SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Gallring

Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

29 inlägg 22969 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

skogshare  
#415041 Tack för en givande läsning ! Vore spännande med en redovisning av medelstamdiameter och - höjd liksom diameter- spridningen i de olika bestånden före och efter gallring. Finns möjlighet vore det också - trots "Mangans " resignerade kommentar ovan - intressant att få ta del av en motsvarande studie avseende gallring i tall.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

Bm350boxer  
#415047
Mowi850 skrev:Mycket intressant läsning Torbjörn. Det var roligt att läsa att svag gallring inte är helt fel. Att min filosofi här hemma i skogen inte är fel trots att jag har kompisar som sett det jag gallrat sagt att det är gallrat aldeles för lite. Och trots att jag bara är 22 år och dom flesta övriga i min ålder säger att det ska gallras hårt och att det måste vara en stor gallrings skördare och skotare som utför jobbet. Då känns det skönt att läsa om försöken och känna sig glad att man är lite egen[emoji38]



Håller helt med dig. Fortsätt va egen. Kan det va så att de som förespråkar hårdare gallring vill ha lite mer klirr i kassan tidigt? Klirr o klirr, försöka få en förstagallring o gå ihop menar jag. Kanske är helt ute o cyklar... :roll:

Avatar Fallback

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

alias  
#415054
Mangan skrev:Stort tack till Torbjörn, hoppas det blir mer av detta. Särskilt de små filmerna var roliga att se!

Ja, det verkar som man kan göra lite hur som helst med granen. Likt någon här ovan, pengarna då? Pengar nu är värda mer än pengar sen, så skall man leva på skogen är det kanske inte en gammal och stamrik skog som är det all överskuggande.

En låggallring, så får det vara, är min strategi. Om man sen bara kunde förmå sig till att gallra ordentligt... :)

Tall är en annan femma, men där står allt så avigt till, så där får det bli som det blir. :(


Som flera nämnt tidigare så är det en mycket intressant tråd du skapat @Torbjörn Johnsen.

När man pratar gallring (eller andra skötselåtgärder också förresten) så tycker jag att man bör börja med en omvärldsanalys (hantering av skogliga risker som väder och vind, insekter m.m. samt marknadsrisker och politiska risker) som sedan mynnar ut i en målbild för beståndet (när vill jag kunna slutavverka beståndet och hur vill jag att det ser ut då?).

Har förstått att Mangan ofta tänker igenom saker innan han skrider till handling, så därför ställer jag följande frågor till @Mangan som presenterade sin gallringsstrategi här ovan (ni andra är givetvis lika välkomna att svara);
1.vid vilken ålder räknar du att de bestånd du förstagallrar idag skall slutavverkas?
2.hur många stammar/ha skall stå kvar till slutavverkning?
3.vilken medelstam siktar du på att skogen skall hålla vid slutavverkning?

Själv är jag för feg för att klara mig med en gallring (känns så glest om man ska gallra ner till tänkt stamantal eller grundyta) och jag brukar dessutom ha svårt att komma ner tillräckligt lågt i stamantal efter sista gallring.


MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#415085 Får göra dig besviken, har inte alls tänkt i de banorna. :) Men en grov röjning ner till 1600 är målet (blir ofta fler stammar kvar). Efter låggallring med ca 30% uttag borde man komma en bit under 1000, kanske 900? Avverkas vid ca 25m höjd (75 år), eller strax innan självgallringen blir för mycket.

Här omkring får man sämre betalt för grövre timmer än ca 40cm, tror att det kan jämna ut sig mot den något högre avverknignskostnaden.

Marken är runt G28.

Avatar Fallback

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

Umea  
#415246 Tack för en spännande tråd !!!!

Vill önska er alla en Fin och Trevlig höst !

Bästa hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

Icegrip  
#415281 Mycket intressant tråd Torbjörn!

Detta satte igång lite funderingar då jag själv inom 5-10 år ska börja gallra i vår granskog. Det är dock i en annan del av landet med lägre bonitet.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

Torbjörn Johnsen  
#415284 Ja, gallring är helt klart intressant och ett ämne att diskutera. Jag ska kolla med Tönnersjöheden nästa vecka och fråga när de gör nästa gallring och revision i det här försöket. Jag har även fått lite info om ett äldre tallgallringsförsök som jag tänkte besöka inom kort.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

Älgfoderodlare  
#415504 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 01:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

Torbjörn Johnsen  
#477540 SLU i Tönnersjöheden gjorde i fjol (2016) en revision i Gallringsförsöket T233 som refereras till i ursprungsinlägget i denna tråd. En del av försöksleden gallrades för tredje gången (tidigare gallringar har gjorts 2005 och 2011). Granskogen växer så det knakar och den löpande tillväxten ligger runt 20 m2ska/ha i den snart 40-åriga skogen. Övre höjden håller på att passera 20-metersgränsen vilket innebär att de försöksled som har fyra gallringsuttag kommer att gallras vid en övre höjd som antagligen ligger runt 22-23 meter.

Kort sammanfattat kan sägas att den ogallrade jämförelseytan har producerat mest virke. Totalt 404 m3sk. Endast 1% av detta virke "fattas" p g a att något enstaka träd har dött. Det finns alltså ingen självgallring att tala om ännu i beståndet.

Ytorna som har gallrats med måttliga uttag (knappt 30% i första gallringen och sedan lägre uttag i följande två gallringar) ligger inte långt efter i totalproduktion men de har i jämförelse en betydligt högre medeldiameter. Ca 5 cm grövre DVG (grundytevägd medeldiamater). Då ska man komma ihåg att de 300-400 grövsta träden antagligen inte uppvisar så stor diameterskillnad mellan ogallrat och gallrat men det finns så många fler klena stammar i den ogallrade ytorna.

Beståndets mest extrema försöksled - en gallring med 70% uttag - växer på bra och producerar nu lika många m3sk/ha och år som flera av de andra försöksleden. Drygt 17 m3sk/ha och år. Men den totala volymproduktionen ligger totalt sett 15 % lägre än den ogallradre kontrollen och det är samma skillnad som vid förra revisionen 2011.

Försöksleden med 45% uttag i förstagallringen visar också fortsatt på en skillnad i totalproduktion på samma nivå eller t o m lite större än vid förra revisionen. Det är dock stor skillnad mellan dessa två ytor (en med 2 gallringar och en med fyra varav tre nu är genomförda). En av dem har 21% lägre totalproduktion än kontrollen och den andra har 9% lägre. I genomsnitt blir det 15% vilket motsvarar nivån för 70%-gallringen.

En yta som har producerat bra är den där man lagt in en 6 meters stickväg och tagit ut 34% av volymen i första gallringen (därefter 26% i de två påföljande gallringarna). En förklaring till att denna yta producerar bättre än motsvarande med 4 meters stickväg kan ju vara att det är försiktigare gallrat mellan stickvägarna i 6-metersalternativet eftersom en större del av uttaget föll ut i stickvägen. Typ ogallrad kontoll mellan 6 meters kalytor... De två påföljande gallringarna har dock gjorts mellan stickvägarna och det har då också resulterat i att medeldiametern ökat mer i den här ytan efter första gallringen än i den som hade 4 meters stickväg och har jämförbar gallringsstyrka.

1508499723_skärmavbild_2017-10-20_kl._12.54.46.png

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

bgl  
#477568 Finns det över huvud taget gallringförsök i södra Sverige som utgår från röjning till ca 1600 stammar?

Avatar Fallback

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

träis  
#477574 En tanke jag har är om skillnaden i slutvolym mellan de olika gallringsuttagen bör minska till det är dags att slutavverkning beståndet
Det är i sista beräkningen förhållandevis stor skillnad på medeldiameter och det bör ge skillnad i timmer utfall och avverkningskostnad.
De gånger som jag avverkat så har medelstammen varit avgörande för resultatet bra medel ger hög timmerandel och lägre avverkningskostnad och bör kunna kompensera för minskad tillväxt upp minst 20% och kanske även mer.
Gallringen kan ju även ge inkomster under tiden.
Kul med olika åsikter.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#477605
träis skrev:En tanke jag har är om skillnaden i slutvolym mellan de olika gallringsuttagen bör minska till det är dags att slutavverkning beståndet
Det är i sista beräkningen förhållandevis stor skillnad på medeldiameter och det bör ge skillnad i timmer utfall och avverkningskostnad.
De gånger som jag avverkat så har medelstammen varit avgörande för resultatet bra medel ger hög timmerandel och lägre avverkningskostnad och bör kunna kompensera för minskad tillväxt upp minst 20% och kanske även mer.
Gallringen kan ju även ge inkomster under tiden.
Kul med olika åsikter.


Så är det ju, det finns tabeller från GG-försöken där man ser diameterfördelningen i de olika provytorna och det är såklart stor skillnad mellan gallrat och ogallrat.
GG-försöken är väl inriktade på totalvolym medan den som ska avverka är mer intresserad av totalekonomi :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

Kalleskog  
#490971 Är det möjligt att besöka försöksparken och själv traska runt och erbjuds kart- och infomaterial eller det enbart guidade rundvisningar?

Avatar Fallback

Re: Gallringsförsök i gran - se hur 25 - 70% uttag slår

Banuso  
#599128 Råkade hitta denna tråden nu, mycket intressant!

Hade som nån skrev varit intressant me utgångsbeståndet röjt till 1600-1800 stam, å kanske ett för hela Sverige normalare G24.
Tror gallringsfritt e modellen, trots att jag gallrat hela mitt vuxna liv!😕

De 15-20 kr/kubiken i merkostnad för skördningen lär man tjänat igen mångfallt på uteblivna skördarkostnader i gallringar. Å skotningen bör ju bli bra me mycket virke!😊

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).