Gallring

Gallring av 60-70 år gammal skog

17 inlägg 17894 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Gallring av 60-70 år gammal skog

Kim74  
#398974
1468181795_20160705_212707.jpg
1468181725_20160705_211853.jpg
1468181709_20160705_210225.jpg
Hej!

Förslag på gallringsmetod då det ser ut på detta sätt. Skiftet är ca 5 ha och inte blivit rört på ca 20-30 år minst. Består ca 50/50 av gran och tall. Lite björk finns också. Ca 0.6 ha är moget att slutavverkas resten ca 60-70 år.

Troligtvis gallrar jag manuellt under 2-3 år. Ca hälften av marken är ganska blöt så det blir nog även att rensa/dika upp befintliga diken. Finns körvägar sedan någon gallring på 80-talet.

Finns träd i sgs alla årgångar.

PS. Köpte skiftet i våras så ja är oskyldig till misskötseln....



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Gallring av 60-70 år gammal skog

Vardon  
#398984 Hur mycket är ruttet / torkat av granen?

Spontant hade jag nog börjat med en underröjning av allt undertryckt så man ser vad som finns. I samband med det hugga ut det som är torkat / rötskadat av granen.

Sen hade jag försökt spara så mycket tall som möjligt då den generellt svarar bättre på gallring.

Kanske även övervägt en stegmatare / hypro innan jag sätter igång.

Sen är det bara att gallra tills du skäms och ungefär lika mycket till. Jag gallrar alltid för tätt och det växer upp efter mig ungefär fortare än jag hinner hugga.

Samt försökt vänta tills vintern när det kan finnas chans för tjäle :)

Användarvisningsbild

Re: Gallring av 60-70 år gammal skog

Kim74  
#441568 Har nu slutavverkat ca 1.5 ha (bäst så enligt skogsvårdsföreningens sakkännare). Jag har gallrat manuellt ca 1 ha och försökt lämna de bästa träden med ca 3 meters mellanrum. Eftersom det är ganska blöt mark så prioriteras granen. Det mesta av björken tas bort för att bli till vedklabbar.

Jag har även huggit undan för upprensningen av dikena. Så det har nog blivit några kubik (ca 150 m3) hittills i vinter. Har ca 2.5 ha kvar att gallra så det lär nog räcka till nästa vinter också. Tänker ännu hugga i mars för att börja klabba veden i april. Veden skall ju finansiera mina skogsinköp :)

Dikningen/upprensningen sker i vår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring av 60-70 år gammal skog

80-90  
#441610 Ser ut som det kunde bli väldigt fint om du gjorde en låggallring .. lycka till å lägg gärna ut bilder under tiden du hugger så vi får se :grin:

Användarvisningsbild

Re: Gallring av 60-70 år gammal skog

Kim74  
#441635 Lite före och efter bilder. Blev ganska djupa spår efter skogstraktorn som körde ut virket. Vi kom överens om att han skulle köra grensle över diket vilket han också gjorde. Maskinen var så pass tung att det tryckte ihop diket.

Uppdaterar med mera bilder senare....

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring av 60-70 år gammal skog

Botvig  
#441788 Håller med Vardon om att man alltid gallrar för snålt.
Att gränsla diket var kanske inte en så bra ide, då dikeskanterna packas och vattengenomsläppet från sidorna blir betydligt sämre.

Användarvisningsbild

Re: Gallring av 60-70 år gammal skog

Kim74  
#441840 Trodde sidorna skulle hålla. Men ack ack.... Det höll nog för skördaren men inte för utköraren. Nå det får bli en lite ordentligare rensning av detta dike i vår.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring av 60-70 år gammal skog

Botvig  
#442012 När du "rensar" diket tänk på att gräva igenom skotarspåren på de lägsta ställena så vattnet kan ta sig till diket.

Användarvisningsbild

Re: Gallring av 60-70 år gammal skog

Kim74  
#442021 Tack för tipset. Skall prata med entrepenören när det är dags.

   TS
Avatar Fallback

Re: Gallring av 60-70 år gammal skog

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#442029 Skulle det gå att dika nu

Användarvisningsbild

Re: Gallring av 60-70 år gammal skog

Kim74  
#442434 Vet inte hur det är att dika nu. Hur som helst så skall kalhygget markberedas (högläggas) med samma maskin som utför dikningen så det får ännu vänta några månader tills snön smält bort.

Dessutom är jag ännu inte klar med huggningen av dikeskanterna och så skall ca 100 meter nytt dike dras så där måste jag också hugga en 6 meter bred "gata".

Allt har (tar) sin tid.......

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring av 60-70 år gammal skog

Kim74  
#505455 Har nu gallrat ca 1.5 ha i vinter och börjar få klart för denna gång. Lämnar ännu ca 1.5 ha till nästa säsong....

Några foton....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gallring av 60-70 år gammal skog

Torbjörn Johnsen  
#505464 Snyggt! :grin:

Avatar Fallback

Re: Gallring av 60-70 år gammal skog

rikard_e  
#505475 Jag var väldigt negativ inställd till att du skulle gallra det.

Jag hade fel.

Det blev skitbra :-bd

Avatar Fallback

Re: Gallring av 60-70 år gammal skog

80-90  
#505515 Blev jätte bra !!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).