Gallring

Vits att gallra äldre skog?

139 inlägg 48835 visningar 32 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

Lajodi  
#388355 Snart står det inte på innan du har en hel samling kepsar!

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Storgransodlaren  
#389685 Om detta verkligen är "äldre skog" så finns ju risken att Skogsstyrelsen nekar att godkänna en Avverkningsanmälan, på grund av att det finns rödlistade arter.
Då är det väl mer lönsamt att gallra maximalt nu snarast, gödsla och efter 20-30 år anmäla den föryngrade gödslade skogen till Avverkning?
Att bara låta den äldre skogen stå är för närvarande ren gambling, skogen blir fort så gammal att den blir Biotopskyddad!

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Skogen i boden  
#389863 Lite off topic men om stenvalls blir involverade och inköpare heter emil så se till att ha skriftligt på absolut allt ni kommer överens om. Lovar mycket men står inte för ett skit när det blir fel

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#389874 Jag vill minnas han hette Emil, han jag pratade med. De är dock inte aktuella för tillfället, men tack för tipset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

jannee  
#389938 En "bekant" till mig gallrade "mogen" granskog, ja åldern var mellan 70 till 90 år på beståndet. Detta gjordes på mitten av 80 talet. 20 år senare gjordes en slutavverkning och av årsringarna kunde man se en väldigt god tillväxt, troligtvis ej så mycket längdmässigt men....
Nu gjorde jag själv sammalunda 2 år före Gudrunstormen och du/ni kan räkna ut vad som skedde - ALLT som var kvar blåste omkull.
M.a.o med dagens vädersituation skulle jag i alla fall akta mig dj*'gt noga för att röra skog vars ålder överstiger 50 år.
Nu gäller åldern för sig i södra Sverige, i norra kanske man kan höja åldern med något 10 tal år.

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

Skogsforskare  
#390306 "med dagens vädersituation"? Det stormar inte mer nu är förr i tiden, utan det handlar bara om tur eller otur om det kommer en rejäl storm några år efter en gallring.

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#390312 Jag tror inte det är så utsatt för storm, men man vet ju aldrig förvisso. Det återstår att se.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

jannee  
#390317 Angående stormar har du skogsforskare allt nog "lite" fel. Enligt statistik från SMHI har det blivit både fler och starkare vindbyar under senaste 20 års perioden.

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

ÅsaNisse  
#390319 Janee: Du fick ju "rätt" betalt för din gallring år 2003. Hade du inte gallrat så hade du väl fått stormpris på allt. Hos mig blev det en vårdslös gallring så nu har jag inget helt bestånd och inget att gallra, mer än lite spridda dungar.

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

jannee  
#390322 ÅsaNisse har helt rätt, nettot på gallring var HÖGRE än det blev på det stormfällda.

Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

haggloader  
#390384 Angående stormar bör nog skogsforskare fundera på om inte senaste årens värmerekord gör att världshaven värms upp mer och var den energin tar vägen.

Är det medelvind eller max byvind som fäller träd, är något som jag funderar på?

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

fretchi  
#390386
haggloader skrev:Är det medelvind eller max byvind som fäller träd, är något som jag funderar på?


Som med så mycket annat skulle jag tro att det är samverkan mellan de bägge.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vits att gallra äldre skog?

ÅsaNisse  
#390445 Max byvind är ju alltid mycket mera än medelvind( som inte finns utan är beräknat värde). Det är de kraftiga byarna som drar ned träden i vår del av världen när det oftast är kuling och storm vi pratar om. Sen kan ju en rejäl orkan jämna det mesta med marken.

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

hlb  
#390454 Energin i vind ökar väl med kubiken på hastigheten vill jag minnas. Om vindhastigheten i byarna är dubbla medelvinden, vilket är ganska vanligt, är alltså energin i byarna 2x2x2=8 gånger så stor som i medelvinden.

Användarvisningsbild

Re: Vits att gallra äldre skog?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#390472 Borde väl vara kvadraten på hastigheten?
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).