Gallring

Gallringsdagarna 2017

600 inlägg 184624 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471093
1504630388_img_1064.jpg
Nu har även jag kommit upp och kollat på skogen och börjat mäta in provytorna! :-bd

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Torbjörn Johnsen  
#471096 Ja, idag var det full rulle i skogen. Tåndemåla mäter upp jämförelseytorna idag och i morgon och Halvproffs har börjat planera för den motormanuella ytan som han ska hugga och som Uvskogen ska köra ut med ATV. Kommer garanterat att "bli bra TV" som dom säger :-bd

1504631341_p1020523.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Torbjörn Johnsen  
#471101 Nu har även Sveaskogs virkesköp bestämt sig för att vara med på Gallringsdagarna 2017. Trevligt med fler företag som hänger på :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Torbjörn Johnsen  
#471196 Usewood och Envion kommer också med. Usewood ska visa skördaren och Envion färgmärkning.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

JensSkoog  
#471293
1504728465_gallringsdagar_(2).jpg


Kan ju bli lite kyligt i slutet av september, så i afton gjorde jag en eldpanna
med ben som kan skruvas av som vi kan ha på campen.
Tar den med i bilen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Vardon  
#471296 Ja jag skulle väl behöva ut i skogen ändå och kan fixa ialla fall råmaterial till luffarspisar, behöver du ved med Jens?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

JensSkoog  
#471301
Vardon skrev:Ja jag skulle väl behöva ut i skogen ändå och kan fixa ialla fall råmaterial till luffarspisar, behöver du ved med Jens?

Tänkte köpa några säckar där i Sverige, men om du hittar
något som passar, så skulle ju det vara bra :-bd

Luffarspisar - är det kubben som man eldar i mitten. Dom är ju jättebra när
man ska koka kaffe eller värma korv, men den jag har gjort sprider värmen
mycket bra, så den är tjusig om man sitter sitter utöver kvällen.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471305 Det kan bli kyligt! Då det är två campingar tält/mobil. Kan det vara på sin plats att bestämma plats för kvällen! Tror själv utan att sett allt idag när jag var uppe att tältplatsen är bäst! JanO kan detta bättre! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

JensSkoog  
#471309
Tåndemåla skrev:Det kan bli kyligt! Då det är två campingar tält/mobil. Kan det vara på sin plats att bestämma plats för kvällen! Tror själv utan att sett allt idag när jag var uppe att tältplatsen är bäst! JanO kan detta bättre! :-BD

Det verkar vara en bra ide :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Seb macahan  
#471313
JensSkoog skrev:
Tåndemåla skrev:Det kan bli kyligt! Då det är två campingar tält/mobil. Kan det vara på sin plats att bestämma plats för kvällen! Tror själv utan att sett allt idag när jag var uppe att tältplatsen är bäst! JanO kan detta bättre! :-BD

Det verkar vara en bra ide :-bd


Ja åker då inte upp till någon camp i tron om att där blir kyligt :surp: Tror vi ska klara värma oss på nåe vis 🙏
Men på tal om kyligt, det blev visst det lite hemma vid matbordet idag när jag förkunnade att frugans husvagn inte alls skulle till Ölands Skördefest i slutet av September med mig och familj i. Jag hade lite andra planer den helgen och hennes husvagn var upptagen.... :grin:

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

JanO  
#471317
Tåndemåla skrev:Det kan bli kyligt! Då det är två campingar tält/mobil. Kan det vara på sin plats att bestämma plats för kvällen! Tror själv utan att sett allt idag när jag var uppe att tältplatsen är bäst! JanO kan detta bättre! :-BD

Jag håller med dig, tältcampingen är nog bästa platsen. Hade tänkt att försöka göra iordning nån sorts grillplats där.

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

JanO  
#471318 download/file.php?id=47451&t=1
Nånstans i närheten av Jens tältplats :wink:

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471355
JensSkoog skrev:
Vardon skrev:Ja jag skulle väl behöva ut i skogen ändå och kan fixa ialla fall råmaterial till luffarspisar, behöver du ved med Jens?

Tänkte köpa några säckar där i Sverige, men om du hittar
något som passar, så skulle ju det vara bra :-bd

Luffarspisar - är det kubben som man eldar i mitten. Dom är ju jättebra när
man ska koka kaffe eller värma korv, men den jag har gjort sprider värmen
mycket bra, så den är tjusig om man sitter sitter utöver kvällen.

Nä du, inte ska det köpas någon ved inte! Jag tar med mig björkved, 30 cm, i småsäck och lägger på lämplig plats när det drar ihop sig. Påminn mig gärna! [emoji1]

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

JensSkoog  
#471362
Uvskogen skrev:Nä du, inte ska det köpas någon ved inte! Jag tar med mig björkved, 30 cm, i småsäck och lägger på lämplig plats när det drar ihop sig. Påminn mig gärna! [emoji1]


:-bd 🤗

Bra, "Uvskogen".
Kunne ju slänga lite i bilen, men jag vet inte hur tullen skulle se på det.
Senn behöver ju "sundelius" mycket utrymme i
bilen, och min sågelev Erik inte mindre, så jag vet
inte hur mycket extra jag får in i Vitaraen :wink:

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Vardon  
#471370 Annars tar jag med mig , antingen pannved om 42 cm, björkved eller vikre till höhässjor för sågning :)

Lägg pengarna på nått annat än ved. Underberger tex...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).