Gallring

Gallra dikeskant?

18 inlägg 16131 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallra dikeskant?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411800 Har en dikeskant ca 10-15 m bred o 150 lång som hela vägen gränsar mot en nyröjd granplantering.
Ska hugga genom dikeskanten i vinter o ta det mesta av lövet. Det är tätt som satan bitvis, mycket smågranar o så en o annan större gran. Funderar på om man ska ta alla större granar o spara dom små så det blir ett mer enhetligt bestånd. Skulle man spara dom större så kommer ju dom vara rejält övergrova den dan det ska avverkas.
Hur skulle ni gjort?

Diket
[img]
DSC_0426.JPG
[/img]

Tätt!
[img]
DSC_0428.JPG
[/img]

Planteringen!
[img]
DSC_0429.JPG
[/img]



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallra dikeskant?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411802 Blev lite konstigt med bilderna.
Första bilden är den röjda planteringen.
Andra ser man ex på dom lite större granarna. Planteringen skymtar bakom
Tredje är tagen i diket som jag precis förröjt i. Detta är ett ganska viktigt dike som jag tänkt rensa framöver.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra dikeskant?

80-90  
#411806 Jag hade försökt fått så jämt bestånd som möjligt :-BD

Användarvisningsbild

Re: Gallra dikeskant?

Göt  
#411826 Jag skulle ha gjort som du föreslår

Användarvisningsbild

Re: Gallra dikeskant?

sundelius  
#411843 Gör som du tänkt samt hugga fram en framtida basväg utmed diket som du kan använda när du ska rensa detsamma

Avatar Fallback

Re: Gallra dikeskant?

eqlazer  
#411848 De som redan är stora kommer väl få ännu mera ljus när du röjer runt diket, så om de tas bort och istället sparar smått så lär väl de komma ikapp?

Användarvisningsbild

Re: Gallra dikeskant?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411851 Härligt med snabba svar. Bekräftar att jag inte tänker helt fel:-)
Ang. basväg, där jag står o fotar första bilden, i kanten på planteringen mot det täta har jag redan kört då det var så glest så det får bli framtida väg där.

Hur dikesrensningen ska gå till har jag lite idéer om men det tar vi sen;-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallra dikeskant?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#411884 En annan sak, tror det är första gången i mitt liv som jag ser detta dike torrt. Det är utflödet från en stor mosse. Det är jäkligt torrt i markerna nu häromkring.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra dikeskant?

Värmlänning  
#427791 Hur blev det?
Jag skulle lagt stickvägen i kant mot diket för framtida dikesrensning. Går då att genomföra med vilken grävmaskin som helst.

Användarvisningsbild

Re: Gallra dikeskant?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#427831 Jo det blev väg på dikeskanten. Håller på o hugger vägen men det tar tid då det är riktigt tätt. Men det blir bra med ris i vägen. Har kommit kanske 150m o har väl 75m kvar till änden.
Tog en dag förra veckan o rustade traktorn, gjort en grind till kärran samt monterade nyinköpt radiostyrd hydraulwinsch från Weimer.
Var nere o hämtade ett lass på nyårsafton. Provkörde winschen som gick finfint för att 10min senare upptäcka att jag räknat fel på geometrin på lyftkolven så jag tryckte sönder 2 slangkopplingar till winschventilen när jag lyfte högt :sad:

Bara göra om o göra rätt. Var ner till maskinfirman här nu på morgonen o pressade om slangarna samt köpte ett par vinklar så ska det nog funka.

1483346472_dsc_0468.jpg

1483346449_dsc_0467.jpg


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra dikeskant?

Värmlänning  
#427896 Det där kommer att bli kalasfint. Fortsätt att uppdatera med bilder under arbetets gång. Det kanske inspirerar någon latmask att göra likadant :wink:

Användarvisningsbild

Re: Gallra dikeskant?

Fiat 4WD  
#435183 Ser ju jättebra ut.

Helt rätt tänkt att glesa ut å ta ned de större träden.
Hela skogen gynnas av bra flöden i skogsdikena.

Användarvisningsbild

Re: Gallra dikeskant?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435186 Så här set det ut nu. Sparar en rad med blandat gran o enstaka björkar utmed diket. Blir det rensning sen så får jag ta tom då.
Har kommit till änden med vägen men har 1/3 kvar att gallra.
Vi hittade oxå ett litet stickdike som farsan letat efter tidigare. Finns en liten historia bakom det som jag tänkte skriva om. Ska bara ta ett par kort på det först.
DSC_0521.JPG


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallra dikeskant?

protwia  
#435193 Det blir ju riktigt bra det där.

Användarvisningsbild

Re: Gallra dikeskant?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442774 Ja då är det snart färdigt, körde ut sista vedlasset idag, har 2-3 lass massa kvar.


Min gräns går utmed diket nästan hela vägen, andra sidan diket är samfälld mark, en stor mosse.
I nedre änden så svänger diket o gränsen går rakt en bit innan den vinklar ut på mossen runt en "ö" som är våran.

Denna vinkeln har vi inte haft riktigt koll på var den är men nu hittade som sagt farsan nåt som varit ett litet stickdike.

I början av 1900talet fanns det flera torp nere i skogen o i ett av dom bodde en gubbe samt hans son.
Nån gång på 30talet så lejde farfar dessa 2 att gräva ett dike i vår gräns just där vid gränsvinkeln.
Efter en tid kollade farfar hur det gick o upptäckte ett halvdant jobb.
Han knackade på hos gubben, sonen öppnade o förklarade att dom inte orkat göra mer för vedspisen hade spruckit sönder så dom kunde inte laga mat.
Det hör till saken att så fort det fanns en slant i stugan så for sonen iväg o köpte brännvin till sig själv o kunde sen vara borta i dagar

Farfar o Farmor bestämde sig för att köpa en ny vedspis till gubben istället för betalning. Farfar ordnade så den blev installerad.
Senare så kom folk i byn till Farmor o varnade, sonen letade efter Farfar o skulle slå ihjäl han! Han hade väl planerat att köpa brännvin för pengarna dikesgrävningen skulle ge.

Diket blev nog aldrig helt klart o vad som hände sen är lite oklart men torpet vart övergivet 1941.

En bild på det som är kvar av diket samt skylten som står där stugan låg.


Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).