Gallring

Tråden om gallringsdagarna 2016

582 inlägg 204141 visningar 61 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Torbjörn Johnsen  
#393344 Visst blir det "bajamajor" @Hema!
Vi ska sätta en rimlig servicenivå på det här arrangemanget och där ingår nämnda bekvämlighet samt möjlighet att köpa nåt ätbart.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Chainsaw Charlie  
#393366 Kommer det att bli ytor med olika uttag? Eller är det tänkt att olika maskintyper ska lämna ungefär samma stamantal/grundyta kvar så att man lättare kan jämföra olika maskiner snarare än olika gallringsscenarion?

Uttryckt annorlunda, blir det en yta som bara kommer att gallras en gång, en yta som ska gallras två gånger och en yta som ska gallras tre gånger under omloppstiden?

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
#393373 Hej,
Så som vi har tänkt hittills så ska fokuset vara på olika typer av maskinkoncept för gallring, inom samma skifte, i likartad skog. Gallringsmetoder (låg, hög, kvalitets osv) har varit sekundärt i detta. Dels för att fokusera på maskinsystemen och dels för att det kan bli ett sammelsurium som kan komma att göra det hela ogreppbart.

   TS
Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Chainsaw Charlie  
#393384 Bra tänkt! Olika gallringsmetoder kan vi ta på gallringsdagarna 2017 :)

Några frågor jag tycker är intressanta för att rättvist kunna jämföra maskingrupperna:
Hur stort uttag i procent ska det bli nu i första gallringen?
Hur många gånger ska beståndet gallras?
Vilket stamantal är målet inför slutavverkning?

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Seb macahan  
#393392 Hur har jag lyckats missa detta?? Ska givetvis dit. Men för er som läst på lite är det 1 eller 2 dagar som gäller? Man skulle ju kunna kasa upp med tattar termosen. Inbillar mig att det skulle kunna va rätt intressanta samtal på kvällen med nån kaffe o en gök o så. Dit ska jag i alla fall, oavsett gök, kaffe o husvagn. Får nog planera detta lite. Tur att inte den lovade solsemestern (som har varit lovad för 5:e el 6:e året i rad) har blivit planerad än. Ni kan ju gissa vem som vill dit.....finns ju ingen natur o definitivt ingen skog på dessa solöar.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Torbjörn Johnsen  
#393404 Kul att du kommer @Seb macahan! Det blir två gallringsdagar, nämligen 23-24 september (fredag-lördag). Det finns en egen sajt där vi lägger upp all info om innehåll och medverkande allt eftersom det blir klart: gallringsdagar.se

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
#393429 Hej,
Tre nya gallringsföretag har nu anslutit till http://gallringsdagar.se/ och jag har precis uppdaterat sajten.

Gå gärna in och kolla för nu börjar också de lite större gallringsmaskinerna komma!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

sundelius  
#393470
Seb macahan skrev:Hur har jag lyckats missa detta?? Ska givetvis dit. Men för er som läst på lite är det 1 eller 2 dagar som gäller? Man skulle ju kunna kasa upp med tattar termosen. Inbillar mig att det skulle kunna va rätt intressanta samtal på kvällen med nån kaffe o en gök o så. Dit ska jag i alla fall, oavsett gök, kaffe o husvagn. Får nog planera detta lite. Tur att inte den lovade solsemestern (som har varit lovad för 5:e el 6:e året i rad) har blivit planerad än. Ni kan ju gissa vem som vill dit.....finns ju ingen natur o definitivt ingen skog på dessa solöar.

Vi är ju i samma sits just nu @Seb macahan , om man hinner läsa något så är man oftast så trött att man inte förstår vad man läst. Vi får dock inte klaga , ligger vi i som illrar nu så har vi råda att slita i skogen till vintern :roll:
Tvådagars är ett måste så vi hinner med att diskutera och ta en whisky, jag lurar på tält om jag inte får slagga i en Malwa :smile:

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Seb macahan  
#393488 Ja du Sundelius. Nu får man veta om man lever eller ej. Är nog den "värsta" vår jag varit med om. Men det är ju angenäma bryderier.
Tar jag med mig husvagnen finns där nog plats över till nån Malwa ägare eller nån annan forumist som inte vill sova i granris. Detta ska bli riktigt kul. Känner på mig redan nu att det kommer o bli bra. Och om @Fredrik och @Torbjörn inte känner att de fått nog "cred" för sina insatser än så kan vi inte annat än o tacka för er utveckling. Grymt imponerad och ni gör skogsforum till ett måste om det inte var det för alla innan. Följer utvecklingen av dessa dagar med stort intresse hädanefter.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

JensSkoog  
#393492 Undrar om det finns någon camping där vi kan beställa plats?

Avatar Fallback

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

stektlök  
#393493 Stor skog och mycket sjöar.... hökensås semesterby finns det organiserad camping...
Hoppas det blir superbra

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#393502 Finns även en camping i Tidaholm bakom Tidavallen. Det torde nog bli lite närmare än Hökensås-campingen. På Hökensås finns dock även stugor att hyra, samt möjlighet till bra fiske.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Torbjörn Johnsen  
#393504 Jag gick igenom tänkbara boenden i Tidaholm, Mullsjö, Hjo, Falköping och Skövde kommun. Det blev en ganska lång lista över olika typer av boenden och den ska läggas upp på gallringsdagarna.se inom kort.

Användarvisningsbild

Re: Tråden om gallringsdagarna 2016

Fredrik Reuter  
#393825 God morgon!

Nu händer det mycket på en gång men idag ska nyhetsbrevet för maj gå ut till oss medlemmar på skogsforum och i samband med det så försöker vi få igång bokningssystemet för gallringsdagarna.

Du kan redan nu boka dig på gallringsdagarna (du låser inte upp dig på något sätt och kan enkelt avboka om du märker att du inte kan komma) och du gör det genom att gå in här: evenemang.php och klickar på Gallringsdagar 2016.

Evenemangssajten som jag länkat till ovan är nyutvecklad och uppstartad nu på morgonen. Det kan finnas fel i den och då får du hemskt gärna meddela mig om detta, ex via PM. Den är också lite "trubbig" för tillfället, men tanken är att finjustera den allt eftersom.

   TS
Användarvisningsbild

Tråden om gallringsdagarna 2016

SHR  
#393838 Låg ju åt helv.. fel de här gallringsdagarna, två helger under hösten jagar vi älg och såklart ligger gallringsdagarna på en av dessa :cry:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).