Gallring

Vilken maskintyp ska jag ha?

33 inlägg 17902 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372914
Valtraweimer skrev:Tack för alla kloka synpunkter!
Det är 130 ha som ska gallras. Har också ca 15 ha slutavverknings skog inom 10 år. Alla bestånd är röjda. Trädslagsfördelningen är 65% gran 20% tall 15% löv. Medelstammen är gissningsvis 0,07 vid gallring. Boniteten på fastigheten ligger på 4,8 m3sk/ha. Kan en Valmet 901 med ett Logmax 3000 aggregat vara något att satsa på? Själv är jag novis på skördare.


Är du novis på skördare så ska du nog tänka dig för innan du drar hem något gammalt elände som entreprenörerna tröttnat på.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372925 Är i ungefär samma sits som Trådskaparen med cirka 300 ha gallring inom tio år. Har provat både gamla skördare, stegmatare, hypro och allt möjligt under "karriären" Nu har jag bestämt mig. Inget gammalt skrot. Inga bonntraktorer. Riktiga proffsmaskiner som fungerar. Ser då till att ha en väl fungerande skotare. Ser till att samarbeta med väl utvald skördarentreprenör som kör sin maskin själv i enkelskift och tar ansvar för vad han gör. Allt blir proffsigt gjort. Vi hinner grangallringen inom optimal period januari- februari. Vi är två som både kan jaga på varandra och hjälpas åt när det strular.
Känns betydligt bättre att fokusera på att hålla en maskin i trim och produktion än att springa runt mellan två gamla vrak.
Kan tillägga att jag lägger mycket tid på underröjning. I princip hela barmarkssäsongen.
Men så här får man väl inte skriva på Skogsforum? Här gäller: " Flest grejor när han dör vinner"

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372927 Hur många skördartimmar köper du in per år ungefär?

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Blondin 750  
#372939
Skogsola skrev:Är i ungefär samma sits som Trådskaparen med cirka 300 ha gallring inom tio år. Har provat både gamla skördare, stegmatare, hypro och allt möjligt under "karriären" Nu har jag bestämt mig. Inget gammalt skrot. Inga bonntraktorer. Riktiga proffsmaskiner som fungerar. Ser då till att ha en väl fungerande skotare. Ser till att samarbeta med väl utvald skördarentreprenör som kör sin maskin själv i enkelskift och tar ansvar för vad han gör. Allt blir proffsigt gjort. Vi hinner grangallringen inom optimal period januari- februari. Vi är två som både kan jaga på varandra och hjälpas åt när det strular.
Känns betydligt bättre att fokusera på att hålla en maskin i trim och produktion än att springa runt mellan två gamla vrak.
Kan tillägga att jag lägger mycket tid på underröjning. I princip hela barmarkssäsongen.
Men så här får man väl inte skriva på Skogsforum? Här gäller: " Flest grejor när han dör vinner"

Det verkar som att du har förmånen att ha en bra entreprenör som kan fokusera på bara sin maskin och det är ju en perfekt samarbetspartner. Jag har fram till nu gjort på samma sätt, alltså skotat själv, men då min tidigare entreprenör är tvungen att hålla sin skotare med jobb också så blev det alltid lite pusslande när de skulle köra hos mig, det var ju inte alltid som deras försprång till skotaren var så stort så det var risk att han kom ikapp och då störde min huggning deras produktionskedja. I mina trakter sköts nästan all skog av kompletta maskinlag och självverksamheten är låg.

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

fauve  
#372990 Var i samma situation för fyra år sedan, ca 100 hektar första till sista gallring jag köpte en Valmet 901 för 450 tkr med sp agregat på , detta beslut o investering är det bästa jag gjort. Jag gallrar i den takt och den tidpunkt jag själv vill. Dom äldre 901 är ganska enkla maskiner och jag har kunnat laga dom småfel som varit själv. Kör ut med en valtra a92 med Patu vagn.

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Blondin 750  
#373009
bengt.a skrev:
Blondin 750 skrev:Jag instämmer till fullo med det som jannee skriver, jag resonerar lika när det gäller vad som bör gallras och inte. Jag har köpt huggningstjänsten förr om åren men nu valt att ha egen skördare och om kalkylen går ihop sig eller inte vet man ju först när maskinen är såld och alla kostnader kan summeras. Som det ser ut nu så kanske priset per huggen kubik inte har blivit så mycket billigare än förut men det finns heller inget som talar för att det blivit dyrare heller då värdeminskningen är den största delen i kalkylen och den är ju fortfarande en okänd faktor. Jag räknar med att dra igenom ca900- 1000fub/år och valde en Sampo 1046 för att den är enkel att hålla liv i, både för mig och näste ägare, det borde borga för att värdet består hyffsat och risken för enorm värdeminskning är hanterbar. Att sedan ha möjligheten att välja när man vill köra har också ett stort värde i tider som dessa med tjäle och mildväder om vartannat.


Hej, vad gör en Sampo enklare ?


Många komponenter är säkert samma i flera olika tillverkare och maskinmodeller, men den största skillnaden är väl den enklare grundkonstruktionen, inte några pendelarmar, inte någon nivellerande hytt mm. med andra ord lite mer spartansk. Visst är en Rottne H8 ett bättre val om man har besvärlig terräng men den dagen kommer då det bästa är taget på maskinen, och då resonerar i alla fall jag som att det är bättre med mer okomplicerade maskiner. Man får lite känslan av att äga en Volvo 240, den dör aldrig, och om den mot förmodan skulle göra det så finns det delar att tillgå på närmaste lanthandel. :smile: Jag gillar i alla fall det enkla och funktionsdugliga som produceras i Finland!

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373024
Mangan skrev:Hur många skördartimmar köper du in per år ungefär?


Timmar har jag aldrig räknat men säg 1000 m3 slutavv. och lika mycket gallring så köper jag in huggning för, säg 150-200'.
Å andra sidan så går skotaren mest hela tiden mellan älgjakt och tjällossning och jag vill varken förlänga säsongen eller klona mig för att köra två maskiner. Min skördarentreprenör har också en gammal skotare men han vill heller varken klona sig eller anställa nån. Han vill hellre att jag följer med honom när han drar iväg på andra uppdrag.

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Blondin 750  
#373034 Ett bra exempel på samarbete som det borde vara, det kan jag sakna.

Användarvisningsbild

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Seb macahan  
#373039 Med dom ytorna du verkar ha så är det en Skördare du ska ha. Det andra är leksaker. Punkt, så är det. Man kan trösta sig själv hur mycket som helst med behov hit och dit. Men riktiga skogsmaskiner är nått helt annat. Mitt val i i tråden Tapio 280 är endast grundat i för lite mark för o ha kvar skördaren. Sen om en Skördare är en skogsbrand traktor (proffsbyggd) också det dyraste alternativet eller en Skördare är nog inte så viktigt. Jag hade vilken dag som helst köpt tillbaka min Tigercat h09 om jag haft mer skog. Hur man än bär sig åt så förblir en traktor mer osmidig och oanpassad. Räds man inte elschema ritningar och olja på nävarna är det inget o fundera över.

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373041 Tycker nog att det låter drastiskt att gå och köpa sig en skördare för att gallra 15 ha om året. Trådskaparen klarar nio manuellt och det är att lyfta på hatten för. Med t.ex en gammal svart vinschmatad Niab för 50 papp så bör han ju i vart fall dubbla kapaciteten och då är han i hamn.

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Umea  
#373044 Virkes ersättningarna är tyvärr nu mer väldigt låga.

För att öka förtjänsten råder jag dig om du kan att välja maskiner som drar lite diesel och som

du själv kan transportera någorlunda snabbt på väg utan trailer.

Ombyggd Valtra A83 med kran och Nisula 325 skördaraggregat är smal och smidig i skogen.

Lycka till !

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

jannee  
#373046 Valtraweimer, i mitt tycke bättre att gråta en gång än fortsätta och slita ont resten av livet.
Dessutom är inte alla H 8 eller liknande objekt totalt sönderkörda. Har man en anställd på en maskin får man INTE ha några stillestånd, föraren kostar nämligen skjortan ändå stiger inte maskinen i värde efter reparationen = bara en dubbel utgift.
Äger man maskinen, kör själv, och tänker behålla den ställer sig allt i en annan dager.
Men som Seb var inne på, du får INTE ha tummen mitt i handen, då kan även detta bli ett dyrt alternativ.

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Chuck Norris  
#373054
Skogsola skrev:Tycker nog att det låter drastiskt att gå och köpa sig en skördare för att gallra 15 ha om året. Trådskaparen klarar nio manuellt och det är att lyfta på hatten för. Med t.ex en gammal svart vinschmatad Niab för 50 papp så bör han ju i vart fall dubbla kapaciteten och då är han i hamn.


Fast han behöver ju kanske inte ta 15 ha per år? beroende på hur akut behovet är så kan han kanske köra 30 el 50 ha per år och sedan sälja maskinen efter några år.

Det många inte tänker på är att det finns gott om fasta kostnader även på en äldre skördare, försäkring, service och värdeminskning och du är snabbt uppe i en årskostnad på 60-70 tusen och sedan tillkommer alla driftkostnader.

Sen behöver ju det billigaste alternativet inte vara det bästa, om så var fallet skulle ju alla hugga med yxa. Det beror det ju även på hur mycket tid man vill och kan lägga i skogen, det är ju inte alla som har tid att lägga hela vintern på att gallra 10-15 ha med motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Seb macahan  
#373061 Jag fattade det som det skulle gallras 1000fub/år. Och då hävdar jag köp egen maskin. I mitt fall handlade det om 100-200 vart 2:a eller 3:e år.
Maskinen var kanon. Men hade inte tiden samt för mycket små projekt då det kändes lyxigt o köra bort till skogen med en "stor" maskin.
Det måste ju snart hända något revulotionerande inom detta? Vi är många som tröttnat på o stå med mössan i hand o vänta på fel tidpunkt o få våra gallringen "våldtagna".
När kommer lösningen? Hur kommer det sig att de entreprenörer som kör beståndsgående inte hörs o syns mer.
Jag har ju lagt ner några timmar på mässor och läst artiklar och pratat med folk. Klämt o känt på det mesta. Kalkylera och mekat. Men känslan vad som känns rätt är nog ytterst subjektivt. Jag hävdar ju att Skördare är rätt val men har precis sålt en kanon maskin som hade mycket kvar o ge till förmån för traktor o stegskötdare i kran. Varför, det blev för mycket i förhållande. Kändes liksom to much i förhållande till behovet. Men det var en go känsla. Och håller inte stegskördaren något så när måttet så är alternativet o skippa mina idéologier o leja bort eller köpa Skördare igen.

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#373066
Chuck Norris skrev:
Skogsola skrev:Tycker nog att det låter drastiskt att gå och köpa sig en skördare för att gallra 15 ha om året. Trådskaparen klarar nio manuellt och det är att lyfta på hatten för. Med t.ex en gammal svart vinschmatad Niab för 50 papp så bör han ju i vart fall dubbla kapaciteten och då är han i hamn.


Fast han behöver ju kanske inte ta 15 ha per år? beroende på hur akut behovet är så kan han kanske köra 30 el 50 ha per år och sedan sälja maskinen efter några år.

Det många inte tänker på är att det finns gott om fasta kostnader även på en äldre skördare, försäkring, service och värdeminskning och du är snabbt uppe i en årskostnad på 60-70 tusen och sedan tillkommer alla driftkostnader.

Sen behöver ju det billigaste alternativet inte vara det bästa, om så var fallet skulle ju alla hugga med yxa. Det beror det ju även på hur mycket tid man vill och kan lägga i skogen, det är ju inte alla som har tid att lägga hela vintern på att gallra 10-15 ha med motorsåg.


Försäkring kan man ju strunta i. Service lär man göra själv och värdet är antagligen lågt redan. Men 60-70 tusen kan det fort bli i ett enda haveri och där rök vinsten på det årets 15 ha. Men att investera för att man inte har tid förstår jag inte. Att få lönsamhet på investeringar kräver tid. Har man inte tiden är det bättre att leja. Ska man dra hem en gammal skördare och lära sig att köra och förstå den så ska man ha gott om tid.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).