Gallring

Gallringsdagarna 2017

600 inlägg 184570 visningar 48 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Erre  
#469269
80-90 skrev:Man får nog försöka å komma iväg å kolla på denna tillställning :-BD verkar kunna bli trevligt

Det tycker jag absolut att du ska! :-bd

Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

hlb  
#469274 Finns det plats för ett litet tält för mig och han som skall ta över? Tält är väl ett krav, om man vill bli vaggad till sömns av alla fina forumistskrönor, som blir allt otydligare ju längre aftonen lider.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

sundelius  
#469281 Ditt tält ska va i mitten hlb, det är ju dina skrönor vi ska lyssna på 🤗

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

JanO  
#469320 Som det ser ut i dagsläget (ej ristat i sten än) blir det en vanlig camping, och en VIP-camping för dom som tältar.
Ni som tänkt komma med husvagn/husbil får gärna skriva ett pm till mig om det. Så vi vet på ett ungefär hur många platser som behövs.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

bodaedet  
#469352 Kommer med husbil, missade ifjol och missade Elmia i år[emoji35] nu djävlar ska jag iväg[emoji123][emoji41]

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

JanO  
#469386
1503504224_img_20170823_175655.jpg
1503504232_img_20170823_175920.jpg
Kvällssol på vip-campingen

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

Hema  
#469429 Nu kan jag tyvärr inte medverka, men kan det vara lämpligt att iaf någon tar med sig en mygg&knott-fångare?

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

svampbob  
#469444 Det lär nog finns tillräckligt med stärkande drycker så att mygg och knott ramlar av.

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

JensSkoog  
#469451
Hema skrev:Nu kan jag tyvärr inte medverka, men kan det vara lämpligt att iaf någon tar med sig en mygg&knott-fångare?

Tråkigt, @Hema :cry:
Har sett fram emot att träffas igen.

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

Blivande snickare  
#469453 Planerar färden nu. Planen är att finnen ska infinna sig :D

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Erre  
#469456
Blivande snickare skrev:Planerar färden nu. Planen är att finnen ska infinna sig :D

Gutt snickarna.
:-bd :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

JensSkoog  
#469460
Blivande snickare skrev:Planerar färden nu. Planen är att finnen ska infinna sig :D

På norska skulle jag säga "det får vi avfinna oss med" :-bd

Avatar Fallback

Re: Gallringsdagarna 2017

Blivande snickare  
#469462 =))

Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Torbjörn Johnsen  
#469478 Här kommer lite uppdatering om förberedelsearbetet för Gallringsdagarna 2017. Det rullar på som tåget nu!
Vägslingan som vi ska använda är färdigbyggd och det blir en härlig vandring genom gallringsskog hela vägen. totalt är det ca 900 meter från entrén till den övre änden. 500 meter ovanför entrén delar sig slingan i en "ögla" så det blir en trevlig rundslinga. Längst upp i änden lägger vi serveringen. Där blir det möjlighet att käka korv, hamburgare, kebab och fika. Hela gångvägen är bilvägsstandard så det är lätt att ta sig runt men det är en rejäl backe på ett ställe.

Utefter slingan ligger montrar och i dagsläget har vi drygt 30 företag som ska delta men fler är på väg att boka in sig. Det kommer också att finnas runt 15 olika jämförelseytor jämnt utspridda utefter slingan där både maskinföretag och virkeköpare har gallrat och där vi kan presentera all data både på skyltar i bestånden och i folder som ni får vid entrén. Mellan jämförelseytor och montrar ska det gallras för fullt under gallringsdagarna. Maskinutställarna får betydligt mer gallringsskog där de kan köra demo den 29 och 30 september så det blir full rulle.

Idag vet vi att följande olika typer av gallring kommer att visas i jämförelseytor och i demo:
-Gallring med stickvägsgående skördare och stickvägsgående skotare
-Gallring med beståndsgående skördare och stickvägsgående skotare
-Gallring med beståndsgående skördare och skotare
-Gallring med traktormonterad engreppsskördare och skotning med traktor/huggarvagn
-Gallring med traktormonterad vinschprocessor och skotning med traktor/huggarvagn
-Gallring med processor på redskapsbärare och skotning med miniskotare
-Gallring med motorsåg och skotning med ATV

Rottnes H8D-skördare kommer att vara med liksom Gremos nya "lillskotare" 750F. Vi kommer även att se både 6 och 8-hjuliga stickvägsgående skördare klättra i terrängen och vi kommer att se Terris nya hjulskotare i arbete. Husqvarna tar med sig sin nya 572XP som kan provköras (även om det inte direkt är en gallringssåg på våra breddgrader:-)

JanO har hjälpt till med monterhuggning och nu håller han på att röja fram en bra campingplats tillsammans med getost91. Jag har föreslagit JanO att han kan ta rollen som "kvartermästare" för campingen och hjälpa till så att vi kan packa ytorna så mycket det går med husbilar, husvagnar, tält och barhimmel-sovare. Jag kan gå i god för att han har ett bra CV när det gäller uppgiften :d Så alla campare: pm:a @janO om när ni kommer och när ni tänker åka så får ni en bra plats.

På gallringsdagar.se hittar ni mer information och vilka företag som deltar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallringsdagarna 2017

Torbjörn Johnsen  
#469479 Här kommer lite uppdatering om förberedelsearbetet för Gallringsdagarna 2017. Det rullar på som tåget nu!
Vägslingan som vi ska använda är färdigbyggd och det blir en härlig vandring genom gallringsskog hela vägen. totalt är det ca 900 meter från entrén till den övre änden. 500 meter ovanför entrén delar sig slingan i en ögla så det blir en trevlig rundslinga. Längst upp i änden lägger vi serveringen. Där blir det möjlighet att käka korv, hamburgare, kebab och fika. Hela gångvägen är bilvägsstandard så det är lätt att ta sig runt men det är en rejäl backe på ett ställe.

Utefter slingan ligger montrar och i dagsläget har vi drygt 30 företag som ska delta men fler är på väg att boka in sig. Det kommer också att finnas runt 15 olika jämförelseytor jämnt utspridda utefter slingan där både maskinföretag och virkesköpare har gallrat och där vi kan presentera all data både på skyltar i bestånden och i folder som ni får vid entrén. Mellan jämförelseytor och montrar ska det gallras för fullt under gallringsdagarna. Maskinutställarna får betydligt mer gallringsskog där de kan köra demo den 29 och 30 september så det blir full rulle.

Idag vet vi att följande olika typer av gallring kommer att visas i jämförelseytor och i demo
Gallring med stickvägsgående skördare och stickvägsgående skotare
Gallring med beståndsgående skördare och stickvägsgående skotare
Gallring med beståndsgående skördare och skotare
Gallring med traktormonterad engreppsskördare och skotning med traktor/huggarvagn
Gallring med traktormonterad vinschprocessor och skotning med traktor/huggarvagn
Gallring med processor på redskapsbärare och skotning med miniskotare
Gallring med motorsåg och skotning med ATV

Rottnes H8D-skördare kommer att vara med liksom Gremos nya lillskotare 750F. Vi kommer även att se både 6 och 8-hjuliga stickvägsgående skördare klättra i terrängen och vi kommer att se Terris nya hjulskotare i arbete. Husqvarna tar med sig sin nya 572XP som kan provköras (även om det inte direkt är en gallringssåg på våra breddgrader).

JanO har hjälpt till med monterhuggning och nu håller han på att röja fram en bra campingplats tillsammans med getost91. Jag har föreslagit JanO att han kan ta rollen som "kvartermästare" för campingen och hjälpa till så att vi kan packa ytorna så mycket det går med husbilar, husvagnar, tält och barhimmel-sovare. Jag kan gå i god för att han har ett bra CV när det gäller uppgiften! Så alla campare, pma @janO om när ni kommer och när ni tänker åka så får ni en bra plats.

På gallringsdagar.se hittar ni mer information och vilka företag som deltar.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).