Gallring

Vilken maskintyp ska jag ha?

33 inlägg 17900 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

charger  
#373288 Hej , nu har inte jag de här gallringsvolymerna , jag lejde en entreprenör som gallrade åt mig ,och jag körde fram med
valtran 6200 och skogsvagn, tyckte att det inte blev mycket netto kvar.
Testar nu med att köra igenom några hektar med manuell skördare stihl 261 , ett lågt uttag där mycket enbitsträd och plock
åker med det kommer att höja medelstammen till jag ringer skördaren om ett par år.

Malwa
Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

AKKAMAAN  
#435234 Angående ha egna maskiner respektive leja bort, så kommer väl skogsägarens alternativa inkomstkälla till att jobba i skogen att spela en betydelse. Om skogsägaren inte har något annat inkomstgivande att göra i stället för att bara "stå och titta på" för att sedan betala nån tusenlapp i månaden för ett medlemskap på "gymmet", så kanska man hellre än en dyr "beståndsgående" skördare skall titta på alternativet att manuellfälla och upparbeta med en jordbrukstraktorburen stickvägsgående processor. Gärna en med rullmatning för lite högre produktivitet om ekonomin tillåter.
"*Manuellfälla och sätta ett hypro, nokka, Patu aggregat på huggarvagnen. " låter som den mest ekonomiska lösningen för att mekanisera kvistning, kapning och "brossling"....
jannee skrev:
Nu får jag säkert någon som verkligen begriper sig på skog att komma och ventilera hur dum jag egentligen är - och det kanske är befogat. :oops:

Nej nej, jag tycker du har en vettig synpunkt. Övergrov skog av sågtimmerkvalitet är inte speciellt attraktivt hos sågverken, då allting på en stock grövre än ca 30 cm iregel reduceras ner till flis innan det körs genom sågen. Majoriteten av Svensk sågverksindustri är dimensionerad för sågning av stockar upp till 30cm toppmätt.
Skogsstyrelsen skogskötsel rekommendationer, såsom rekommenderad slutavverkningsålder, planteringsförband, röjnings- och gallringsmallar, bygger på en timmerproduktion av i huvudsak sågtimmer upp till 30 cm to. Sen kan man ju med timmerställningar och överståndare odla "övergrova" träd om de stammarna lovar högre kvaliteter såsom faner och stamblock.
//"Skogsmästare 1981"....

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Anse  
#439565 Jag resonerar så här: har man intresse, ekonomi samt inte har tummen mitt i handen så ska man skaffa de medel som behövs för att vara självverksam, i ordets rätta bemärkelse. Bara det faktum att du kan styra dina insatser helt själv, utan andras beroende tycker jag står högst på listan. Att gå och vänta på en gallringskördare med mössan i hand som dessutom kanske inte gör ett bra jobb är ingen höjdare. Vidare, vem känner din skog bättre än du själv, om du redan arbetat i den? Är inte så lätt heller för en entreprenör som aldrig sett din skog som jobbar under tidspress i dåligt väder och mörker. När du inte har behov av maskinen längre så säljer du den, i sämsta fall till skrotvärde. Har du då lagt t.ex. 300 kkr för den så kanske du kan få tillbaka hälften vilket inte är så tokigt.

Vi står i en liknande situation (dock mycket mindre mark) men har till 60% slutavverkningar. Har blivit erbjuden att köpa en Valmet 911 av en person som jag känner. Har funderat på en beg. Hypro 755, men den når inte riktigt hela vägen vad beträffar slutavverkningar (gränsfall). Vidare har vi rätt stenig/blockig terräng så jag börjar fundera på om man verkligen tar sig fram där man vill med en traktor med processor. Vidare blir priset ungefär detsamma som för en beg. skördare, så varför inte?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).