Gallring

Vilken maskintyp ska jag ha?

33 inlägg 17898 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken maskintyp ska jag ha?

Valtraweimer  
#372845 Jag har ca 130 ha skog som ska gallras inom 10 år. Har i vinter gallrat ca 9 ha manuellt och känner att det känns i kroppen...
Skotningen utförs med en Valtra med skogshytt och Twintrac och en Weimer RDM 14. Mina funderingar är hur ska jag fortsättningsvis klara av fällningen och kvistningen. Dessa alternativ har jag funderat på:
*Ta in en entreprenör som sköter skördningen, kostnad ca 200kr/m3 och ett uttag på ca 50m3/ha ger en kostnad på 1,3 miljoner.
*Manuellfälla och sätta ett hypro, nokka, Patu aggregat på huggarvagnen.
*Sätta på ett Jakefäste och en kran med engreppsaggregat på Valtran.
*Köpa en begagnad skördare, typ Komatsu 901, 911, Rottne H8 eller liknade.

Hur skulle Ni göra?



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Fredrik Reuter  
#372849 Hej,
Svårt val, men angenämt! :grin:

Personligen skulle jag överväga att köpa en äldre beståndsgående skördare. Men det har mycket att göra med att själv kört en sådan i fyra år professionellt.

Men då tänker jag rationellt och produktion.
Känner du att du har tiden så kanske en processor på kärran är en bra lösning.
Då kan du ju vinscha och få kanske 40m mellan vägarna om du eftersträvar sådana kriterier.

Tyvärr får jag väl säga att Jakefäste och engreppare till Valtran kanske inte är det bästa ur gallringssynpunkt, det blir gärna tätt mellan vägarna.
Ska du köra stickvägsgående så bör du ha en sticksvägsskördare med minst 10m kran, annars är risken att det blir väldigt mycket vägar...

Har du även grövre bestånd som behöver gås igenom och kanske någon liten slutavverkning så skulle jag kanske fundera på en större beg skördare. Valmet 911, TJ 1270 etc. De kan också göra fina gallringar med rätt förutsättningar och rätt förare.
Val av märke tror jag beror på hur starka serviceverkstäderna för resp märke är hos dig lokalt. Det är guld att ha kunniga mekare nära när det skiter sig.

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Larsi  
#372850 Jag skulle köpa en Hypro och inte sätta på vagnen utan bak på traktorn
Alternativet är en H8 eller motsvarande men då är det mer pengar

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372853
Valtraweimer skrev:Jag har ca 130 ha skog som ska gallras inom 10 år. Har i vinter gallrat ca 9 ha manuellt och känner att det känns i kroppen...
Skotningen utförs med en Valtra med skogshytt och Twintrac och en Weimer RDM 14. Mina funderingar är hur ska jag fortsättningsvis klara av fällningen och kvistningen. Dessa alternativ har jag funderat på:
*Ta in en entreprenör som sköter skördningen, kostnad ca 200kr/m3 och ett uttag på ca 50m3/ha ger en kostnad på 1,3 miljoner.
*Manuellfälla och sätta ett hypro, nokka, Patu aggregat på huggarvagnen.
*Sätta på ett Jakefäste och en kran med engreppsaggregat på Valtran.
*Köpa en begagnad skördare, typ Komatsu 901, 911, Rottne H8 eller liknade.

Hur skulle Ni göra?


200kr/m3 låter mycket, har du frågat pris från flera entreprenörer?

Användarvisningsbild

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Fredrik Reuter  
#372854 Hej igen,
Ja, priset beror på uttagen medelstam.
0,05 m3fub som är en tidig förstagallring är priset runt 200 sek / m3fub.
0,1 m3fub som är en välröjd lite senare förstagallring i bra bonitet ligger på ca 100kr fubben för bara skördaren. Värmlandssiffror i och för sig.

+- några kronor på ovanstående, exkl transportkostnader.

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

jannee  
#372856 Självklart en beståndsgående skördare, typ H 8, lika självklart kommer det till "lite" reparationer/underhåll, men den fortsätter INTE att sjunka så mycket i värde, men viktigast är dock att resultatet efter en sådan i gallring blir, i mitt tycke, väldigt bra.
Du klarar dessutom relativt grov gallring med en sådan, framförallt när du jobbar åt dig själv.
Min uppfattning, kanske helt fel, men man gallrar med en beståndsgående för att sedan avsluta med en stor skördare för slutavverkningen.
"Tror" m.a.o. INTE att man ska gallra för grov skog över huvud taget.
Den skog du inte klarar av att gallra med en H 8 ska heller INTE gallras :mrgreen:
Nu får jag säkert någon som verkligen begriper sig på skog att komma och ventilera hur dum jag egentligen är - och det kanske är befogat. :oops:

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Blondin 750  
#372861 Jag instämmer till fullo med det som jannee skriver, jag resonerar lika när det gäller vad som bör gallras och inte. Jag har köpt huggningstjänsten förr om åren men nu valt att ha egen skördare och om kalkylen går ihop sig eller inte vet man ju först när maskinen är såld och alla kostnader kan summeras. Som det ser ut nu så kanske priset per huggen kubik inte har blivit så mycket billigare än förut men det finns heller inget som talar för att det blivit dyrare heller då värdeminskningen är den största delen i kalkylen och den är ju fortfarande en okänd faktor. Jag räknar med att dra igenom ca900- 1000fub/år och valde en Sampo 1046 för att den är enkel att hålla liv i, både för mig och näste ägare, det borde borga för att värdet består hyffsat och risken för enorm värdeminskning är hanterbar. Att sedan ha möjligheten att välja när man vill köra har också ett stort värde i tider som dessa med tjäle och mildväder om vartannat.

Användarvisningsbild

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Seb macahan  
#372866 Varför skulle det bli längre mellan vägarna bara för att aggregatet sitter på en vagn? Man kan väl vinscha in det man inte når även om kranen sitter i ett JAKE fäste?

Användarvisningsbild

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Fredrik Reuter  
#372873 Hej,
Förvisso, men det känns som två olika koncept där Jake+kran+engreppsaggregat faller under skördare och att föraren normalt inte lämnar hytten utan far runt och fäller och kvistar med aggregatet.



Men det kanske är vanligt att ha en vinsch på kranen på dessa och hoppa ur och vinscha fram? Jag har dålig koll!

Användarvisningsbild

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Vardon  
#372875 Hur grovt är det - alternativet att manuellfälla och låta det ligga ?

Är det totalt 130 ha med allt gallringsskog eller är det 130 ha gallring samt massa mer hyggen / slutavverkning etc -
Är det mer på fastigheten hade jag nog satsat på egen beståndsgående just för att kunna ta nått vindfälle här och där och allt vad som blir.

Förlåt en okunnig som frågar er som kan skördare men skulle winschning till skördaren vara ett alternativ ? Om man vill hålla nere stickvägarna? Det skapar säkert nya problem men skördare tar ju vindfällen (efter losskapning) och det borde väl bli något liknande?

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372885
Blondin 750 skrev:Jag instämmer till fullo med det som jannee skriver, jag resonerar lika när det gäller vad som bör gallras och inte. Jag har köpt huggningstjänsten förr om åren men nu valt att ha egen skördare och om kalkylen går ihop sig eller inte vet man ju först när maskinen är såld och alla kostnader kan summeras. Som det ser ut nu så kanske priset per huggen kubik inte har blivit så mycket billigare än förut men det finns heller inget som talar för att det blivit dyrare heller då värdeminskningen är den största delen i kalkylen och den är ju fortfarande en okänd faktor. Jag räknar med att dra igenom ca900- 1000fub/år och valde en Sampo 1046 för att den är enkel att hålla liv i, både för mig och näste ägare, det borde borga för att värdet består hyffsat och risken för enorm värdeminskning är hanterbar. Att sedan ha möjligheten att välja när man vill köra har också ett stort värde i tider som dessa med tjäle och mildväder om vartannat.


Hej, vad gör en Sampo enklare ?

Användarvisningsbild

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Fredrik Reuter  
#372889 Om man använder skördare i egen skog så kan man faktiskt klara sig utan vinsch om man manuellfäller i mittzonen - ut till stickvägarna.
Då kan man gå i stickvägarna med skördaren och plocka träden med aggregatet (omvänt från toppen) och dra ut dem till väg och sedan aptera som vanligt.

Gjorde en bild för att förtydliga.

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

bgl  
#372902 Du beskriver beskriver just den frågeställning som jag har. 130 har gallring på 10 år. Vilken medelstam räknar du med när gallringen ska utföras? Lika viktig som medelstammen vid gallring är diameterspridningen. Jag utgår från att du har välröjda bestånd. Är diameterspridningen liten är det bara att följa gallringsmallen. Är i stället spridningen större med kanske 500 stammar /har som är klenare finns ju alternativet att röja en gång till och ta bort de flesta stammar som ändå kostar att köra genom skördaren. Då ökar medelstammen direkt och denna extra röjning gör att gallringen kan skjutas upp några år vilket också ger högre medelstam på kommande uttag. Bara en ökning av uttagen medelstam från 0,05 till 0,07 sänker drivningskostnaden med 50kr/m3fub!
Vi får bara vänta och se om dagens röjningsmallar kommer att anpassas till de låga priser på gallringsvirke som nog kommer att råda längre, med den allmänna trögheten i samhällsapparaten kommer det att ta tid!

Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Valtraweimer  
#372910 Tack för alla kloka synpunkter!
Det är 130 ha som ska gallras. Har också ca 15 ha slutavverknings skog inom 10 år. Alla bestånd är röjda. Trädslagsfördelningen är 65% gran 20% tall 15% löv. Medelstammen är gissningsvis 0,07 vid gallring. Boniteten på fastigheten ligger på 4,8 m3sk/ha. Kan en Valmet 901 med ett Logmax 3000 aggregat vara något att satsa på? Själv är jag novis på skördare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken maskintyp ska jag ha?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#372913 När engrepparna kom in i gallringsskogen på 80-talet så var det självklart att det skulle gå en man på marken och fälla mellanzonen ut till vägarna. I 90-talets lågkonjunktur så blev den gubben bort rationaliserad men det är ett utmärkt arbetssätt om man har möjlighet. Det är effektivt för skördaren att plocka fällda träd framför sig i stickvägen och slippa att ligga och "fiska" inne i beståndet. :geek: Men vinschning till skördare däremot? :roll: Det finns det knappt någon som försökt med på fullt allvar.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).