Bra / Dålig Gallring?

Malwa
 Svara  9 inlägg  3033 visningar  5 följer

Bra / Dålig Gallring?

#404347 För en tid sedan var jag ute på svamp jakt och sprang i en något märklig gallring (ej min skog).
Så jag tog några bilder och tänkte se vad panelen gör för bedömning utifrån dessa bilder.

I genomsnitt är det 4m mellan träden och ljuset man kan se i bakgrunden är från en elgata så min bedömning är att allt kommer ligga efter vinterns oväder...

Finns det någon regel för hur stora markskadorna får vara i en gallring, jag menar de jag ser som en skada är enligt någon annan ingen skada alls.
Men finns det något värde eller en refferens som definerar markskada i skogen?
Har skogsbolagen olika definitioner på markskada?
1471940443_img_2581.jpg

1471940388_img_2580.jpg

TS
Malwa Gallring
Användarvisningsbild

Re: Bra / Dålig Gallring?

#404349 Hej,
Markskador är ett litet luddigt begrepp. Tar man konkret intill vägar gjorda av skogsmaskiner finns oftast egna policys och riktlinjer inom olika skogsbolag. Södra har (tror jag) kvar sin markskoningsgaranti som säger att de bekostar reparation om basväg fått djupare spår än 25 cm på sträcka om minst 50m. 1m djupa spår i sänka på 10m torde då ex inte beröras av denna garanti.

Holmen tror jag definierar körskada (generella) som minst 30 cm djupa i en ihållande längd om minst 10 m.

Sedan har de flesta skogsbolag tillsammans med Skogforsk skrivit under på en mer allmän policy mot körskador, men det tar inte upp ex spårdjup och längd utan stipulerar mer allmänt och vart och vilken skog/mark som är extra känslig för körskador.

http://www.kunskapdirekt.se/sv/KunskapD ... korskador/

Bilderna ovan är tyvärr ingen ovanlig syn i gallringsskogen idag. Det finns policys och riktlinjer men jag skulle vilja framhäva att mycket styrs i kontraktet mellan skogsägaren och köparen. Det är viktigt att skogsägare lyfter fram vilka krav man har på ex körskador och även gallringsuttag. Har man inte gjort det så är det svårt att klaga i efterhand.

#404353 Är väl ett typiskt skräckexempel på hur det INTE ska bli eller få se ut.

#404365 Gallringen i sig är väl Ok, tall och björk kräver rejält med utrymme för att svara på en gallring. Svårt att se, men det kanske är gallrat till en kommande skärm?
Körskadorna är inte acceptabla tycker jag ..... :???:

#404369 Speciellt i de blöta partierna kommer nog mycket att blåsa ned. Försök köra på fast mark och gallra mer försiktigt i de blöta partierna. Dåligt med grenar nertill på stammarna tror jag indikerar dåliga rotsystem.

#404370 625 stammar kavar/ha när skogen inte är grövre, är det normalt i Norrland :?:

#404372 Det är svårt att ställa diagnos på ett foto ..... :wink:
Timmerställning av tall häruppe (Södra Norrland, Jannee!) innebär ca 5m mellan stammarna.
Och som sagt, det är svårt att bilda sig en uppfattning när man inte vet mer än en bild! :wink:

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#413973 Själva gallringen ser fin ut men markskadorna är inte acceptabla. Kanske ser det värre ut än det är när det är vatten i spåren.

Användarvisningsbild

#413984 Nygallrade bestånd ser ju alltid värre ut än de kan vara. Vänta 3 år så ser det nog bättre ut. Svårt att veta vad markägaren har för plan för beståndet. Det kanske inte borde ha gallrats alls, men en del behöver pengar o då gallrar de medvetet hårt. Körskadorna ser inte så farliga ut. Jag hade dock inte gallrat ett sådant blött bestånd, mer än att det fanns tjäle i marken. Att vara skogsägare är ändå att bedriva näringsverksamhet inte bara skogsvård. Förhoppningsvis gör alla så gott man kan med de medel man har.

Om det blåser ner mycket eller inte beror nog mycket på hur beståndet såg ut innan gallringen. Det ser dock oroväckande blött ut, efter denna torra sommar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Dålig ork i H8 av bodaedet - sön 23 jun 2013, 20:01
i Skördare

12
19 svar
8394 läst
av tallen100     
ons 26 jun 2013, 20:21
Dålig körstil.... av Lill Junior - lör 02 jan 2010, 04:12
i Skördare
12 svar