommer nog aldrig mer att låta större maskiner än ATW eller skoter, åka i mina skogar. Självgallringsuttagen bär jag fram som helstockar eller upparbetar på plats o kör bort i skottkärra eller pulka. Så länge jag inte behöver avverka skog för att tjäna pengar på och prisnivåerna är så höga som de är på maskinella skogsåtgärder. Så gör man kanske oftare förluster än att få någon som helst vinst vid denna typer av försäljning av ens skog. Och vid de tillfällen jag låtit slutavverka, har man tyvärr känt sig lite lurad till slut. Mest tror jag för att den man står o förhandlar med. Inte tror att man har någon som helst kunskap om vad skog har för värde. Då tjänar den ett större syfte med vad jag tar ut själv för egen konsumtion och för vår framtid vad gäller CO2 inlagringen i många träd / areal !

Ta nu inte detta som kritik men jag är nyfiken på hur du tänkt när skogen är slutavverkningsmogen och du inte vill ha in större maskiner än ATV?

Nu gäller det ju mest på vägen till slutavverkningen. Väl där har man kanske mindre val. Och det valet kommer förmodligen inte att bli min huvudvärk heller, med tanke på skogens ålder. Men det går ju även att ta i etapper som blädning eller plockhuggning. Har 2 st. Ski-doo Alpine 640 o en redig timmerdoning samt ATW med vagn. Blir väl o prova dom i vinter för att ta fram några döträd på en myrholme. Och jag har ju skogen mest som hobby men vill ju gärna lämna efter mig ett gott bestånd med värde i. Och så länge vi inte med säkerhet kan säga om d.s.k. miljöhotet vi just nu bedriver från mänskligt håll. OM det går att påverka med att öka vårt skogsbestånd som även Dag L. säger. Då bör det ju ske med mer växande träd / areal men också med så lite minustillägg vid anläggande av dessa skogar. Men även vid pågående skogsvårdsåtgärder. Och kan man vara med o bidra då jag som sagt inte är beroende av min skog ekonomiskt. Så hoppas man ju att man får 2 flugor i en smäll. Och man hoppas ju på att det inte skall vara negativt att låta skogen stå i x-antal år extra på tillväxt heller. Marknaden kan ju ändras till oss markägares fördel ! Och kan man då också påverka sin skog med hur träden danas, varför inte försöka göra det !

Användarvisningsbild

#415683 Tack för svar.
Som sagt var, jag ifrågasätter inte ditt tillvägagångssätt. Det var bara en liten fundering.
Att vi gör olika och delar med oss är ju det som gör detta forum bra

Användarvisningsbild

#415686 Jag tog det inte som kritik eller ifrågasättande heller. Men om man vill ha en annorlunda framtid, både vad gäller möjligheten till att nyttja värdet av en egen skog som att kunna påverka ett ev. miljöhot. Då har man ju bara att välja, vara passiv eller agera. Och även om mina oröjda, stamkvistade tallungskogar blir lite för klena, för dåligt växande, för lågt värderade för mig. Så kan ju tiden rätta till det. För de står ju fortfarande kvar där de står. Men ett ner röjt träd är ju förlorat. Och vad säger att man inte kan ha en form av kontinuitets granskogar under höga björkskärmar. Där granarna får växa tätt o man höggallrar fast de ej blir fullväxta. Björkarna står för CO2 inlagringen kontinuerligt, medan granarnas är fluktuerande men ändå högt, lägre än i ett ordinärt röjt o gallrat granbestånd som bara väntar på slutavverkning men ändå påverkande via antal träd. Och när man inte riktigt vet hur denna framtid blir, då kan man ju få roa sig under tiden tid med att tänka o agera utanför boxen.
Det är lite därför jag provar nya arter av träd där jag bor. För kan de växa där, då växer de på många andra platser i Sverige. Så kan man skapa en proveniens med träd som kan skapa bättre förändringar o förutsättningar för oss i en annorlunda framtid. Så bör ju grunden för denna förändring finnas då. Inte PÅBÖRJAS då ! Så att ha frosthärdig Sitka, eller snabbare växande Sibirisk gran som tål växtzoon 7 o 450 m ö.h. Och ha träd av dessa som ger kottar när framtiden är här. Då är ju också något vunnet med att agera nu.

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415687 Agera kan man göra på många sätt. I mitt fall blir det att röja bort de småträd och sly jag inte vill ha i mina barrskogar.

Om älgfoderodlare tycker att maskinkostnaden är för dyr, så beror det kanske på att medelstammen är för låg?
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

#415694 Det blir ju inte aktuellt med maskiner av andra anledningar. Jag skriver ju att min skog står där den står. Och om jag stamkvistar, så ska jag väl inte öka risken för att få röta genom att ta in maskiner för en gallring jag ändå inte får ett öra för att göra. Alltså står skogen där den står.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Höggallring 16% sämre än låggallring (tillväxt) av Fredrik Reuter - tor 15 sep 2016, 12:13
i Gallring

12
16 svar
3557 läst
av Niking     
sön 18 sep 2016, 12:37
Tät r2 tallskog av Skogen i boden - sön 16 nov 2014, 20:48
i Skogsröjning

12
18 svar
6011 läst
av isteskog     
ons 19 nov 2014, 21:05
Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog av masterchief - fre 20 nov 2009, 23:54
i Avverkning (slutavverkning)

12345
60 svar
25036 läst
av halvproffs     
mån 17 apr 2017, 19:34
Sistagallring i 100-årig tallskog på Hökensås (video) av Torbjörn Johnsen - tis 28 mar 2017, 15:52
i Gallring

12
16 svar
14289 läst
av alias     
ons 29 mar 2017, 12:46
Lönsamt att stå upp för landsbygden av MNskog - sön 23 sep 2012, 19:30
i Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

12345
70 svar
12053 läst
av charger