Gallring

Självgallring som möjlig metod!?

77 inlägg 32620 visningar 23 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Självgallring som möjlig metod!?

bgl  
#398402 Dagens låga rotnetto på förstagallringar, t.o.m negativt netto på klenare stammar gör att vi förr eller senare kommer att fundera på självgallring som aktivt vald åtgärd.
Jag har inte sett ämnet diskuterat ännu men nu blir Skogsforum pionjärer!
Tallbestånd T24 mycket lyckad självföryngring för drygt 30 år sen och röjt 2 ggr till 2500stam/har.
Diameterspridningen är tydlig de senaste åren, viss självgallring har börjat.
Enligt gallringsmall bör beståndet gallras om max 5 år.
Rotnetto på gallring drygt 1000kr/har.
Fortsätter diametersspridningen blir det hur som helst drygt 1000stam/har som "vinner" mot de klenare träden så varför inte utnyttja den gratisåtgärd som självgallring innebär.
Nackdelarna är få: huvudsakligen långsammare diametertillväxt ev större snöbrottsrisk
Fördelarna är många: kvalite, stamval, ingen risk för körskador, större tillväxt, kan i alla fall inte bli sämre virkespriser än nu, en fastighet med högre rotstående volym har alltid högre marknadsvärde, osv.



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

isteskog  
#398403 Spännande tankegångar ... :smile:
Men jag tror du kommer att ha mer än 1000 "huvudstammar"/ha. Är det välröjt från början så tål det fler stammar/ha på en T24 i jämförelse med en T 18.
Jag själv provar att vedgallra några bestånd som sen får stå fram till avverkning. Kör där med en liten 604-Valmet och en kälke med vinsch (Gallringspelle). Fördelen där är att jag kan gå in och ta reda på det självgallrade även senare.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

jannee  
#398405 Självgallring tror jag INTE på. Visserligen minskar körskadorna, men röta lär du få in i vilket fall som helst och en väldigt dålig tillväxt, i alla fall på de marker där det är vattenbrist.
Här i södra Sverige tror jag granbarkborren skulle gilla typ självgallring, hjälper dessutom säkert mer än gärna till :mrgreen:
Men ok, om man röjer väldigt hårt. Röjer ned till max 1500 stam/ha kanske det kan fungera :grin:

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Axl  
#398411 Eftersom det är de grövsta som kommer växa så kommer du ju inte få så bra kvalite (om man menar rakt och kvistfritt).

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Göt  
#398456 Kommer inte det att bli en längre omloppstid = senare slutavverkning. Intressant försök undrar om det finns något sådant tidigare dokumenterat

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Sunilorblede  
#398470 Klart det går med tall. I många gamla nedteckningar av gamla skogsarbetares liv uppe i norrbottens inland där man högg urskog i början av förra seklet är en vanlig fras ungefär "... idag kan man knappt föreställa sig att det funnits sådant timmer"
Det virket kom ju garanterat till under självgallring. Men den stora nackdelen blir ju senarelagd avverkning vilket inte blir så kul i en nuvärdeskalkyl..

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

jannee  
#398472 Sydved avverkade en granplantering på en fastighet i min "närhet" där det aldrig gallrats på knappt 80 år.
Andemeningen var först att gallra eftersom stammantalet var "något" högt och diametern ganska låg.
Avverkningsansvarig insåg ganska snabbt att en slutavverkning vart enda lösningen.
Utfallet av denna avverkning vet jag inget mer om än att Sydved fick gott om massa :mrgreen:
Måste finnas någon på detta forum som vet utfallet av denna avverkning som skedde strax utanför Karlskrona.

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398500 Ökar inte denna skötselmetod risken för att skogen kommer att konfiskeras av miljömuppar?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

tallen100  
#398501
Niking skrev:Ökar inte denna skötselmetod risken för att skogen kommer att konfiskeras av miljömuppar?
/Niklas

Tänkte precis det samma.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Umea  
#398677 Så bra att du bgl startar denna tråd !

Ska bli spännande att följa.

Fenomenet bakom självgallring är något som jag funderat en hel del på.

Jag återkommer och skriver när jag får mer tid.

Ha det så bra !

Hälsningar från Umeå

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

bgl  
#398681 Kommentar till Niking m.fl.
Jag menar naturligtvis inte att tillämpa detta på individuell basis, utan att starta en debatt om möjligheten i större skala!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#398690 Mer konfiskationer med andra ord? Troligtvis med hänvisning till artskyddsförordningen, så att det blir gratis för staten...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Älgfoderodlare  
#403756 ...
Senast redigerad av Älgfoderodlare lör 17 dec 2022, 02:03, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

jannee  
#403758 För helvete 😡 akta RYGGEN älgfoderodlare. Lätt att stiga snett och med den snedbelastning du har kan det lätt gå illa.

Avatar Fallback

Re: Självgallring som möjlig metod!?

Skogsforskare  
#403823 Omloppstiden blir inte längre. Träden växer inte mindre på höjden, möjligen tvärtom. Volymtillväxten kulminerar något tidigare. Så det mesta talar för en tidigare slutavverkning.

Självgallring innebär att träden dör på plats, så naturligtvis ökar skadorna. Både snöbrott, vindskador och angrepp av insekter.

De allra grövsta träden blir ungefär lika grova som om man hade gallrat, men det stora flertalet träd blir betydligt klenare. Medelstammen blir mindre, variationen i diameter ökar, kvaliteten blir inte så mycket bättre i och med att stora förväxande träd blir kvar, och att medeldiametern blir så låg.

Gallringen mål är primärt att förebygga självgallring och att få en värdefullare slutavverkning, inte nödvändigtvis att tjäna en massa pengar idag.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).