Gallring

Självgallring som möjlig metod!?

77 inlägg 32618 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Botvig  
#403828 Självgallring är kanske ett alternativ om man endast är ute efter volym och ej kvalitet.
Vid självgallring blir ju "vargarna" dominerande och skuggar allt annat,volym blir det men ingen kvalitet.
Köpte för några år sedan ett skifte med tall som gränsar till mitt, detta var ej röjt eller gallrat och åldern var ca 25 år.
Såg för dj.... ut.
Har nu röjt ut detta och håller på att plocka bort "vargarna" det kommer att bli luckigt men de kvarvarande får en chans att bli vettiga träd.
Om jag hade eldat med ved hade jag kanske fått något utbyte av detta.
Mitt råd är röj och gallra i tid det lönar sig i längden, tänk framåt.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403844 Självgallring är ingen "metod". Gallringsfritt skogsbruk däremot är en metod väl värd att diskutera. Tidig slutavverkning med högt virkesförråd men klena dimensioner. Självgallringen får man på köpet och är en förlust som man kanske kan leva med. Men rätt tråkiga skogar att gå i blir det.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Älgfoderodlare  
#403849 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

jannee  
#403850 Du älgfoderodlare går från klarhet till klarhet :grin:

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Peteflamingstar  
#403868 Som planläggare ser jag ganska ofta unga talldominerade bestånd som lämnats åt sitt öde, med följden att de i 30-40 årsåldern ser ut som metspön med högt upphissade kronor och mycket snöbrott. Trasiga och eländiga bestånd helt enkelt. Frågar man skogsägaren ingår det hela i planen att dana kvalitén genom att inte ungskogsröja så mycket... :-BD

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Älgfoderodlare  
#403881 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

jannee  
#403885 Ett bevis på min okunskap :oops:
Ursäkta älgfoderodlare men varför stamkvistar du så högt upp, kommer det inte naturligt att bli en kvistrensning eftersom stamantalet är så högt :?:
Har själv ett visst, väldigt lågt, tallinslag bland granskogen och dessa tallar är inte sällan helt kvistfria över 10 meter upp.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Älgfoderodlare  
#403907 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403934
jannee skrev:Ett bevis på min okunskap :oops:
Ursäkta älgfoderodlare men varför stamkvistar du så högt upp, kommer det inte naturligt att bli en kvistrensning eftersom stamantalet är så högt :?:
Har själv ett visst, väldigt lågt, tallinslag bland granskogen och dessa tallar är inte sällan helt kvistfria över 10 meter upp.



Var på skogsexkursion med SLU utanför Lenhova där denna frågan avhandlades. Stamantalet har egendomligt nog låg påverkan på kvistrensningen. Vi gick igenom ytor där det planterats mellan 1500 och 10000 plant/ha och skillnaden i kvist var svår att uppfatta.
Det kan vara skillnad i blandskog, att i så fall granen hjälper tallen med kvistrensningen.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Älgfoderodlare  
#403939 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:04, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

KOJMANNEN  
#404791 Jag vet inte riktigt vad som menas men vid startval gallringsfritt så är 2 röjningar med ca.2500 träd kvar på tok för mycket lämnat vid sista röjningen.Skulle tro att 1500-2000 stammar vore lämpligt beroende på bonitet.Tall är dessutom svårare än gran då kronhissningen stryper tillväxtmotorn.Har själv bestånd som sköts enligt gallringfri plan men dom är mycket hårt röjda och huvudsakligen gran på god mark.Min metod bygger även på lågt plantantal i utgångsbeståndet samt mycket omtänksam plantering.Beträffande barkborren så är dom precis som människor och trivs i solen(nygallrade samt glesa bestånd)och vill man få skapligt resultat där så mycket levande ved som möjligt finns vid slutavverkningstillfället är det inget skäl varken för kvalitet eller framtida volym med 2500 stammar per ha vid starten.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Älgfoderodlare  
#406825 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:04, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Umea  
#407974 Vilka kriterier behövs för att självgallring ska fungera ?

Sverige är ett långt land med allt från torra magra tall hedar till mycket bördig skogsmark.

Självgallring fungerar på vissa marker men inte på andra.

Det jag inte har lyckats klura ut är vilka kriterier / faktorer som behövs för att självgallring ska fungera.

Har ett område som anses vara älgens barnkammare och har därför fått vara orört.

Där har de starka tall och gran stammarna tagit över och de undertryckta stammarna tynar bort.

Det är mer snöbrott på de undertryckta stammarna.

Björk och rönn är hårt betad.

De kvar varande stammarnas nedre del har blivit stam-kvistade av att ha stått tätt.

Här har alltså självgallring fungerat medan det på andra områden växer jämnt och blir som en djungel utan

undertryckta stammar, där är självgallring inget alternativ.

Minns att det stod 4 stora mycket grova tallar och granar tätt tillsammans med endast några meters mellanrum.

Där verkade inget av de 125 år gamla träden blivit undertryckta. Vilket förvånade mig då.

Denna skog är nu avverkad.



Ja vad tror ni gott folk ?

Vilka faktorer / kriterier bör finnas med för att självgallring ska kunna tillämpas och fungera som tänkbar metod ?

Bonitet

Väderstreck

Del av landet.

Höjd läge.

Skyddat - Utsatt läge

Markens beskaffenhet.

Tillgång till vatten.

Klimat

Vad är era tankar kring detta fenomen. ?

Lev och Må och va rädd om er !

Bästa hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

eric99  
#412144 Ja det hinner svänga mycket fram och tillbaka med metoderna under åren från frö till slutavverkning 8)

kommer ihåg när sca införde contortan och det gallringsfria skogsbruket och hann plantera tusentals hektar med det ogräset innan man "uppfann" maskiner som kunde utföra gallring :roll:

det blir lite för mycket kvartalsbokslutstänk ibland

sedan har vi ju kapitlet med 5:3 skogarna och statliga bidrag till avveckling av dessa bestånd för att några år senare satsa mer på björk :grin:

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Umea  
#417748 Ja det hinner svänga mycket fram och tillbaka med metoderna under åren från frö till slutavverkning

kommer ihåg när sca införde contortan och det gallringsfria skogsbruket och hann plantera tusentals hektar med det ogräset innan man "uppfann" maskiner som kunde utföra gallring

det blir lite för mycket kvartalsbokslutstänk ibland

sedan har vi ju kapitlet med 5:3 skogarna och statliga bidrag till avveckling av dessa bestånd för att några år senare satsa mer på björk
skrev eric99.



Det har du verkligen rätt i pendeln slår fram och tillbaka !

Du nämner 5:3 skogarna. Blir lite nyfiken ! Kan du berätta ? Vad var det ?

Ha det så Bra !

Bästa hälsningar från Umeå

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).