Gallring

Kranman P25 bärare med Stegmatare

89 inlägg 44361 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

sundelius  
#374263
Hema skrev:Detta var väl något intressant, lätt att många äldre kommer slå till. Frågan är hur stora träd den klarar, hur håller man koll på kaplängden, samt går den att använda till vedkapning måntro?
Kul att de redan nu erbjuder dieselalternativ. Kommer säkert med de större hjulen och band, för den som vill.

I förlängningen hade jag gärna sett att man drog till sig trädet och började sedan upparbeta trädet i förvald längd. Under tiden går man ut och vinschar in nästa träd. Men det kanske är ett lite för stort steg utan att behöva höja priset markant.

En annan reflektion. Hydraulslangarna till stegmatararmen som åker ut och in (och ger skäl för dess smeknamn trädrunkare) borde kanske nyttja samma lösning som vissa truckar där hydralslangen ligger på fjäderbelastad slangvinda? Ser lite utsatt ut.

Vill jag ha en? Självklart! :grin:

Med dagens förändringstakt, så skulle det inte förvåna mig om de skulle släppa en KranmanATV med trepunkt och kraftuttag och med dieseldrift. Avestavagnen och Vimek med sin Minimaster får nog höja takten..


Begränsningen i grovlek på trädet hängde mest på stabiliteten , har för mig Åke sa att man kunde köra 20 till 25 grovt

Längden får du räkna antal runk :oops: , den tar en meter i varje slag

Tänkte också på ved produktion , det måste ju funka

   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare

loppan  
#374264
sundelius skrev:
loppan skrev:Tyvärr så anser jag detta som långsamma och dyra leksaker.
Skall du gallra klent så hitta en Vimek g 30,den passar perfekt bakom 205 an.
Skall du ta grövre grejer och orkar titta på en stegmatare köp Niab 5-15 eller Kesla lf 40,men då bör traktorn väga över 4 ton.

Jaså Vimek g30 går att köra på Valmeten , det var intressant


Jag hade min på MF 575.
Den väger 650 kg,är kort med tyngdpunkt nära traktorn.
Snabb i förstagallring upp till max 20 cm .
Det är en stor fördel att ha en maskin att gallra med och en annan att köra ut med så man slipper byta.
Nackdel svåra att hitta begagnade och allt är mekaniskt i dom så det blir en del skruvande.

Jag vill verkligen upplysa om att du nu sitter i en guldsits vad gäller beståndsgående gallring med din Malwa.
Om du inte redan provat så uppmanar jag dig att innan du köper några mer maskiner så skall du leja in en entrepenör
med Rottne 2004,h8 eller Sampo i förstagallring och skota själv.
Du lär inte bli missnöjd med det konceptet.

Kranmans stegmatare är en Tapio 160,den minsta av dom.
Åtminstånde så var det det på Elmia om man inte byggt eget nu.
http://www.riuttolehto.fi/se/tapio_skor ... ester.html
Den är liten och lätt för att kunna monteras i en bonnakran.
Inte omöjligt att Malwan klara det om den ger nog pumpflöde.
Jag ser ingen mening med att ha ett så litet agregat monterat som tvågreppare,kostar i kranmans utförande 200.000 kr.

Avatar Fallback

Re: Kranmans nya självgående processor

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374266 Antar att priset är för aggregatet enbart och att själva hjulapparaten tillkommer.

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare

Seb macahan  
#374273 ?????
Sundelius, hur tänker du nu? Halva grejen med Malwan är ju o kunna köra inne i beståndet väl? Då kan du ju lika väl hugga från den väg du slingrar dig igenom. Ett kranhängt aggregate typ Tapio 160. Dessutom lite billigare än kranmans. Du kan ju få hur fint som helst på detta sätt. Ska du hänga stegmataren på traktorn kunde du ju lika gärna skota med traktorn också så hade du sparat 500ksk. Då får du ju en traktorväg i bredd plus vinschsiador. Kör du in med Malwan kan du ha långt mellan stickväg och gå i i mellanzon o hugga. Ibland kanske du inte når o hugga med kranen men då får du starta igång motorsågen. Eller gör du som loppan föreslår o lejer in en beståndsgående. Om du nu inte vill bygga ditt eget som beståndsgående.

Användarvisningsbild

Re: Stegmatare

stegmaster  
#374274
loppan skrev:Kranmans stegmatare är en Tapio 160,den minsta av dom.

Jo den har nog ursprung från Tapio160, men detta har ju slag på 50cm, det som sitter på kranman har slag på 1m, så direkt från hyllan kan det inte vara tagen. :???:

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

sundelius  
#374280 Priset ska vara komplett så som du såg den i videon

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare

sundelius  
#374287
loppan skrev:
sundelius skrev:
loppan skrev:Tyvärr så anser jag detta som långsamma och dyra leksaker.
Skall du gallra klent så hitta en Vimek g 30,den passar perfekt bakom 205 an.
Skall du ta grövre grejer och orkar titta på en stegmatare köp Niab 5-15 eller Kesla lf 40,men då bör traktorn väga över 4 ton.

Jaså Vimek g30 går att köra på Valmeten , det var intressant


Jag hade min på MF 575.
Den väger 650 kg,är kort med tyngdpunkt nära traktorn.
Snabb i förstagallring upp till max 20 cm .
Det är en stor fördel att ha en maskin att gallra med och en annan att köra ut med så man slipper byta.
Nackdel svåra att hitta begagnade och allt är mekaniskt i dom så det blir en del skruvande.

Jag vill verkligen upplysa om att du nu sitter i en guldsits vad gäller beståndsgående gallring med din Malwa.
Om du inte redan provat så uppmanar jag dig att innan du köper några mer maskiner så skall du leja in en entrepenör
med Rottne 2004,h8 eller Sampo i förstagallring och skota själv.
Du lär inte bli missnöjd med det konceptet.

Kranmans stegmatare är en Tapio 160,den minsta av dom.
Åtminstånde så var det det på Elmia om man inte byggt eget nu.
http://www.riuttolehto.fi/se/tapio_skor ... ester.html
Den är liten och lätt för att kunna monteras i en bonnakran.
Inte omöjligt att Malwan klara det om den ger nog pumpflöde.
Jag ser ingen mening med att ha ett så litet agregat monterat som tvågreppare,kostar i kranmans utförande 200.000 kr.


Alternativet med gallringsskördare har jag redan börjat kolla på. Letar entreprenörer men dom växer inte på träd. Verkar som de flesta är knutna till bolagen :???:
Tanken med Kranmans stegmatare som bärare är och ta de mindre områdena själv. Då kan jag fälla och skota själv medan en medhjälpare vinschar och upparbeta.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stegmatare

sundelius  
#374289
Seb macahan skrev:?????
Sundelius, hur tänker du nu? Halva grejen med Malwan är ju o kunna köra inne i beståndet väl? Då kan du ju lika väl hugga från den väg du slingrar dig igenom. Ett kranhängt aggregate typ Tapio 160. Dessutom lite billigare än kranmans. Du kan ju få hur fint som helst på detta sätt. Ska du hänga stegmataren på traktorn kunde du ju lika gärna skota med traktorn också så hade du sparat 500ksk. Då får du ju en traktorväg i bredd plus vinschsiador. Kör du in med Malwan kan du ha långt mellan stickväg och gå i i mellanzon o hugga. Ibland kanske du inte når o hugga med kranen men då får du starta igång motorsågen. Eller gör du som loppan föreslår o lejer in en beståndsgående. Om du nu inte vill bygga ditt eget som beståndsgående.


Läs mitt svar till loppan ovan där jag försöker förklara hur jag tänker.
Därmed inte sagt att jag tänker rätt och det är ju anledningen att jag ställer frågan här så jag med hjälp av era erfarenheter kan komma rätt på det :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranmans nya självgående processor

Hema  
#374324
sundelius skrev:
Hema skrev:Detta var väl något intressant, lätt att många äldre kommer slå till. Frågan är hur stora träd den klarar, hur håller man koll på kaplängden, samt går den att använda till vedkapning måntro?
Kul att de redan nu erbjuder dieselalternativ. Kommer säkert med de större hjulen och band, för den som vill.

I förlängningen hade jag gärna sett att man drog till sig trädet och började sedan upparbeta trädet i förvald längd. Under tiden går man ut och vinschar in nästa träd. Men det kanske är ett lite för stort steg utan att behöva höja priset markant.

En annan reflektion. Hydraulslangarna till stegmatararmen som åker ut och in (och ger skäl för dess smeknamn trädrunkare) borde kanske nyttja samma lösning som vissa truckar där hydralslangen ligger på fjäderbelastad slangvinda? Ser lite utsatt ut.

Vill jag ha en? Självklart! :grin:

Med dagens förändringstakt, så skulle det inte förvåna mig om de skulle släppa en KranmanATV med trepunkt och kraftuttag och med dieseldrift. Avestavagnen och Vimek med sin Minimaster får nog höja takten..


Begränsningen i grovlek på trädet hängde mest på stabiliteten , har för mig Åke sa att man kunde köra 20 till 25 grovt

Längden får du räkna antal runk :oops: , den tar en meter i varje slag

Tänkte också på ved produktion , det måste ju funka

Hmm, ja men då borde man kunna ställa in den på ett visst antal runk och sedan kap. Men kortkapning kräver nog lite mer finkörning.

Sedan kan man ju vätskefylla hjulen och om det inte skulle räcka montera stödben. Om man vill gå på större trän.

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

Seb macahan  
#374333
sundelius skrev:Priset ska vara komplett så som du såg den i videon


Då faller ju allt i annan dager. Är du säker på detta Sundelius. Med tanke på vad Tapio vill ha för endast 1st aggregat (Tapio 160) känns det omöjligt o bygga hela bäraren för de pengar som blir över. Det är inte ofta man blir positivt överraskad om priser på skogsutrustning. Lyckas de sälja den för runt 200ksek kommer den o bli en succé.

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

loppan  
#374336 Pris från 200.000.
Jag vet inte om bensinmotorn och hydraulpumpen ingick men definitivt inte bäraren.
Niab 5-15B kostar 215.000 som jämförelse,då komplett.

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374337 Jag tolkar som det var 200 000 kr som den visades i filmen. Men prislistor lär ju komma framöver när maskinen är redo att börja säljas...

Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

sundelius  
#374338 Ringde säljaren och priset 200000 är som bärare, alltså komplett :!:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kranmans nya självgående processor

Seb macahan  
#374344 Jaha!!!! Det var fan inte dåligt. Det skulle man vetet för några veckor sen. Hade kanske tagit samma beslut men den måste ju bli en säljsucce?
Tänk o ha en beståndsgående Skotare efter den! :wink:

Avatar Fallback

Re: Kranmans nya självgående processor

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#374347 Tänk att ha traktor med vagn stående så den lastar i direkt. Tänk skördetöska och vagn för säden, men med lite större enheter. ;)

När man nu har en 3-metersbits uppe på > 1,5m över marken, kapad och kvistad, varför skall den ner i backen för att sedan plockas upp igen? En gallringsprocessor som matar upp i vagnen måste gå att ordna. Om man sen bara kom på hur riset hamnade i vägen, skulle jag direkt ta min miljon och köpa. :)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).