Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

Malwa
 Svara  23 inlägg  4892 visningar  12 följer
Användarvisningsbild

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

#415041 Tack för en givande läsning ! Vore spännande med en redovisning av medelstamdiameter och - höjd liksom diameter- spridningen i de olika bestånden före och efter gallring. Finns möjlighet vore det också - trots "Mangans " resignerade kommentar ovan - intressant att få ta del av en motsvarande studie avseende gallring i tall.

Malwa Gallring

Mowi850 skrev:Mycket intressant läsning Torbjörn. Det var roligt att läsa att svag gallring inte är helt fel. Att min filosofi här hemma i skogen inte är fel trots att jag har kompisar som sett det jag gallrat sagt att det är gallrat aldeles för lite. Och trots att jag bara är 22 år och dom flesta övriga i min ålder säger att det ska gallras hårt och att det måste vara en stor gallrings skördare och skotare som utför jobbet. Då känns det skönt att läsa om försöken och känna sig glad att man är lite egen

Håller helt med dig. Fortsätt va egen. Kan det va så att de som förespråkar hårdare gallring vill ha lite mer klirr i kassan tidigt? Klirr o klirr, försöka få en förstagallring o gå ihop menar jag. Kanske är helt ute o cyklar... :roll:

Mangan skrev:Stort tack till Torbjörn, hoppas det blir mer av detta. Särskilt de små filmerna var roliga att se!

Ja, det verkar som man kan göra lite hur som helst med granen. Likt någon här ovan, pengarna då? Pengar nu är värda mer än pengar sen, så skall man leva på skogen är det kanske inte en gammal och stamrik skog som är det all överskuggande.

En låggallring, så får det vara, är min strategi. Om man sen bara kunde förmå sig till att gallra ordentligt... :)

Tall är en annan femma, men där står allt så avigt till, så där får det bli som det blir. :(

Som flera nämnt tidigare så är det en mycket intressant tråd du skapat @Torbjörn Johnsen.

När man pratar gallring (eller andra skötselåtgärder också förresten) så tycker jag att man bör börja med en omvärldsanalys (hantering av skogliga risker som väder och vind, insekter m.m. samt marknadsrisker och politiska risker) som sedan mynnar ut i en målbild för beståndet (när vill jag kunna slutavverka beståndet och hur vill jag att det ser ut då?).

Har förstått att Mangan ofta tänker igenom saker innan han skrider till handling, så därför ställer jag följande frågor till @Mangan som presenterade sin gallringsstrategi här ovan (ni andra är givetvis lika välkomna att svara);
1.vid vilken ålder räknar du att de bestånd du förstagallrar idag skall slutavverkas?
2.hur många stammar/ha skall stå kvar till slutavverkning?
3.vilken medelstam siktar du på att skogen skall hålla vid slutavverkning?

Själv är jag för feg för att klara mig med en gallring (känns så glest om man ska gallra ner till tänkt stamantal eller grundyta) och jag brukar dessutom ha svårt att komma ner tillräckligt lågt i stamantal efter sista gallring.

MVH
Alias

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415085 Får göra dig besviken, har inte alls tänkt i de banorna. :) Men en grov röjning ner till 1600 är målet (blir ofta fler stammar kvar). Efter låggallring med ca 30% uttag borde man komma en bit under 1000, kanske 900? Avverkas vid ca 25m höjd (75 år), eller strax innan självgallringen blir för mycket.

Här omkring får man sämre betalt för grövre timmer än ca 40cm, tror att det kan jämna ut sig mot den något högre avverknignskostnaden.

Marken är runt G28.

#415246 Tack för en spännande tråd !!!!

Vill önska er alla en Fin och Trevlig höst !

Bästa hälsningar från Umeå

#415281 Mycket intressant tråd Torbjörn!

Detta satte igång lite funderingar då jag själv inom 5-10 år ska börja gallra i vår granskog. Det är dock i en annan del av landet med lägre bonitet.

Användarvisningsbild

#415284 Ja, gallring är helt klart intressant och ett ämne att diskutera. Jag ska kolla med Tönnersjöheden nästa vecka och fråga när de gör nästa gallring och revision i det här försöket. Jag har även fått lite info om ett äldre tallgallringsförsök som jag tänkte besöka inom kort.

TS
Användarvisningsbild

#415504 Det kan vara lite svårt att på kort, få en helhetsbild av mängden granplant o unga granar under lövskärmar. Men mängden av gran, kommer ju garanterat att behöva gallras till viss del. Men först efter det att skärmen avvecklats. Men stamkvistningen ger ju en öppnare skog av med hög inblandning av gran. 3 olika skärmar i olika åldrar. Men gran kommer nytt hela tiden.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Slår gnistor! av karlssonxpg - tor 17 nov 2016, 00:21
i Motorsåg och handhållet

12
16 svar
3444 läst
av Blivande snickare     
fre 25 nov 2016, 10:52
USA! Landet där mardrömmarna slår in. av elis - mån 01 jun 2015, 07:58
i Öppna kategorin
7 svar
2939 läst
av elis     
mån 01 jun 2015, 16:54
hydraul uttag belarus 562 av redden - fre 28 mar 2014, 10:32
i Traktorn i skogen
0 svar
2175 läst
av redden     
fre 28 mar 2014, 10:32
Uttag från skogskonto av Clisse - fre 23 dec 2016, 19:55
i Skogsekonomi
5 svar
4604 läst
av Mangan     
tis 10 jan 2017, 23:41
Iggesund Forest slår försäljningsrekord av Torbjörn Johnsen - lör 09 sep 2017, 17:54
i Skogsnyheter
0 svar
567 läst
av Torbjörn Johnsen     
lör 09 sep 2017, 17:54
Annonser