Låggallring lönsamt i tallskog

Malwa
 Svara  22 inlägg  3807 visningar  5 följer
Användarvisningsbild

Låggallring lönsamt i tallskog

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415529 http://www.lantbruk.com/skog/laggallring-lonsamt-i-tall
/Niklas

TS
Malwa Gallring
Användarvisningsbild

Re: Låggallring lönsamt i tallskog

#415531 Nu blir ju detta en kopia en tråden "Höggallring 16% sämre än låggallring", av Fredrik R. Men läser man rapporten står det ju att ogallrat har det högsta rotnettot. Övrig forskning visar på mindre stormkänslighet med tätare bestånd etc. Och det finns en gyllene erfarenhet inom skogsforskningen: "Ju högre stående volym / areal, desto högre tillväxt får man i en välskött skog". Och ogallrat kan ju även vara välskött. Men detta virkes förråd binder effektivt mer CO2 under varje växtsäsong. Vilket gör att det tjänar bättre flera olika syften som idag gynnar människan o markens ägare !
Skog för mig är de träd som bildar den, inte utrymmet emellan dom !

Användarvisningsbild

#415540 Är det ogallrat och välskött, måste det vara mycket hårt röjt.
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

#415543 Så oröjt, ogallrat kan inte vara skött skog med en högt stående volym enligt de idag gällande skogsskötselråden. Hur kan då någon från Skogsforsk. mynta detta uttryck ? Om jag har stamkvistat o självgallrat till en högre beståndsnivå än vad som är brukligt, och skogen ändå växer. Bör ju rotnettot bli klart högre än i en hårt röjd, välgallrad skog med hög tillväxt/träd men med låg totalvolym/areal r.t få träd ! Enkel matematik !

Användarvisningsbild

#415545 Är det oröjt, ogallrat och dessutom en del självgallring, lär ju avverkningskostnaderna skjuta i höjden och rotnettot minska i motsvarande grad.
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

#415549 O i Oröjt och Ogallrat gör väl att skogen är Oskött... Sedan kan man ju ha tur och skogen är fin ändå...men det än är ju oskött... ;)

#415582 Om man inte röjer eller gallrar så menar nog många att frånvaron av dessa åtgärder är samma som att det inte är skött. Men man kan väl göra andra saker som aktiviteter kan kallas för skötsel? Stamkvistning? Dikesrensning? Gödsling? Rätta mig om jag har fel så jag får lära mig. :smile:

Användarvisningsbild

#415583 Det blir nog svårt att komma åt att gödsla och dikesrensa med maskiner i skogen, om det varken är röjt eller gallrat....
/Niklas

TS
Användarvisningsbild

#415585 Jag tror att den största skillnaden i varför vissa av oss resonerar olika, är förmodligen hur man tänker sig en framtida skogsåtgärd som skall vara av större mått med stora maskiner. Jag kommer nog aldrig mer att låta större maskiner än ATW eller skoter, åka i mina skogar. Självgallringsuttagen bär jag fram som helstockar eller upparbetar på plats o kör bort i skottkärra eller pulka. Så länge jag inte behöver avverka skog för att tjäna pengar på och prisnivåerna är så höga som de är på maskinella skogsåtgärder. Så gör man kanske oftare förluster än att få någon som helst vinst vid denna typer av försäljning av ens skog. Och vid de tillfällen jag låtit slutavverka, har man tyvärr känt sig lite lurad till slut. Mest tror jag för att den man står o förhandlar med. Inte tror att man har någon som helst kunskap om vad skog har för värde. Då tjänar den ett större syfte med vad jag tar ut själv för egen konsumtion och för vår framtid vad gäller CO2 inlagringen i många träd / areal !

Användarvisningsbild

åberg skrev:Om man inte röjer eller gallrar så menar nog många att frånvaron av dessa åtgärder är samma som att det inte är skött. Men man kan väl göra andra saker som aktiviteter kan kallas för skötsel? Stamkvistning? Dikesrensning? Gödsling? Rätta mig om jag har fel så jag får lära mig. :smile:

Jag tycker som dig också ! För att stamkvista även då träden blivit större, så att man har en ljus o luftig skog om än tät. Utan att ha en massa nerfälld bråte med kvistar o toppar som ligger på marken. Att det finns bärris o djurliv i dessa skogar har också ett värde. Våra bästa blåbärsställen är i en tät självgallrad, stamkvistad del av vår skog. Bästa uppehållsplatsen för Rådjur vintertid är på samma plats. Lite snö o gott om föda. Och det blir en j..la massa skog på liten yta !

Niking skrev:Det blir nog svårt att komma åt att gödsla och dikesrensa med maskiner i skogen, om det varken är röjt eller gallrat....

Försökte hålla mig kort och tog inte upp det men förstod nog att invändningen skulle komma. Ja, det blir svårt att göra maskinellt. Eventuellt även manuellt. Föreställer mig manuell dikesrensning där det är riktigt tätt, varje släng med spaden ger ett ystert "klång" mot en stam och jack i barken. :smile:

Älgfoderodlare skrev:
åberg skrev:Om man inte röjer eller gallrar så menar nog många att frånvaron av dessa åtgärder är samma som att det inte är skött. Men man kan väl göra andra saker som aktiviteter kan kallas för skötsel? Stamkvistning? Dikesrensning? Gödsling? Rätta mig om jag har fel så jag får lära mig. :smile:

Jag tycker som dig också ! För att stamkvista även då träden blivit större, så att man har en ljus o luftig skog om än tät. Utan att ha en massa nerfälld bråte med kvistar o toppar som ligger på marken. Att det finns bärris o djurliv i dessa skogar har också ett värde. Våra bästa blåbärsställen är i en tät självgallrad, stamkvistad del av vår skog. Bästa uppehållsplatsen för Rådjur vintertid är på samma plats. Lite snö o gott om föda. Och det blir en j..la massa skog på liten yta !

Om jag förstår dig rätt så är alltså stamkvistning större delen av din skogsvård?

Användarvisningsbild

#415608 -Ja, startar när alla träd är ganska små. Och gör det på alla träd. Björkskärmarna som bildas av snabbväxande björkar som snabbt når över granarna, skador dom då inte. Tallarna växer snabbare ur betesbegärlig höjd om de samtidigt står tätt. Jag får inga mattor av sly som ligger på backen bara små kvisthögar. Bärriset bevaras till gagn för Rådjursbete o fågelvisten. Följer efter med stamkvistning i etapper för att skapa så mycket av kvistfri del i rotstocken som möjligt, främst på tall. När självgallringen blir aktuell, bestämmer ju skogen själv vilka som inte klarar racet mot ljuset. På så sätt maximeras ju stamtillväxten i höjdled. Täthet har gjort att vi inte får varken stormfällen eller snöskador i någon nämnvärd omfattning. Men det blir mycket skog.

#415609 Stamkvistning för mig är en skogsvårdsåtgärd som jag gör när jag har gjort alla de andra skogsåtgärderna såsom plantering, röjning och förstagallringar. har liksom inte kommit dit än ..... :wink:
Men så lever ju jag av skogen allena ..... :wink:
Stamkvistade ganska mycket när jag var ny skogsägare, men insåg att prio för min del var att sköta de andra skogsvårdande insatserna först. :smile:

Användarvisningsbild

#415614 Fast för mig blir ju det bakvänt. Om jag vill skapa en bra sågvirkeskvalitet i tallarna. Så är de stamkvistade från ca. 5 cm i diam. Så blir ju en rotstock med 30 cm i rotskäret, 12,5 cm kvistfritt i radie i hela längden. Tillväxten i diam. under kvistningen, tycker jag ökar, då tallarna ser ut som långsmala vinflaskor. De ökar betydligt i höjdtillväxt. Och när man sen ska gallrat ut lite, så ser man ju mycket tydligare vad som är skadat o ev. inte hänger med i tillväxten. Om man stamkvistar efter första gallring i ett tätare bestånd, då finns all dökvist kvar i virket. Och det gör ingen sågvirkeskvalitet som kan vara mer efterfrågad i framtiden.

#415622 Då måste det nog komma till ett nytt sortiment i framtiden. Tall utan kvist i stocken ... :wink:
I Stamblock av tall som dagens prislista visar. så är det mycket rötkvist inuti. Utanpå däremot ska de ju vara kvistfria. Ej heller finns det årsringskrav på Stamblocken, så det finns ingen anledning därav att stamkvista enligt min mening. Kontentan är att normalt skött tall som överhålls tillräckligt länge i regel duger som Stamblock, iaf med de apteringsregler som finns idag. Ska du däremot få tallen i klass1, så finns det årsringskrav. Lite konstigt är det när Stamblock betalas mer än en klass1 stock. :???: Detta gäller hos mig (Hälsingland) VMF Qbera

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Höggallring 16% sämre än låggallring (tillväxt) av Fredrik Reuter - tor 15 sep 2016, 12:13
i Gallring

12
16 svar
3552 läst
av Niking     
sön 18 sep 2016, 12:37
Tät r2 tallskog av Skogen i boden - sön 16 nov 2014, 20:48
i Skogsröjning

12
18 svar
6009 läst
av isteskog     
ons 19 nov 2014, 21:05
Eventuellt avverkningsförbud 118 årig tallskog av masterchief - fre 20 nov 2009, 23:54
i Avverkning (slutavverkning)

12345
60 svar
25030 läst
av halvproffs     
mån 17 apr 2017, 19:34
Sistagallring i 100-årig tallskog på Hökensås (video) av Torbjörn Johnsen - tis 28 mar 2017, 15:52
i Gallring

12
16 svar
14285 läst
av alias     
ons 29 mar 2017, 12:46
Lönsamt att stå upp för landsbygden av MNskog - sön 23 sep 2012, 19:30
i Avtal, offerter, virkesprislistor och priser

12345
70 svar
12038 läst
av charger