Gallring

vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulka?

51 inlägg 33180 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Hema  
#371943
Göt skrev:
Hema skrev:Nu ramlade poletten ned. Hur grov vajer använder du? Kan tänka mig att den blir ganska trilskandes om man använder för grov.


Tog vad jag hade så den är nog 8 mm. Det är rätt bra för då viker den sig inte om man stoppar under utan den kommer (för det mesta) fram på andra sidan

Ett alternativ till ring skulle kunna vara päronformad (alltså att ändarna sätts fast parallellt med ändarna pekandes åt samma håll) och att det sitter något att fästa vinschkroken i där.

Malwa
Användarvisningsbild

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Göt  
#371948 den är päronformad eller var päronformad från början nu blir det egentligen en dubbel lina använder nedre ändan att sticka under vedhopen
Senast redigerad av Göt mån 08 feb 2016, 18:37, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Hema  
#371951
Göt skrev:den är päronformad eller var päronformad från början nu blir det egentligen en dubbel lina använder nedre ändan att sicka under vedhopen

Ja då kan jag förstå att det funkar bra! :-BD

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Redalsrusken  
#372065
Hema skrev:
Redalsrusken skrev:Bruker denne gripekloa når jeg vinsjer stokker. Fungerer fantastisk bra.

Såg väldigt bra ut, ser inte så klumpig ut heller, men har du någon bild som är lite närmare?

Edit:
Tror jag fann en bild, är som denna?
Bild


Hei Hema, ja det er maken til den jeg har. Enkel, smidig og veldig funksjonell.

Användarvisningsbild

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

stegmaster  
#372083 Det er mycket sällan jag drar fram et brytblock om virket ska lite i sidled, eller ändra riktning.
Brukar bara slenga wire`n över en stubbe i närheten, och det brukar lösa dom flesta problem, even om man förlorar en del dragkraft, så er det oftast nog.
(så gör inte för låga stubbar mina vänner. :wink: )
Detta funkar vel inte i gallring, men själv huggar jeg endast kalhygge (altså alt skal bort)

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Førland  
#372104 Jag kjøpte en igland utløser block i sommars,men har inte anvendt den ennu.brukar slenge Wieren over en stubb ,det brukar fungera.så stegmaster:vi har nok ganske lik arbeidsmetode :lol:

Användarvisningsbild

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

stegmaster  
#372114
Førland skrev:Jag kjøpte en igland utløser block i sommars,men har inte anvendt den ennu.brukar slenge Wieren over en stubb ,det brukar fungera.så stegmaster:vi har nok ganske lik arbeidsmetode :lol:

he, he, Ja vi kjører nok "Norwegian style" vinsjing. :grin:
Svenskene er så opptatt med lave stubber, at det finns nok ikke noe å slenge wiren rundt. :wink:

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Førland  
#372127 Ja iblant kan høye stubber være bra,men der hvor jeg skal kjøre prøver jeg å sage så lavt som mulig så ikke vogna blir hengende.

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

speja  
#434824
Redalsrusken skrev:
Hema skrev:
Redalsrusken skrev:Bruker denne gripekloa når jeg vinsjer stokker. Fungerer fantastisk bra.

Såg väldigt bra ut, ser inte så klumpig ut heller, men har du någon bild som är lite närmare?

Edit:
Tror jag fann en bild, är som denna?
Bild


Hei Hema, ja det er maken til den jeg har. Enkel, smidig og veldig funksjonell.


Är detta en sk trebent sax? Och var hittar man en sådana?
På en skogsdag såg jag en liknande sax (bild).Kan det vara en domänsax?

Jag använder en kedja som löpsnara. Det brukar fastna, så det blir en del brytblock för att komma förbi hindren. Ibland även för att få mer kraft, vinschen drar 500kg men dubblar man så går det nästan alltid.

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

550  
#434850 Använder mest sax + ev brytblock där det behövs. Innan vi hade sax så körde vi bara med vajern runt, men det var fruktansvärt jobbigt att få under vajern på fastfrusna stockar. Blir sax till allt den greppar om, sparar mycket slitage på vajern också. Fjäderbelastad ska saxen vara, men ibland får man hjälpa till att hålla ändå. Pulka verkar bra i vissa lägen, det står på önskelistan! Vinschar man mer än en bit så kan en kort bit vajer vara smidigt att sno runt förstås.

Användarvisningsbild

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

bm555  
#434857
1485976002_img_0290.jpg
1485975949_img_0291.jpg


Har en farmi vinsch. Den drar 5 ton och har 50 meter vajer. Jag använder farmi lunningskedjor. Dom är 2 meter långa och går att skarva ihop. Kostar 210kr hos Nordfarm

Användarvisningsbild

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

HasseP  
#434928
Är detta en sk trebent sax? Och var hittar man en sådana?
På en skogsdag såg jag en liknande sax (bild).Kan det vara en domänsax?

Här finns en liten:
http://store.flobyoverskottslager.se/pr ... sax-mindre
Det finns även en större:
http://store.flobyoverskottslager.se/product/domansax

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

speja  
#435073 Den lilla saxen från Floby liknar den jag såg på Baldersnäs. Hittar jag ingen nättare, som Hema eller Redalsrusken har, får det nog bli en sådan (på 7 kg)
Nu har jag dessutom lär mig skillnad på lyftsax och släpsax/domänsax.

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Hema  
#435094
speja skrev:Den lilla saxen från Floby liknar den jag såg på Baldersnäs. Hittar jag ingen nättare, som Hema eller Redalsrusken har, får det nog bli en sådan (på 7 kg)
Nu har jag dessutom lär mig skillnad på lyftsax och släpsax/domänsax.

Jag har tyvärr ingen sådan som jag postade bild på, men är ev. spekulant på just den modellen.
Men vad kul, alltid lär man sig något nytt på detta forum! :)

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#435104 Var tidigt diskussion i tråden

http://www.sonnys.se/images/Produktbild ... 24_100.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).