Gallring

vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulka?

51 inlägg 33173 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370734 Jag kör med kätting med en kort nål och har en parallellkrok sittande tillsammans med stocksaxen. Grövre körs med saxen men massa, etc kan då enkelt hängas fast i kroken. Nålen på kedjan underlättar lite när man trär under, men är kanske i kortaste laget (ca20 cm). Men lägger man travarna på något upplag i en änden när man hugger så når man ju enkelt under och kan fiska fram änden.

Malwa
Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Hema  
#370776 Minns ihåg någon som använde ett stål sko-horn (heter det skohorn även på norsk?) för att dra med sig vajer/kedja under stocken. Använder idag mest bara vajern, men det sliter onödigt och det är ju lätt att koppla på någon liten vajerstump eller kedja, så det ska jag börja med.

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#370787 Jag gjorde det ett tag. Undviker nu att hamna i sådana lägen att det behövs, och om jag gör det så är skohornet kvar i traktorn. :roll:

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Redalsrusken  
#371866 Bruker denne gripekloa når jeg vinsjer stokker. Fungerer fantastisk bra.

Användarvisningsbild

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Göt  
#371871 Jag kör med en väldigt enkel lösning Vajerstroppar som jag gjort av den gamla för korta wiren till linkranen ungefär 3 meter wire som jag satt ihop med ett wirelås och sedan har jag ett schackel sittande i dom. snarar stocken eller hopen eller om jag kör helstam kan jag ta flera träd ett räd per stropp som jag hänger med schackeln på wiren från kranen Vore kanske enklare med en annan krok istället för schakel men det blev en permanent nödlösning.

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Hema  
#371884
Redalsrusken skrev:Bruker denne gripekloa når jeg vinsjer stokker. Fungerer fantastisk bra.

Såg väldigt bra ut, ser inte så klumpig ut heller, men har du någon bild som är lite närmare?

Edit:
Tror jag fann en bild, är som denna?
Bild
Senast redigerad av Hema mån 08 feb 2016, 18:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371885
Göt skrev:Jag kör med en väldigt enkel lösning Vajerstroppar som jag gjort av den gamla för korta wiren till linkranen ungefär 3 meter wire som jag satt ihop med ett wirelås och sedan har jag ett schackel sittande i dom.


Intressant, har du någon bild?

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Hema  
#371888
Göt skrev:Jag kör med en väldigt enkel lösning Vajerstroppar som jag gjort av den gamla för korta wiren till linkranen ungefär 3 meter wire som jag satt ihop med ett wirelås och sedan har jag ett schackel sittande i dom. snarar stocken eller hopen eller om jag kör helstam kan jag ta flera träd ett räd per stropp som jag hänger med schackeln på wiren från kranen Vore kanske enklare med en annan krok istället för schakel men det blev en permanent nödlösning.

En bild säger mer än tusen ord eller så är det brara jag som inte orkar tänka just nu. :)

Användarvisningsbild

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Göt  
#371893 nej tyvärr

Egentligen blir det det en dubbel vajer som jag gör till en ögla. Fäster väldigt bra i det jag drar och man slipper förstöra wiren på kranen.

Får nog lov att skaffa kamera nu :mrgreen: :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371898 Du kan få 20:- som grundplåt, pm:a ditt mobilnummer så swishar jag. ;)

Har du alltså gjort en rundsling med vajern? Vad har du för längd?

Användarvisningsbild

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Göt  
#371900 Blir ju egentligen som att använda en rundsling fast av wire som jag häktar på vinshwiren

Stropp lunning var väl vanligt ett tag för länge sedan

ungefär tre meter

Tack för erbjudandet

Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Hema  
#371906 Nu ramlade poletten ned. Hur grov vajer använder du? Kan tänka mig att den blir ganska trilskandes om man använder för grov.

Användarvisningsbild

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

molnia  
#371925 Det behövs fler bilder i denna tråden. :grin:
En fastfälld björk som jag försökte få rakt igenom ett granbestånd för traktorn var på andra sidan. Gick sisodär. Fick pröva brytblock och dra åt motsatta hållet. Tillslut gick den omkull.
1454949771_20160208_145336.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#371932 Nu syns det ju inte riktigt vad du hade och fästa brytblocket i, men med blocket högre så krävs mindre kraft. Rotänden borrar sig ner något mindre[emoji3]

Användarvisningsbild

Re: vad använder ni vid vinschning/lunning; sax,kätting,pulk

Göt  
#371936
Hema skrev:Nu ramlade poletten ned. Hur grov vajer använder du? Kan tänka mig att den blir ganska trilskandes om man använder för grov.


Tog vad jag hade så den är nog 8 mm. Det är rätt bra för då viker den sig inte om man stoppar under utan den kommer (för det mesta) fram på andra sidan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).